شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
«ناکجاآباد» تلنگری برای نگاهی دیگر به زندگی است

علی اینانلو، نویسنده مجموعه «ناکجاآباد» تاکید دارد، زندگی آن‌چنان که آموختیم و عادت کردیم نیست و به بازنگری اندیشه‌ای نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اخیرا سومین کتاب علی اینانلو با نام «ناکجاآباد» شامل تک‌بیت‌های کوتاه، ساده و جذاب منتشر شده است. وی پیش از این دو کتاب دیگر روانه بازار کرده که یکی اثری پژوهشی و تاریخی در حوزه پلیس راهور تهران بزرگ با نام «یگ قرن با پلیس راهور تهران بزرگ» و دیگری مجموعه شعر «زمان» است.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایبنا با تأکید بر اینکه نوشتن بیش از هرچیز روح و روان آدمی را جلا می‌دهد پس بهترین گزینه و تجویز برای دنیای شلوغ امروز است، درباره «ناکجاآباد» توضیح داد: ناکجاآباد شامل تک جمله‌هایی حاصل سال‌ها تفکر و کاوش زندگی آدمی است که در این دنیا سیر می‌کند. از کودکی به دنیای پیرامون خود توجه و دقت بسیار داشتم و هر یک از رویدادهای عمومی و خصوصی مردمی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دادم به این ترتیب با ژرف اندیشی دقیقی روبه‌رو بودم. همچنین طبع ادبیاتی و شاعرانه‌ای که داشتم با این رویکرد ترکیب و به تک جملاتی تبدیل شد که طی این سال‌ها از نظر کمی و کیفی رشد یافت و رفته‌رفته پخته‌تر شد.

وی با بیان اینکه «ناکجاآباد» تفسیری از دنیای امروز است، افزود: این اثر با قلمی ساده و بی‌تکلف تلاش دارد ریزتلنگری به عقل، منطق و عواطف مخاطبان خود داشته باشد. این کتاب با هدف وسوسه کردن اندیشه مخاطب خود نسبت به آنچه برایش روزانه تکرار می‌شود نگاشته شده و در نظر دارد تا به این شیوه مخاطب را با خود همراه و درون محتوای خود غرق کند.

این نویسنده و شاعر تأکید کرد: زندگی آن‌چنان که آموختیم و به آن عادت کردیم نیست و به بازنگری اندیشه‌ای نیاز دارد در نتیجه برخی تک جملات کتاب برای مخاطب چالش‌برانگیز است. آینده‌نگری‌های این کتاب در بیشتر مواقع پیشگوی‌هایی است که تصور می‌کنم به ‌زودی محقق خواهد شد و یا پیش از این اتفاق افتاده؛ اما تا کنون بیان و کشف نشده است.

اینانلو با اشاره به اینکه «ناکجاآباد» از نظر محتوایی در ادامه مجموعه شعر «زمان» گفت: مجموعه شعر زمان نیز با شیوه و نگرشی مشابه با ناکجاآباد منتشر شد که حتی یکی از اشعار عنوان ناکجاآباد دارد.

اینانلو در ادامه در مورد چرایی وجود تنها یک جمله در هر یک از صفحات کتاب ناکجاآباد توضیح داد: مخاطب عام امروز دیگر زمان و حوصله کافی برای مطالعه طولانی مدت ندارد؛ پس بهترین گزینه برای مطالعه روزانه آثاری است که در کوتاهترین زمان و محدودترین جملات و مطالب، بیشترین دریافتی را داشته باشد. این رویکرد این روزها در سینما نیز شکل گرفته و ما شاهد اقبال عمومی به فیلم‌های کوتاه هستیم. این در حالی است که پیش از اینها به آثار کوتاه چه در حوزه فیلم و چه در عرصه کتاب و ادبیات توجه چندانی نمی‌شد.

وی افزود: ادبیات روان اما مفهومی اثر، شیوه و تکنیکی است که نویسندگان بسیاری از آن بهره‌مند شده‌اند و ناکجاآباد نیز از این شیوه برای خوش‌دست شدن کتاب استفاده کرده است. شاید مطالعه تمام صفحات کتاب بیش از 30دقیقه وقت مخاطب را نگیرد اما هر صفحه و هر جمله آن برای مخاطب اهل اندیشه دنیایی پر رمزوراز است که ساعت‌ها تأمل را می‌طلبد.

اینانلو تأکید کرد: تمام انسان‌ها نویسنده و شاعر هستند؛ چراکه توان حرف‌زدن دارند. برانگیخته شدن این قدرت به عواملی بستگی دارد که شاعر و نویسنده را به مسیر شاعرانگی و دنیای ادبیات هدایت می‌کند.

وی به جوانان علاقه‌مند به ادبیات توصیه کرد که ترس از قلم دست گرفتن را کنار بگذارند و در دنیای صنعتی امروز خلوتی آرامش بخش برای خود ایجاد کنند.

اینانلو با بیان اینکه نوشتن از هر چیز روح و روان آدمی را جلا می‌دهد پس بهترین گزینه و تجویز برای دنیای شلوغ امروز است، گفت: خداوند اولین نویسنده هستی است که به پیامبر اکرم صلی الله فرمورده است« آنچه را من نوشته‌ام بخوان» پس انسان نیز که ذات وجودی اش را از خداوند دریافت می‌کند ذاتا نویسنده و شاعر است.

وی در توصیف کتابش عنوان کرد: «ناکجاآباد کتابی‌ست شبیه به یک قایق کوچک بدون پارو که سوارش می شویم، دریای آرام در مقابل ماست، با کمی شانس ما را می‌برد به آنجایی که می‌خواهد، به آنجایی که فارغ از هر جایی است و شاید هم بدون حرکت همان جا ایستادند و برایمان چاره‌ای نماند جز پیاده شدن»

علی اینانلو متولد سال ۱۳۶۲ دانش‌آموخته رشته کارشناسی مکانیک است. وی افسر پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ است و ‌اکنون در معاونت آموزش و فرهنگ ترافیک انجام وظیفه می‌کند.

اینانلو از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در زمینه سرودن شعر و ترانه آغاز کرده و شعر‌های متفاوتی را در زمینه‌های مختلف تا به امروز سروده است.

این شاعر تاکنون برگزیده جشنواره فاخته در سال ۱۳۹۸و داور جشنواره‌های شعر فراجا بوده است.


 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها