پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
اجرای قانون خصوصی‌سازی زمینه‌ساز «رشد تولید» در صنعت چاپ و نشر است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، تعیین مشوق‌های مالیاتی برای صنایع مولد، رفع موانع تامین زنجیره مواد اولیه برای فعالان حوزه چاپ و نشر و افزایش ارزش پول ملی را از‌جمله راهکار‌‌های تحقق شعار سال در حوزه چاپ و نشر می‌داند.

بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره اهمیت توجه به نامگذاری سال 1402 به‌عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، بیان کرد: اگر رشد تولید در سطح کلان رخ بدهد، صنعت چاپ، نشر، بسته‌بندی و سایر صنایع از این نامگذاری ارزشمند سود خواهند برد، سودی که در نهایت به نفع مردم خواهد بود.
 
وی افزود: در این حوزه طی سال‌های گذشته همیشه شعارهایی در زمینه کاهش نقدینگی برای مهار تورم مطرح بوده است، اما نتیجه تصمیمات به گونه‌ای بود که دیدیم کارهایی که انجام‌شده، نتوانسته اهداف و مقاصد اصلی مقام معظم رهبری را تامین کند.
 
عابدین با بیان اینکه در این میان باید کارهایی انجام شود تا از مسیر افزایش تورم گذر کنیم و به ثبات در اقتصاد برسیم، توضیح داد: افزایش ارزش پول ملی مساله مهمی است که امسال باید به آن توجه ویژه‌ای شود، اگر نتوانیم این ارزش را ارتقا دهیم و در ازای آن توان اقتصادی و قدرت خرید مصرف‌کننده را بالا نبریم، مجبوریم فعالیت‌های دیگری مثل افزایش نرخ دستمزد و افزایش عرضه پول در بازار را انجام دهیم تا هزینه‌های خرید را پوشش دهیم.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران افزود: زمانی که پول در بازار زیاد می‌شود و افزایش نقدینگی جای افزایش ارزش پول را می‌گیرد، نتیجه آن افزایش تورم است. معتقدم برای اینکه در حوزه چاپ و بسته‌بندی تورم را مهار کنیم و شاهد رشد تولید باشیم، باید نرخ مالیات برای فعالیت‌های مولد و دارای نرخ اشتغال بالای 10 نفر کاهش پیدا کند.
 
تعیین مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان
عابدین با اشاره به نقش مشوق‌ها برای فعالان حوزه چاپ و نشر و بسته‌بندی، ادامه داد: باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا افزایش تولید داشته باشند، این کار موجب افزایش عرضه در بازار و در نهایت به کاهش تقاضا در بازار منجر خواهد شد که تاثیر مستقیمی بر نرخ تورم دارد.

تعیین مشوق‌های اقتصادی و رفع موانع واردات را برای مهار تورم در صنایع چاپ و نشر جدی گرفته شود

وی با بیان اینکه چاپ و بسته‌بندی یکی از صنایعی هستند که با عرضه کالا در بازار به صورت مستقیم تاثیر دارد، گفت: قیمت تمام‌شده کالا در بازار به چاپ و بسته‌بندی وابسته است؛ بنابراین اگر بتوانیم نرخ تمام‌شده بسته‌بندی را کاهش دهیم، قیمت تمام‌شده کالا را کاهش داده‌ایم، در نتیجه عرضه آن در بازار بیشتر می‌شود و تولیدکنندگان ضمن افزایش میزان تولید می‌توانند کالا را با قیمت پایین‌تری در بازار بفروشند.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود از رفع موانع واردات مواد اولیه و واسطه‌ای در صنعت چاپ به‌عنوان یکی دیگر از لازمه‌های مهار تورم و رشد تولید نام برد و توضیح داد: اگر موانع موجود در این حوزه برداشته شود، می‌توانیم از این طریق قیمت تمام‌شده چاپ و بسته‌بندی همچنین کالا را کاهش دهیم و کالا را با قیمت پایین‌تری به مصرف‌کننده ارائه دهیم؛ این عملکرد می‌تواند افزایش توان مقاومتی زنجیره‌های تامین را ایجاد ‌کنند.
 
به گفته عابدین، اگر زنجیره‌های تامین، مستمر جاری باشند، تورم کاهش پیدا می‌کند، زیرا نیاز رفع و تقاضا  پاسخ داده می‌شود؛ همچنین عرضه موادی که برای تولید بسته‌بندی نیاز داریم در بازار بیشتر از تقاضا می‌شود و نتیجه این موضوع، مهار تورم در مواد اولیه خواهد بود؛ در نهایت ثبات قیمت در زنجیره تامین رشد مستمر تولید را به ارمغان می‌آورد.

وی یادآور شد: رفع موانع و مشکلات در محیط کسب و کار چاپ و نشر را باید از دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد تولید دانست؛ موانعی مثل تعدد مجوزها، مشکلاتی که اغلب واحدهای چاپ و نشر با تامین اجتماعی دارند، عوارض‌هایی که مستمر در مسیر تولید دریافت می‌شوند، همگی موجب تورم و کاهش نرخ تولید می‌شوند.
 
عابدین با بیان اینکه کاهش هزینه‌های دولت و تسریع در روند خصوصی‌سازی واقعی مطابق با اصل 44 قانون اساسی نیز ضرورت دارد، گفت: دولت باید کاهش هزینه داشته باشد تا نیازی به تامین عوارض و دریافت پول بیشتر از بخش خصوصی نداشته باشد، دولت باید برای کوچک‌سازی خود اقدام کند؛ زیرا هرچه بزرگتر باشد مجبور است از طریق عوارض بیشتر، هزینه‌های خود را تامین کند، امروزه در حوزه چاپ شاهدیم که دریافت یکسری از عوارض‌ها فشار زیادی بر بخش مولد و خدماتی صنایع وارد می‌آورد.
 
وی تاکید کرد: تعطیلی برخی واحدهای چاپی و کاهش تولید ازجمله نتایج هزینه‌های جانبی درخور توجه کار در حوزه تولید است، در این میان اگر دولت به سمت خصوصی‌سازی حرکت کند، در بخش تولید رشد خیلی خوبی را شاهد خواهیم بود.

عابدین همچنین بر لزوم رفع انحصارگری در فعالیت‌های اقتصادی صنایع چاپ و بسته‌بندی تاکید کرد و ادامه داد: اگر انحصارگری رفع شود می‌توان در بخش کلان تولید رقابت ایجاد کنیم، ایجاد رقابت موجب افزایش کمی و کیفی کالا، همچنین افزایش عرضه کالا در بازار می‌شود که نتیجه آن، مستقیم موجب رفع و مهار تورم می‌شود، در ازای آن نیز به افزایش و رشد تولید کمک می‌کند.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، همچنین در پایان به ارائه پیشنهادی در این حوزه پرداخت و گفت: فروش اوراق مشارکت دولتی و صرف درآمد حاصل از آن در قالب تسهیلات کم بهره برای ارائه سرمایه در گردش و خرید خطوط تولیدی برای صنایع مولد انگیزه برای تولید را افزایش می‌دهد، دولت می‌تواند با فروش اوراق بهادار و ارائه آن در قالب تسهیلات کم‌بهره و عرضه آن به فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا تا حد زیادی به رشد تولید کمک کند، از آنجایی که صنایع چاپ و بسته‌بندی یکی از صنایع اشتغال‌زا به شمار می‌آیند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند تا گردش اقتصادی خوب و مناسبی در میان صنایع ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها