دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
در کتابفروشی آبان «نه» نداریم/ کرونا برای ما نعمت بود!

مدیر انتشارات «شمشاد» و کتابفروشی «آبان» در مشهد معتقد است: اگرچه شیوع کرونا خیلی از اصناف را به دردسر انداخت اما برای کتابفروشی‌ها نعمت بود و باعث شد مردم در دوران قرنطینه با کتاب آشتی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در مرکز شهر مشهد میدانی قرار دارد که قدیمی‌ها به آن «میدان تقی‌آباد» می‌گویند. البته حالا دیگر چندین سال است که تابلوی آن به نام «میدان دکتر شریعتی» دیده می‌شود اما هنوز هم کمتر کسی را در مشهد پیدا می‌کنید که همان نام سابق را برای این میدان به کار نبرد و نگوید «تقی آباد». این میدان و محدوده‌ی شلوغ آن با چند بیمارستان و سینما و بازار احاطه شده است. در لابه‌لای مغازه‌های تجاری این محدوده در حاشیه و ابتدای خیابان دانشگاه، یک کتابفروشی خودنمایی می‌کند که ویترین آن در نوع خود، نمایشی از بهترین‌های کتاب و محصولات هنری است؛ از کتب و اقلام فرهنگی گرفته تا کادوهای مناسبتی و هنری در ویترین کتابفروشی «آبان» دیده می‌شود.

وارد مغازه که می‌شوید قبل از آنکه کتاب‌ها خودنمایی کنند، تابلوهای هنری زیبا، دکوری‌ها و وسایل هنری و تزیینی که بیشتر جنبه کادویی دارد، به چشم می‌آید. شاید بتوان گفت اینجا به تمام معنا محصولات فرهنگی نمود دارد. از کتاب و مجلات که بگذریم فیلم و سی. دی هم از جمله اقلام پرفروش این فروشگاه است که مشتریان خاص خود را دارد. «آبان» یک کتابفروشی صرف نیست بلکه عهده‌دار نشر کتاب هم هست البته با نام انتشارات «شمشاد» فعالیت می‌کند.
 
 
امید خواجوی مدیر انتشارات شمشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه این کتابفروشی با مساحت 100 مترمربع در دو طبقه از سال 92 فعالیت خود را آغاز به کار کرد، می‌گوید: 8 سال فعالیت پررنگ در حوزه کتابفروشی و انتشارات داشتیم و در این 8 سال بالغ بر 130 عنوان کتاب منتشر کردیم.
 
وی با بیان اینکه گرچه در طی مسیر دست‌اندا‌زهایی برایمان به وجود آمد اما از حرکت به سمت هدف باز نایستادیم و محکمتر ادامه دادیم، بیان می‌کند:  ابتدا در زمینه رمان و ادبیات کار می‌کردیم اما به دلیل اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در دادن مجوزها سخت‌گیرتر از تهران بود و چندین کتاب را مجوز انتشار نداد، راه را عوض کردیم و به سمت کتاب‌های روانشناسی رفتیم و به طور خاص در حوزه زنان و فمینیسم کار کردیم اما باز هم حدود 10 عنوان از کتاب‌ها را مجوز ندادند؛ دقیقا همان کتاب‌هایی که در تهران و شهرهای دیگر مجوز می‌گرفت، اینجا مشکل مجوز داشتیم.
 
 
خواجوی در ادامه بیان می‌کند: اما ناامید نشدیم دوباره راه را عوض کردیم و به سمت روانشناسی خودیاری رفتیم در این زمینه موفق بودیم و حدود 80 عنوان اثر را به چاپ رساندیم، اکثر کتاب‌ها در این زمینه پرفروش بوده و مردم استقبال خوبی از آنها کردند.
 
مدیر انتشارات شمشاد با اشاره به اینکه در این کتابفروشی علاوه بر فروش کتاب، محصولات هنری دیگر هم وجود دارد، ادامه می‌دهد: در کتابفروشی آبان، آیتم‌های مختلف فرهنگی داریم از جمله محصولات هدیه‌ای، سی. دی، بازی فکری و لوازم التحریر ولی چون بیشتر تمرکزم در زمینه کتاب بوده، حدود 85 درصد کالاها را کتاب تشکیل می‌دهد و 15 درصد مابقی را سایر کالاها.
 
خواجوی با بیان اینکه در کتابفروشی آبان حدود 50 هزار عنوان کتاب با موضوعات ادبیات، روانشناسی، فلسفی، هنر، سینما، گرافیک، تئاتر، نقاشی، انیمیشن، کتب نفیس، تاریخ، سفرنامه و کتابهای عمومی موجود است، تصریح می‌کند: ما هر کاری در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر باشد، انجام می‌دهیم؛ بالاخره حیات و ممات انتشارات و کتابفروشی ما بستگی به ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.
 
وی با اشاره به طرح‌های تشویق و ترویج کتابخوانی در این کتابفروشی می‌گوید: هدیه‌هایی از جنس کتاب برای بلاگرهای پرمخاطب اینستاگرام می‌فرستیم که کتاب را بگیرند و بخوانند و تبلیغ آن را برای مخاطبانشان داشته باشند. همچنین در صفحه اینستاگرام به نشانی abanbook_online مسابقات کتابخوانی برگزار می‌کنیم و کتاب هدیه می‌دهیم.
 
مدیر کتابفروشی آبان با بیان اینکه در فضای مجازی علاوه اینستاگرام و تلگرام، در روزهای آینده یوتیوب را هم راه‌اندازی می‌کنیم، می‌گوید: استفاده از فضای مجازی جهت ترویج کتاب صد در صد موفقیت‌آمیز بوده، چون از این طریق اطلاع رسانی خوبی به مخاطبان می‌شود.

 
خواجوی با بیان اینکه کرونا نعمتی بود که نصیب کتابخوان‌ها شد، ادامه می‌دهد: کرونا برای هر چه بد بود، برای کتاب خوب بود. مردم وقت خالی قرنطینه در منزل را کتاب می‌خواندند و فیلم نگاه می‌کردند.
 
وی تصریح می‌کند: با هر سلیقه و با هر بودجه مردم، در زمینه خرید کتاب مدارا می‌کنیم و اگر مشتری درخواست تخفیف کند، تا جایی‌که راه داشته باشد تخفیف می‌‍‌‌دهیم، چون در این فروشگاه «نه» نداریم؛ اینجا کتاب به شرط چاقو به فروش می‌رسد، اگر کتابی را مشتری خرید و نپسندید، می‌تواند آن را تعویض کند.
 
خواجوی، فروش محصولات هنری را نوعی ترغیب به سمت فروش کتاب می‌داند و در ادامه می‌گوید: مشتریان این فروشگاه علاوه بر خرید کتاب جهت خرید هدیه و محصولات هنری به اینجا می‌آیند. بعضی افراد محصول هنری را به خاطر هدیه می‌خرند و ما آنها را به سمت کتاب سوق می‌دهیم تا دوجانبه شود.
 
مدیر انتشارات شمشاد از اوضاع امیدوارکننده کتاب اینگونه می‌گوید: اوضاع خرید کتاب خوب است و بهتر هم خواهد شد یک زمانی مردم نمی‌دانستند کتاب برایشان خوب است مثل اینکه تا خیلی وقت پیش مردم می‌دانستند ورزش برای سلامتی خوب است ولی کسی ورزش نمی‌کرد. ولی الان مردم به این بلوغ فکری رسیدند که کتاب برای پرورش فکر و آینده خودشان و خانوادشون خوب است در همین حد که مردم به این نتیجه رسیدند خواندن کتاب مفید است، یک امتیاز مثبت است.
 
 
او در عین حال با گلایه از وضعیت اننتشارات در مشهد بیان می‌کند: وضعیت انتشارات در خراسان رضوی بسیار افتضاح است، حدود 1100 ناشر در استان داریم و 10 درصد ناشران ایران در استان هستند، اما متاسفانه در مشهد فقط 5 ناشر فعال داریم و مابقی به واسطه سخت‌گیری‌های که هست، کار نمی‌کنند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه زندگی انسان‌ها شامل دو بخش طول و عرض زندگی است اما اغلب آدم‌ها سعی بر این دارند تا طول زندگی را زیاد کنند برای همین مطب‌های دکتر شلوغ‌ترین مکان‌هاست، می‌گوید: مهم کیفیت، عرض و مساحت زندگی است و یکی از مواردی که عرض و کیفیت زندگی را زیاد می‌کند، خواندن کتاب است. انسان‌های ماندگار همه عرض زیاد زندگی داشتند و این عرض زندگی یعنی تفاوت ما با دیگر حیوانات است مثل مهربانی و محبت کردن، کمک به همنوعان، فیلم دیدن، موسیقی خوب گوش کردن و... و این عرض زندگی است که حال روح آدم را خوب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها