شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
فرهنگ جامعه ایران در حال احتضار است/ «انقلاب مشروطه در استرآباد» را خمیر نکنید!

اسدالله معطوفی، نویسنده و پژوهشگر گرگانی و مولف کتاب دوجلدی «انقلاب مشروطه در استرآباد (گرگان)»، تصمیم براي خمیر کردن اين اثر به خاطر فروش‌نرفتن را نادرست دانست و خواستار خودداری ناشر از این کار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، چندی پیش در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به‌زودی 800 دوره باقی‌مانده از کتاب دوجلدی «انقلاب مشروطه در استرآباد (گرگان)» (1400 صفحه‌ای) نوشته «اسدالله معطوفی» نویسنده و پژوهشگر گرگانی و گلستانی که حدود 15 سال پیش منتشر شده و قیمتش هم تغییری نکرده و هر دو جلد آن به بهای 12 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود، از سوی ناشر این اثر به علت فروش نرفتن، به کارخانه مقواسازی فرستاده می‌شود تا خمیر شود!

خبرنگار ایبنا برای پیگیری صحت و سقم این خبر، سراغ «اسدالله معطوفی» پژوهشگر گرگانی و مؤلف کتاب یادشده رفت و با وی درباره این موضوع به گفت‌وگو نشست. معطوفی، از معلمان پیشکسوت گرگان است که آثار ارزشمند و پرشماری در حوزه تاریخ و فرهنگ گرگان، به رشته تحریر درآورده است.


او علاوه بر نگارش «انقلاب مشروطه در استرآباد (گرگان)»، مؤلف کتاب‌هایی مانند «استرآباد و گرگان در بستر تاریخ ایران»، «تاریخ فرهنگ و ادب گرگان و استرآباد»، «تاریخ چهارهزارساله ارتش ایران»، «تاریخ، فرهنگ و هنر ترکمان»، «سنگ مزارها و کتیبه‌های تاریخی گرگان و استرآباد»، «معرفی تپه‌های باستانی و تاریخی گرگان و استرآباد» و «سکه‌های طبرستان، گرگان و استرآباد» است.

اسدالله معطوفی در این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه او هم از طریق فضای مجازی و از زبان دوستانش از این مسئله مطلع شده است، درمجموع انجام چنین عملی (خمیر کردن کتاب) را شایسته ندانست.

وی البته ترجیح داد به جای پرداختن به خبر یادشده در فضای مجازی، درباره فعالیت‌های پژوهشی جدید خود، دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و وضعیت کتاب و نشر به گفت‌وگو بنشیند و مطالبی را مطرح کند.

این نویسنده و پژوهشگر نام‌آشنای گرگانی، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تدوین کتابی با عنوان «فعالیت روس‌ها و انگلیسی‌ها در ایالت استرآباد» هستم. همچنین در تلاش هستم دو کتابم را با عناوین «معرفی گورستان‌های تاریخی خالد نبی - آق بند» و «تاریخ معاصر گرگان - از مشروطه تا پایان پهلوی» که تمام مجوزهای لازم را گرفته و آماده چاپ است، منتشر کنم؛ اما به دلیل گرانی کاغذ و دغدغه‌های این روزهای ناشرین و صنعت چاپ و نشر، تاکنون امکان انتشار پیدا نکرده است.

معطوفی درباره «تاریخ معاصر گرگان - از مشروطه تا پایان پهلوی»، اظهار کرد: این کتاب ماحصل خواندن و بررسی و پژوهش کتاب‌های دوره مشروطه و اسناد مراکز مهم تاریخی کشور و مطالعه 52 سال روزنامه اطلاعات از شماره اول به سال 1305 تا سال 1357 است.

وی با تأکید به اینکه بازار فروش کتاب و فرهنگ خوابیده و مقوله فرهنگ در جامعه ایران در حال احتضار است، گفت: به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی و زیرساخت‌های فرهنگی، ديگر فرهنگ مطالعه‌ وجود ندارد و شاهد فقر مطلق در اين حوزه هستیم.

نویسنده کتاب‌های «نوروز در ایران و گرگان» و «ضرب‌المثل‌ها، کنایات و باورهای مردم گرگان و استرآباد»، افزود: همچنین به خاطر برخی کاسب‌کاری‌ها و زد و بندها در بازار نشر، نوسان‌ها و افزایش قیمت‌ها و تزلزل در بازار و موارد متعددی از این دست، همین نمایشگاه کتاب تهران، به‌طور چشمگیری بیشتر شبیبه به یک پارک و محلی برای گذراندن اوقات فراغت شده بود.

این مؤلف و محقق گرگانی، تصریح کرد: به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه و افزایش فاصله طبقاتی و افسردگی اجتماعی؛ معتقدم تا ساختار و ارکان‌های اجتماعی بیماری‌اش مداوا نشود، دادن مُسکن‌های کم خاصیت یا حتی بی خاصیت (برنامه‌های ترویجی کتاب‌خوانی و نمایشگاه و ...) تأثیری قابل‌لمس را که نشان از جا افتادن و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه به عنوان یک امر ضروری برای هر فرد در جامعه داشته باشد، مشاهده نخواهیم کرد.

مؤلف کتاب‌های «سیر تاریخی معماری 6000 ساله گرگان» و «استرآباد و تاریخچه چهار شهر ترکمن نشین»، رسیدن به «نشاط اجتماعی» را امری شخصی و انتخابی برای فرد دانست و گفت: تنها برپایی کنسرت‌ها و جشن‌ها و نسخه پیچیدن‌های عمومی شادی بخشی، نشاط اجتماعی را در جامعه به خصوص برای نسل جوان پدید نمی‌آورد؛ بلکه اشتغال، امنیت روانی، ازدواج، داشتن قدرت خرید و تمکن مالی، امکان سفر و تفریحات سالم و فرصت وقت گذاشتن برای خود، جملگی به تناسب و اندازه‌ی خود نقش بسزایی در افزایش نشاط اجتماعی داشته و کمک شایانی به مسیر بسط و توسعه فرهنگ می‌کند.

اسدالله معطوفی ادامه داد: وقتی در سطح جامعه این موارد به وجود آمد، محصولش فراغت و وقت اضافه همراه با آرامش فردی و اجتماعی است و آنگاه بستر برای مطالعه و تحقیق و پژوهش مهیا می‌شود.

وی ضمن تقدیر از خبرگزاری کتاب ایران که در مسیر نهادینه کردن مسئله فرهنگ و کتاب در جامعه مشغول خدمت‌رسانی است، اظهار کرد: رسانه باید به صدای واقعی مردم گوش بسپارد و منطبق بر واقعیت‌های جامعه، گام بردارد.

وی در خاتمه به عنوان مُسکنی برای درد بازار نشر و کتاب، پیشنهاد داد: بهتر است تمام فرآیند تأمین و واردات و توزیع کاغذ در کشور تنها بر عهده یک نهاد فرهنگی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) باشد. همچنین سهم هر ناشر مشخص بوده و نهاد متولی آن را بین آنها تقسیم کند و ناشر در ازای هر یک کتابی که منتشر می‌کند، باید میزان مصرف کاغذش را به نهاد متولی اعلام کند. از سویی دیگر توجه ویژه به قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب و مبارزه با احتکار کنندگان و انبارهای پر از کاغذ و دلالان این حوزه نیز می‌تواند ازجمله موضوعاتی باشد که نیازمند مداقه و واکاوی بیشتر است.

یادآوری می‌شود «اسدالله معطوفی» نویسنده، معلم، مدرس دانشگاه، محقق، مورخ و دانش‌آموخته دکترای تاریخ؛ متولد 31 شهریورماه 1335 در محله سبزه مشهد گرگان است و در حوزه پژوهش‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی شهر گرگان و استان گلستان، از مطرح‌ترین کارشناسان در سطح ملی به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها