چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
ناشرانی از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند که شرایط حضور را نداشته‌اند

مدیر انتشارات ثالث با انتقاد از اظهارات مطرح شده در یک نشست، حضور در نمایشگاه کتاب تهران و فروش نمایشگاه را در شرایط کنونی نشر، موجه خواند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چندتن از ناشران دوشنبه 26فروردین‌ماه با تشکیل نشستی خبری، ضمن اعلام انصراف از حضور در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران، به انتقاد از این رویداد و آسیب‌های آن پرداختند که این مطالب، محمدعلی جعفریه، مدیرمسئول انتشارات ثالث را به واکنش واداشت.

جعفریه در گفت‌وگو با ایبنا و درباره نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: طبیعتا این رویداد بزرگ مشکلات و کم‌وکاست‌های خودش را دارد اما در مقابل، امتیازات فراوانی هم دارد که حتی در نمایشگاه‌های بزرگ جهان مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم نیست. مهمترین امتیاز هم مربوط به استقبال چشم‌گیر مردم از این نمایشگاه است که آن را به یک کارناوال فرهنگی بزرگ تبدیل می‌کند که اتفاق مثبتی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست مذکور و اظهارنظر حاضران آن، ادامه داد: اما درباره نشستی که با حضور همکاران ما برگزاری شده باید بگویم این جریان، یک جریان غیرحرفه‌ای و شعارزده است که در شان نشر ما نیست.

مدیر نشر ثالث خود را از ذکر نام سخنرانان، ناگزیر دانست و گفت: آقای جمشیدنژاد یک کتاب‌فروش فرهیخته در ساری بود که 30 سال با ایشان همکاری داشته‌ایم. ایشان از ساری به تهران آمد و در شهرک اکباتان کتاب‌فروشی تاسیس کرد که همکاری ما در تمام فصول سال با فرستادن ویزیتورها و ارسال کتاب ادامه یافت اما به هرروی و متاسفانه ایشان کتاب‌فروشی را تعطیل کرد. ابراهیم رحیمی‌خامنه‌ای؛ مدیر نشر مرغ آمین هم که به کتاب‌فروشی‌ را بنابه دلایلی تعطیل کرده و نشرش هم فکر نمی‌کنم در سال‌های اخیر بیشتر از پنج یا شش عنوان کتاب منتشر کرده باشد.

وی ادامه داد: جلالی‌نائینیِ نشر شیرازه نیز تعداد کتاب‌های منتشر شده‌اش در سال‌های اخیر، به حد نصاب ضوابط حضور در نمایشگاه کتاب تهران (40 عنوان در چهار سال اخیر) نرسیده است و اصلا نمی‌توانسته در نمایشگاه شرکت کند. شرایط نشر«کتاب سرزمین» که عباس حق‌روستا مدیر آن است و نشر «دف» به مدیریت حمیدرضا شعبانی هم همین‌طورند و اساسا حائز شرایط حضور در نمایشگاه نیستند. بنابراین اعلام انصراف از حضور در نمایشگاه کتاب برای این ناشران زیر سوال می‌رود.

جعفریه همچنین گفت: افرادی دیگر مانند شهرام اقبال‌زاده نیز که نویسنده کودک و نوجوان است که به نظر من می‌توانند در انجمن خودشان و در مورد مباحث مربوط به حوزه کاری خود اظهارنظر کنند.

وی افزود: می‌ماند نشر قطره که مدیریت آن را ابراهیم فیاضی به عهده دارد. این نشر هم سال‌هاست حجم تولیدات خود را پایین آورده و به چاپ کتاب با تیراژ 100 یا200 نسخه‌ای دیجیتالی روی آورده‌ است. حالا سوال این است که چرا ایشان از میان حلقه‌های نشر، تنها به فکر کتاب‌فروشان است و با بالا بردن تیراژ کتاب‌هایش به فکر رونق چاپخانه‌ها، صحافان و... نیست؟

مدیر انتشارات ثالث گفت: ایشان 28 سال در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده؛ یعنی زمانی که شمارگان کتاب‌هایش بالا بوده و فروش در نمایشگاه برایش صرفه اقتصادی داشته است. اما حالا که شمارگان کتاب‌هایش پایین آمده و حضور در نمایشگاه کتاب تهران برایش صرفه اقتصادی ندارد، از حضور در نمایشگاه کتاب اعلام انصراف کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: نشر فائق هم که در حوزه کودک و نوجوان فعال است صحبت‌هایی در این نشست درباره بحث بخش تبلیغات و درآمدهای ناشی از آن صحبت کرده که باید پرسید این بحث چه ارتباطی به ایشان دارد. ایشان یک ناشر است که می‌تواند به عنوان یک ناشر در نمایشگاه شرکت کند.

جعفریه ادامه داد: همچنین این ادعا که در شورای سیاست‌گذاری، ناشر مستقل وجود ندارد هم صحت ندارد. مگر همکار ایشان آقای یحی دهقانی، مدیر انتشارات مبتکران در شورای سیاست‌گذاری عضویت نداشته‌اند؟ مگر ایشان ناشر مستقل نیست؟ ایشان حتی در اتحادیه جدید نیز سمتی ندارند.
 
وی با بیان اینکه حاضران در نشست مذکور کم‌لطفی کرده‌اند، به اظهار نظر مدیر نشر قطره درباره معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان اشاره کرد و گفت:‌ ما سال‌ها بود که درگیر این امر بودیم و سه سال در پله‌های دارایی رفتیم و آمدیم تا کتاب‌فروشی‌ها هم مانند ناشران معاف شوند.

مدیرمسئول نشر ثالث افزود: خود ایشان در طول این سال‌ها (از سال 1380 که این معافیت برقرار شده) از معافیت مالیاتی برخودار بوده‌اند. مگر ایشان که معتقدند معاف کردن فعالان این حوزه درست نیست، مگر خودشان از این معافیت استفاده نکرده‌اند؟ پس این اتهامتی که به ما وارد کرده‌اند که دست در جیب ملت می‌کنیم و... چه محلی از اعراب دارد؟

جعفریه همچنین اظهار کرد: تفکیک ناشران به ناشران بزرگ و کوچک هم کار اشتباهی است که ایشان گفته‌اند ناشران بزرگ بیشترین سود را از شرایط می‌برند. این حرف‌ها مردم‌فریبانه است زیرا هر ناشری که بیشتر کار می‌کند؛ صد درصد پرسنل بیشتر و هزینه‌های بیشتری دارد. اتفاقا به نظر من ناشران بزرگ که مشخص است تمام هم و غم شان کار نشر است، باید بیشتر مورد توجه باشند؛ زیرا مثل ناشرانی که کل نشرشان در یک کیف دستی جا می‌شود، نیستند.

این فعال حوزه نشر ضمن تاکید بر این مساله که مسائل نمایشگاه کتاب تهران و مشکلات آن باید در فضایی کارشناسی و به دور از رویکردهای شخصی مورد بررسی قرار بگیرد گفت: 32 سال برای این نمایشگاه زحمت کشیده شده؛ در دوران جنگ بنیان آن را گذاشته‌اند. دوستان گفته‌اند نمایشگاه کتاب یک پُز فرهنگی است. مگر پز فرهنگی بد است؟

وی همچنین درباره بخشی دیگر از اظهارات مطرح شده در نشست مورد اشاره، خاطر نشان کرد: اینکه گفته‌اند ناشران و افراد دخیل در فسادهای مالی دنبال تداوم برگزاری نمایشگاه کتاب‌اند، اتهام بدی است.

مدیر انتشارات ثالث با اشاره به شرایط کنونی نشر و معضلات موجود، گفت: ما ناشران باید بتوانیم هزینه‌های خود را دربیاوریم تا چرخه نشرمان را بگذرانیم؛ از جای دیگری سرمایه‌ای نداریم که به نشر بیاوریم.
 
وی تاکید کرد: این دوستان مطمئن باشند که ما از هر نظر، بیشتر دل‌مان به حال نشر و کتاب می‌سوزد؛ برخلاف یک‌سری از آن‌ها که کنار گود نشسته‌اند و اظهار نظر می‌کنند، ما تا گردن در مشکلات و فشارهای اقتصادی فرو رفته‌ایم و سعی می‌کنیم در این شرایط، همچنان فعال بمانیم و این کار نیازمند مدیریت کردن وضعیت است.
 
جعفریه فعالیت نمایشگاه کتاب را تعارض در کار کتاب‌فروشی‌ها نمی‌داند و معتقد است: همه مردم از نمایشگاه کتاب خریدهای خود را نمی‌کنند؛ ‌اگر این‌طور بود ما کتاب‌فروش‌ها باید دکانمان را می‌بستیم. موضوع این است که ماندن در این حوزه، نیازمند کار سخت و نوآورانه است. طبیعتا فردی که مثلا در بازار فرش کار می‌کند و بعدازظهرها کرکره کتاب‌فروشی‌اش را بالا می‌برد، نمی‌تواند انتظار پیشرفت داشته باشد. وقتی یک کتاب‌فروشی 10 سال است ویترین خود را تغییر نداده، طبیعی است که در شرایط موجود شانسی برای ادامه فعالیت ندارد. خب این‌ها فرق دارند با کتاب‌فروشانی که زحمت می‌کشند، برای طراحی ویترین، دکور و نور و ارائه خدمات، زحمت می‌کشند و جذب مخاطب می‌کنند.
 
وی افزود: ما هم معتقدیم نمایشگاه کتاب تهران نباید فروشگاه باشد. اما در شرایطی که در عرصه نشر ما وجود دارد، فضا و بستر لازم برای عرضه تمام آثار وجود ندارد؛ یعنی کتاب‌فروشی‌ها و شبکه‌های توزیع تنها ظرفیت بخش کمی از حجم تولیدات ناشران را دارند.

مدیر نشر ثالث خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی ناشران نیازمند فروش نمایشگاهی هستند؛ خصوصا در حال حاضر که مشکلات و فشارهای مالی شدت گرفته و مواد اولیه و کاغذ و ... چند برابر گران شده. این را هم در نظر داشته باشید که کار نشر ریسک اقتصادی بالایی دارد و ممکن است بعد از یک‌سال نیز کتاب‌ها فروش نروند و هزینه‌های ناشران برنگردد.

وی اضافه کرد: ناشران برای بقا، باید نقدینگی داشته باشند و حضور در نمایشگاه‌ها مانند اقدامات دیگری نظیر عرضه کتاب از طریق سایت ناشر و... راهکاری برای کسب نقدینگی و بقای ناشران است.
 
جعفریه تاکید کرد: در شرایط موجود، نمایشگاه کتاب تهران با اقتصاد کتاب‌فروشی‌ها در تعارض نیست. همانطور که گفتم نقدینگی حاصل از حضور در نمایشگاه است که می‌تواند فعالیت یک سال بعد برخی از ناشران را ممکن کند؛ وگرنه این امکان را پیدا نمی‌کنند و تعطیل می‌شوند.

مدیر نشر ثالث گفت: در حال حاضر با اتفاقاتی که در اتحادیه، معاونت فرهنگی، خانه کتاب و سایر نهادها رخ داده، باید نشست‌ها و سمینارهای تخصصی، به دنبال رفع مشکلات و ارتقاء وضعیت باشیم، نه با جریان‌های شعارزده و غیرحرفه‌ای.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    ناشران بزرگ؟همان ناشرانی که حق و حقوق نویسندگان مترجمان و ویراستارانش را نمی دهند تا حساب های خود را افزایش دهندو خود را بزرگ کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط