چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
تجربه‌نگاری قدمی به سمت علوم انسانی بومی است/ راستگو به روایت «قصه راستگو»

لطیفی گفت: اگر می‌خواهیم به سمت علوم انسانی بومی حرکت کنیم یکی از اقدامات، تجربه‌نگاری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حمیدرضا حافظی: نشست بزرگداشت و رونمایی از کتاب «قصه راستگو» در هشتمین روز از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش، حسین حقیقت و علیرضا پویا در سالن کوشک کتاب برگزار شد.

در ابتدای نشست هادی قبادی تدوینگر کتاب «قصه راستگو» پس از ارائه خاطراتی با مرحوم راستگو، به توجه ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت که اگر همت آن‌ها نبود این کتاب به چاپ نمی‌رسید. او از پروژه‌های مختلف سازمان در تاریخ شفاهی گفت و یادآور شد که 23 ساعت گفتگو در قالب 20 جلسه از آبان 98 تا اردیبهشت 99 ضبط شده است.
 
لطیفی به عنوان دیگر سخنران حاضر در این مراسم به تعریف خصوصیات شخصیتی مرحوم راستگو پرداخت. او گفت: به عقیده من شخصیت مرحوم راستگو یکی از اهداف این جلسه و بهانه‌ای برای تجلیل از ایشان است. ایشان شخصیتی پرتلاش داشت. اخلاص داشتند و این موضوع در ماندگاری آثارشان نیز اثرگذار بود.
 
وی با اشاره به انگیزه فراوان مرحوم راستگو برای کار کودک و نوجوان بیان کرد: مهم‌ترین داشته یک مربی انگیزه است. ایشان خوش‌رو بودند و حس خوبی به کسانی که با ایشان کار می‌کردند می‌دادند. ویژگی دیگر ایشان نگاهی بود مبنی بر تجربه‌ها که باید هر انسانی برای بعد از خودش نیز به‌صورت ساختارمند کار کند.
 
لطیفی گفت: بعضی‌ها برند خودشان را برای خودشان نگه می‌دارند اما ایشان اینطور نبود. چنین مرامی داشت که اگر موفقیتی کسب می‌کرد راه را به طلاب نیز می‌آموخت که آن‌ها نیز به موفقیت برسند. مرکز تربیت کودک و نوجوان نیز به همین شکل راه‌اندازی شد.
 
وی با اشاره به تجربه‌های مرحوم راستگو بیان کرد: این کتاب گوشه‌ای از کارهای ایشان را به تصویر کشیده است. ما در انقلاب اسلامی با تجربه‌های مومنانه‌ای مواجه بودیم که برآمده از اخلاص و فهم دینی بود. در حوزه مسائل تعلیم و تربیت نیز به همین شکل با تجربه‌هایی مواجه بودیم. افرادی همچون راستگو زمینه‌هایی را برای ساختارمند شدن فراهم آوردند.
 
لطیفی بیان کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تولید دانش بومی، همین دست پژوهش‌هایی است که مرحوم راستگو انجام داده‌اند. وقتی از تولید علوم انسانی صحبت می‌کنیم سر و کارمان باید با نظریه‌های فلسفی باشد. یک لایه از علوم انسانی لایه‌ای از فلسفه است که در این حوزه نیازمند تاملات بنیادین و نظری هستیم.
 
وی ادامه داد: لایه‌های دیگر به شدت وابسته به تجربه‌های نظام فکری خاص در یک زیست خاص است. بخشی از علوم تربیتی مدرن مدیون تجربه‌های مدرنیته است. بخشی از علوم تربیت اسلامی از ساختارمندشدن تجربه‌های مومنانه انقلاب اسلامی به دست معلمان و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت فراهم آمده است.
 
لطیفی اشاره کرد: اگر می‌خواهیم به سمت علوم انسانی بومی حرکت کنیم یکی از اقدامات، تجربه‌نگاری است. از این جهت تلاش سازمان اسناد و کتابخانه ملی شایسته تقدیر است. راستگو از زمانی که کسی فکر نمی‌کرد از حوزه و روحانیت، وارد این کار شد و فعالیتش را شروع کرد و توانست در میدان نشان بدهد که از پس کار برآمده است.
 
وی اضافه کرد: ایشان در موقعیت تربیتی کارآمدی خودش را نشان داد و جریان‌هایی نیز در حوزه علمیه و جاهای دیگر به راه انداخت. امثال ایشان خط‌شکن‌هایی بودند که به شکل‌گیری جریان‌ها انگیزه می‌دادند. به نحوی که با قدرت بیشتری به سمت نگاه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حرکت کنیم.
 
علی پویا دیگر سخنران این نشست بیان کرد: به اعتقاد من دو ویژگی ایشان بود که اگر این 2 ویژگی‌ در مبلغین وجود داشته باشد بخش قابل توجهی از کارآمدی تبلیغاتی و عملیاتی در جامعه اتفاق می‌افتد. اول تلاش‌های خودشان را برای قشری پیاده کردند که به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ کار کردن با کودکان و نوجوانان کار بسیار سختی است.
 
وی ادامه داد: هم به لحاظ تربیتی و هم ارتباطی و هم دینی اگر دقیق شویم کار با کودک و نوجوان پیچیده‌تر از کار با بزرگسالان است. در بزرگسالان مربی خودش می‌تواند معیار باشد چون سن و سال یکسانی با دیگران دارد اما برای کودک و نوجوان اینطور نیست حتی اگر مربی به خاطرات کودکی و نوجوانی‌اش رجوع کند باز هم نمی‌تواند شبیه به کودکان شود و حرف آن‌ها را بفهمد.
 
پویا اضافه کرد: زمان کودکی ایشان خبری از این رسانه‌های غوغاسالار نبود. وقتی ایشان وارد عرصه کودک و نوجوان شد این هنر بزرگ را از خود نشان داد و این را به عرصه رسانه آورد و معارف دینی را در رسانه جمعی نشان داد. آقای راستگو در تلویزیون کار ساده‌ای نداشت. او معارف دینی را به زبان ساده برای بچه‌ها می‌گفت. در تلویزیونی که مجتهدان و علما نیز ممکن است بیننده‌اش باشند.

وی بیان کرد: امروزه چه بر اساس دیدگاه‌های ارتباطی چه تربیتی و چه روانشناسی و دینی و بینارشته‌ای ما با بحران هویت روبه‌رو هستیم. بحران هویت امروز متوجه کودکان و نوجوانان است چون از وقتی چشم باز می‌کنند رسانه‌ها زندگی‌شان را احاطه کرده‌اند. آن هم در شرایطی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هیچ جایی را خالی نگذاشته‌اند.
 
حسین حقیقت دیگر سخنران این نشست درباره ابعاد شخصیتی مرحوم راستگو صحبت کرد و مانند او سعی کرد با زبان کودکی اهمیت کاری که مرحوم راستگو انجام می‌دادند را نشان بدهد. در این نشست همچنین مراسم رونمایی کتاب «قصه راستگو» با حضور مدیران برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها