سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
نمایشگاه « کتاب و کتابخوانی در آینه اسناد» در مشهد افتتاح شد

همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب «آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب و کتابخوانی در آینه اسناد» با حضور هیئتی از کتابخانه غازی خسرو بیگ سارایوو از کشور بوسنی و هرزگوین در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب آیین افتتاحیه نمایشگاه «کتاب و کتابخوانی در آینه اسناد» سه‌شنبه شب به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منطقه شمال شرق کشور با حضور هیئتی از کتابخانه غازی خسرو بیگ سارایوو از کشور بوسنی و هرزگوین در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد، مانند کتابخانه غازی خسروبیگ سارایوو، بزرگترین کتابخانه عمومی جمهوری اسلامی ایران است که به نام امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است، افزود: این کتابخانه دارای 40 بخش و خدمت است و نمونه‌ای از نسل جدید کتابخانه های عمومی در کشور ایران است که به عنوان دانشگاه مردم و فرهنگسرای اجتماعی، پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی و آموزشی جامعه است.

وی گفت: مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سعی دارد تا با دیپلماسی فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی مثل کتابخانه مرکزی مشهد را به مردم جهان بشناساند.

در ادامه مجتبی محمودی، رئیس نمایندگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال شرق کشور، با اشاره به اینکه به دو دلیل روز روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام گذاری شده است، دلیل اول تشکیل سازمان اسناد ملی در این روز و دلیل دوم تقارن این روز با روز تولد عالم محدث شیخ کلینی صاحب اثر اصول کافی، که یکی از چهار منبع اصلی روایی و احادیث ما به شمار می رود.


وی در ادامه در خصوص افتتاحیه نمایشگاه «کتاب و کتابخوانی در آینه اسناد» گفت: آثاری که نمایش داده شدند، مجموعه ای از اسناد مربوط به زمان راه اندازی، کتابخانه ملی ایران، سال 1316 بود که سه کتابخانه معارف، کتابخانه سلطنتی و کتابخانه دارالفنون، پایه اصلی افتتاح کتابخانه ملی ایران به شمار می آیند.

محمودی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب و اسناد بهترین ابزار انتقال فرهنگ و مذاکر ه و دیپلماسی هستند، افزود: ما امروزه در عصر جنگ روایت های مختلف و تضاد تعاریف زندگی می کنیم و ابزار پیروزی ما در در این دوران کتاب و اسنادی هستند که به کمک ما خواهند آمد.

در ادامه این نشست عثمان لاویچ، رئیس کتابخانه غازی خسرو بیگ سارایوو، نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران و شهر مشهد، گفت: ما در کتابخانه ای کوچک اما با حجم بالایی از میراث فرهنگی کار می کنیم که وظیفه حفاظت از این میراث را داریم

وی گفت: در منطقه ما وقتی صحبت از تغییر ارزش‌ها مطرح می‌شود این اسناد و مدارک هستند که نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی همچنین وجود صدها مسجد و مدرسه و مکتب‌خانه در بالکان را نشان دهنده توجه به مسئله حفظ آثار و میراث فرهنگی دانست و گفت: ما میراث دار این منابع هستیم و باید از فرهنگ و تمدن اسلام که عامل پیشرفت ما به حساب می آیند، برای نسل های بعدی محافظت نماییم.


عثمان لاویچ ضمن اشاره به مجموعه غنی از اسناد خطی و مدارکی که در کتابخانه غازی خسرو بیگ سارایوو از 300 سال پیش در قلب اروپای مسیحیت نگهداری و محافظت می شود گفت: از ایران برای نگهداری اسناد و متون اسلامی که از هزار و 500سال قبل نوشته و نگهداری شده است قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: ما پل ارتباطی بین شرق و غرب هستیم و از تمام پتانسیل‌های خود برای حفظ آثار استفاده خواهیم نمود.

در پایان این نشست ضمن اهدای کارت عضویت افتخاری کتابخانه مرکزی مشهد به رئیس و کتابداران کتابخانه غازی خسروبیگ، بازدیدی از بخش های مختلف کتابخانه انجام شد. همچنین یک اصله درخت به نماد درخت دوستی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد کاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها