سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
نادیده گرفتن پدران شهدا در روایات، بی مهری در حق آن‌هاست

مراسم اختتامیه مسابقه کتابخوانی « تور تورنتو» با حضور پدر و مادر شهید قربانی و دانشگر، نویسنده مطرح کشوری در یزد برگزار شد و حضار در آن به موضوع لزوم توجه به پدران شهدا در روایات مربوط به شهدا تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آیین اختتامیه مسابقه کتابخوانی « تور تورنتو» روایت زندگی شهید حادثه پرواز اوکراین‌امیر حسین قربانی با حضور والدین این شهید، بهزاد دانشگر نویسنده مطرح کشوری و محمد علی جعفری نویسنده کتاب تور تورنتو در تالار فرهنگ و هنر نگین یزد برگزار شد.

محمد محسن رفیعی، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این مراسم با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی «تور تورنتو» گفت: نخستین بار جرقه برگزاری این مسابقه در مراسم رونمایی از کتاب در محل استانداری یزد با حضور پدر و مادر این شهید بزرگوار بود.

وی افزود: در این مراسم صحبت‌های اثرگذاری مطرح شد که همانجا به منظور تأثیرگذاری در جامعه و به ویژه نسل جوان تصمیم به برگزاری این مسابقه کتابخانی کردیم.

رفیعی ادامه داد: احساس مسئولیت نسبت به شهید قربانی از عوامل دیگری بود که باعث شد این طرح را اجرا کنیم و مسابقه بزرگ کتابخوانی را برگزار کنیم.

رفیعی بیان کرد: بسیار خرسندیم که این مسابقه با نام نهاد کتابخانه‌ها است و این نهاد مشارکت دارد و اولین کار جدی در مسابقه کتابخوانی در حضور بنده به عنوان مسئول جدید نیز همین مسابقه است و‌امیدواریم بتوانیم کار‌های بهتری در این زمینه انجام دهیم.
 

نادیده گرفتن پدران شهدا در روایات بی‌مهری در حق آنان است
بهزاد دانشگر نویسنده مطرح کشوری در این مراسم گفت: شهر یزد بخشی از جغرافیای فرهنگی من است که خاطرات خوبی از این ارتباط با شهر یزد دارم.

وی افزود: ما امروز با دو اتفاق مواجه هستیم که اتفاقی پیش از کتاب با نام حضور خانواده شهید به عنوان نخستین اتفاق و همچنین خود کتاب به عنوان دومین اتفاق هستیم.

دانشگر در بخش دوم سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری گروهی از نویسندگان یزدی در باب داستان‌نویسی بیان کرد: شروع این کتاب به ۱۵ سال قبل بر می‌گردد که جمعی سعی می‌کنند که کار نویسندگی را شروع کنند تا بتوانند بخشی از تاریخ فرهنگی و بومی استان را در کتاب‌ها منتشر کنند و امروز نیز در این کتاب شاهد این امر هستیم.

وی ادامه داد: ۱۵ سال قبل آقای عبودتیان این هسته و جمع را شکل داد تا جمعی از بچه‌ها داستان‌نویسی را یاد بگیرند و امروز اگر می‌بینیم که خانواده‌هایی مانند شهید قربانی توانستند با فرهنگ بومی و یزدی با نویسنده ارتباط برقرار کنند و در کتاب نیز آورده شود به برکت همین امر هست و این اتفاق مهمی است.

این نویسنده مطرح کشورمان بیان کرد: انتخاب سوژه از اتفاقی که معلوم نیست در پس آن چه اتفاقی می‌افتد بسیار مهم است که با توجه به فضای غبار آلود در آن زمان، انتخاب این سوژه امری مهم بود که صورت گرفت.

وی افزود: بچه‌های انقلابی در این فضا‌ها تجربه ندارند که نمونه آن را در زمینه فاجعه منا شاهد هستیم ولی در باب شهید قربانی این امر متفاوت بود و فردی به نام جعفری با همکاری خانواده شهید توانستند این را ثبت کرده و در زمینه شهید قربانی کتابی را نوشت.

دانشگر گفت: ما در این سال‌ها جوری برخورد کرده‌ایم که اگر هشت سال دفاع مقدس نبود دیگر قهرمان‌هایی نداشتیم ولی در صورتی که شهدایی همچون شهید قربانی داریم که قهرمانان ما هستند.

وی گفت: نمونه شهید قربانی را امروز حمیدرضا الداغی داریم که مدل زیست آن‌ها با ما فرق می‌کند اما مشترکاتی داریم که این‌ها ما را به هم پیوند می‌دهد و به نوعی نگاه ما را نسبت به جوانان فرق می‌کند.

نویسنده کشورمان بیان کرد: کار این کتاب بعد از پویش نباید تمام شود بلکه نیاز ما به کتاب امثال شهید قربانی و امثال وی بیشتر می‌شود.

وی افزود: فرزندان ما هرچه با این کتاب‌ها انس بگیرند خیال ما راحت می‌شود که اگر فرزندان ما نیمی از شهید قربانی باشند شاهد موفقیت آن‌ها خواهیم بود.

دانشگر گفت: سال‌ها کتاب‌های ما در زمینه شهدا همسر یا فرزند شهدا بود و به نوعی پدر شهدا را فراموش کرده بودیم و به نوعی ندیدن پدران شهدا بی‌مهری در حق آن‌ها بود.

وی بیان کرد: متأسفانه کتابی از پدر شهدا ننوشتیم ولی کتاب تور تونتو که به زبان پدر شهید هم بود به نوعی روضه حضرت علی اکبر را برای ما تداعی کرد و اگرچه می‌توانستیم به زبان مادر شهید به این امر بپردازیم و احساسی‌تر کنیم اما با پدر شهید به نوعی ادای دین انجام شد.
 

کتاب « تور تورنتو» فضای جدید در نویسندگی برای من ایجاد کرد
محمد علی جعفری نویسنده کتاب تور تورنتو نیز در این مراسم گفت: من دفعه اولی بود که دیدم رویدادی برای کتابم برگزار می‌شود که مسئولان با دل و جان این حمایت را انجام می‌دهد و این حس برای من شیرین بود که دو مسئول برای شهر با این اعتقاد برای شهید بزرگوار کار انجام می‌دهند.

وی افزود: ما نویسندگان حالی داریم که باید با سوژه و موضوع انس و الفتی بگیرند که من در این کتاب با حضور با خانواده شهید با این شهید و خانواده وی انس گرفتم و این فضای جدیدی برای من بود و خیلی برای من سخت بود ولی با توجه به حسی که شهر یزد داشتم سعی کردم کاری برای شهید انجام دهم.

جعفری بیان کرد: حضور در فضای زندگی و خو گرفتن با خانواده جز ساعاتی بود که برای من لذت بخش بود و آن را جز افتخاراتی بود که خداوند متعال برای ما قرار دادند.

پدر شهید‌امیر حسین قربانی گفت: آقای جعفری جز خانواده شهید قربانی است و هنوز پس از گذشت یک سال از رونمایی از کتاب رابطه بیشتر با خانواده ما دارد.

وی گفت: این شهید خیلی کار‌ها را انجام داده و پس از شهادت خود کار‌های بزرگی را رقم زد و خواهد زد و ما خیلی چیز‌ها را پس از شهادت وی به عینه دیدیم و فضا‌های جدید را در منطقه ایجاد کرد.

اعتقاد به خدا و اعتقاد به معاد دو دلیل عمده صبر خانواده شهید قربانی است
حجت الاسلام صداقت مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: آزاده بودن پدر، خواهر شهید بودن مادر، مشکل دختر به دلیل خطای پزشکی و از دست دادن پسر به دلیل خطای انسانی نشان از صبر خانواده است.

وی افزود: همگی آن‌ها به صبر خانواده اشاره دارد که این به دلیل اعتقاد به خداوند و همچنین اعتقاد به معاد به عنوان رو رویکرد خانواده است که توانسته‌اند صبر را پیشه کنند.

صداقت بیان کرد: مقامی که در عزت و بلندمرتبگی شهید دارد به مراتب بالاتر از دیگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط