جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
تلاش دولت برای ارتقای بودجه فرهنگ/ حمایت از فروشگاه‌های کتاب اولویت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال تلاش خواهیم کرد که دغدغه بودجه در تولیدات فرهنگی را کاهش دهیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، محمد مهدی اسماعیلی عصر جمعه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر شیراز خاطرنشان کرد: خوشحالم در اردیبهشت ماه زیبای شیراز در محضر حضرت شاهچراغ(ع) مهمان شما هستم.

وی با توجه به بیان نقطه نظرات شرکت کنندگان در این نشست، گفت: خودمان را مستحق هر نوع پیشنهاد سازنده و انتقاد می دانیم. طبیعت کار اجرایی گسترده این است که ممکن است خطاهایی رخ دهد.

اسماعیلی افزود: در دولت مردمی گام اول ما بازگرداندن مرجعیت به حکمرانی فرهنگ کشور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گذشت نزدیک به ۲۰ ماه از آغاز دولت سیزدهم بیان کرد: با خوشبختی اعلام می‌کنم بیش‌از توقع ما برنامه ها به پیشرفت رسیده است و دولت به‌رغم همه مشکلات اقتصادی و معضلات مدیریت و تنطیم بازار، در حوزه فرهنگ به نحو جدی وارد شد.

دولت امسال در ارتقای بودجه فرهنگ کوشید
به گفته اسماعیلی، دولت توانسته است در سال جاری  بخش مهمی از مطالبات در زمینه ارتقای بودجه را حل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه دولت در سال جاری توانست یک درصد تکلیفی شرکت‌ها و بانک‌ها را تغییر دهد، عنوان کرد: آیین‌نامه این لایحه در آستانه تصویب در صحن دولت است و به این وسیله در حوزه استان‌ها بخش مهمی از کمبودها در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه در یک سال و نیم گذشته این کار آغاز شده، افزود: نزدیک به ١٢ میلیارد تومان در ماه‌های اول دولت برای حمایت از موسسات فرهنگی و هنری در اختیار استان فارس قرار دادیم.

اسماعیلی حمایت از فروشگاه‌های کتاب و فعالیت‌های حوزه کتاب را اولویت دولت در سال جاری عنوان کرد و گفت: همچنین ما آماده حمایت از هر کار مهم در حوزه نمایشی هستیم و از انجمن سینمای جوان حمایت خواهیم کرد و بودجه انجمن را افزایش خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حمایت از موسسات نگاه ویژه داریم و خارج از تبصره ٩ نیز بازهم حمایت می کنیم.

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار در طول چهار دهه گذشته تلاش خواهیم کرد دغدغه بودجه در تولیدات فرهنگی را کاهش دهیم.

به شدت قانون گرایی فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنیم 
اسماعیلی سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی را روشن ارزیابی کرد و گفت: ما به شدت به دنبال قانون‌گرایی در حوزه فرهنگ و هنر و به دنبال هم‌گرایی همه اقشار هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسانی که بخواهند به دستاوردهای انقلاب جسارت کنند اجازه فعالیت ندارند.

وی با اشاره به اینکه قاطبه اهالی فرهنگ نسبت به پیشرفت کشور متعهد هستند، خاطرنشان کرد: نباید قصور یک جمع کوچک را به همه جامعه کشور نسبت دهیم.

اسماعیلی حضور میلیونی مردم در نمایشگاه قرآن به مناسبت ماه رمضان را موید علاقه مردم به ارزش‌های اصیل اسلامی برشمرد و گفت: مردم همواره علاقه خود را به نظام و ارزش‌های اسلامی اثبات کرده‌اند.

‌در این نشست که با حضور استاندار فارس برگزار شد شماری از اصحاب فرهنگ و هنر از جمله شاعر، سینماگر، فعال رسانه و فعال قرآنی و حوزه موسیقی  و مد و لباس به بیان نقطه نظرات و مشکلات حوزه خود پرداختند. 

برای شعر دبیر و انجمن خاصی در نظر گرفته نشده است
غلامرضا کافی، ‌شاعر نیز در این نشست گفت: در ادارات کل کشور برای شعر انجمن و دبیر خاصی ذر نطر گرفته نشده است. به نظرم تخصیص این مورد را در شعر باید  داشته باشیم و حوزه شعر باید خاص تر دیده شود.

وی افزود: شهرستان‌ها در فارس اگر دستگاه‌های فرهنگی نباشند، توان برگزاری برنامه ندارند. اگر شهرداری حمایت نکند اتفاقات فرهنگی نمی‌افتد از این رو به فکر تقویت شهرستان‌ها باشید. شعر در استان فارس قطعا ویژه است بنابراین حتما در این استان باید این اتفاق رخ دهد.

راضی به درد بیشتر جامعه کتاب نیستیم
وی افزود: به عنوان مروج کتاب راضی به درد بیشتر جامعه در حوزه کتاب نیستم.

مومنی فعال فرهنگی نیز گفت: ما چند سند محتوایی بالادستی بنیادین داریم از جمله سند تحول آموزش و پرورش، خواهش می‌کنم در گام دوم نسبتی برقرار شود که اسناد بالادستی و نقشه مهندسی فرهنگی کشوربا وجود گسستی که الان وجود دارد مورد توجه قرار گیرد تا بدنه هنری ما به شکل آتش به اختیار عمل نکند.

زنگویی نویسنده و دارنده نشان درجه یک هنری نیز در این نشست ضمن اشاره به کمبود بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شمارگان یکصد جلدی کتاب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بسیاری اشاره می‌کنند که با وجود فضای مجازی چه نیازی به کتاب چاپی است در حالیکه در جوامع پیشرفته همچنان کتاب به شکل فیزیکی مورد استفاده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها