دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
اهداء 10 هزار منبع کتابخانه شخصی «استاد سبزیان» به کتابخانه عمومی تنکابن

آیین اهداء کتابخانه شخصی مرحوم استاد علیرضا سبزیان، با هدف ترویج سنت حسنه اهدا‌کتاب در کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) شهرستان تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مازندران، آیین اهداء 10 هزار منبع کتابخانه شخصی مرحوم «استاد سبزیان» به کتابخانه عمومی تنکابن با حضور فرماندار و امام جمعه شهرستان تنکابن و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و فرزند ارشد مرحوم دکتر علیرضا سبزیان و مصطفی شاپوری، عضو انجن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنکابن برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سبزیان با اشاره به وجود 10 هزار منبع غنی در کتابخانه شخصی پدرش، گفت: این سرمایه محصول بیش از نیم قرن مجاهدت علمی و تلاش فرهنگی و عشق پدر به کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه اهدا کتابخانه شخصی پدر به‌مثابه سرمایه در گردش فرهنگی است، افزود: پدرم از دوران نوجوانی با کتاب مانوس بود و زندگی او در کتاب خواندن و تدریس خلاصه می‌شد، چراکه لحظه‌ای از خرید و خواندن کتاب موثر و مفید، عمل به آن و استفاده بهینه از این اطلاعات و مفاهیم در سخنرانی و تدریس خود غافل نمی شد.

              

سبزیان با اشاره به تنوع موضوعات در کتابخانه شخصی پدرش، اظهار کرد: ایشان در حوزه‌های مختلف، مطالعه داشت و هر کتابی را که در مقام یک استاد، معلم و کنگشر فرهنگی لازم می‌دید را خریداری و مطالعه می‌کرد. به شهادت شاگردان و دوستانش کلام و کلاس‌هایش همواره از جاذبه و غنای بالایی برخوردار بود.

وی درباره تصمیم خانواده مبنی بر اهدا کتابخانه شخصی مرحوم پدرشان به کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنکابن، گفت: هدف و امیدواری بر این است که کتاب‌های این کتابخانه مورد استفاده عموم مردم و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گیرد و از طرفی نیز فرهنگ و سنت حسنه اهدای کتاب‌های خوانده شده به کتابخانه‌های عمومی با هدف تسهیلگری در دسترسی به منابع اطلاعاتی، نهادینه شود.

                 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان خاطره‌ای ازشدت علاقه پدرش به کتابخوانی افزود: مرحوم پدر در دوران 8 ماه بیماری سخت سرطان که برای پیگیری درمان در مشهد حضور داشت، 200 جلد کتاب خواند و حتی بعد از پایان هر مرحله شیمی درمانی نیز با مراجعه به کتابفروشی ها، اقدام به خرید کتابهای تازه می نمود و شبها که به واسطه درد و رنج بیماری مجبور به شب بیداری بود، به مطالعه کتاب و یادداشت برداری از آن می پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌مهدی هدایتی، امام جمعه شهرستان تنکابن ضمن تقدیر از اقدام ارزشمند خانواده مرحوم دکتر علیرضا سبزیان با اشاره به حدیثی از امام جعفرصادق(ع)، گفت: «پرونده انسان بعد از مرگ بسته می‌شود مگر با سه عمل. اول بنایی که همه مردم از آن بهره ببرند، دوم صدقه جاریه‌ای که بعد از مرگ او نیز مورد استفاده قرار گیرد و سوم فرزند صالحی که برای او دعا و استغفار کند»، که این روایت درباره خانواده مرحوم دکتر علیرضا سبزیان صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه بالاترین خدمت به بشریت خدمت در راستای افزایش دانایی و آگاهی او است، افزود: در احادیث داریم که اگر یک نفر به دست تو هدایت شود بهتر از بسیاری از اعمال دیگر است. نقش استاد سبزیان، نقش هدایتگری بود. عمری با برکت که شاید کمیت نداشت اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود. او حضوری مستمر در مساجد و محافل داشت و دغدغه مند فرهنگی و دینی بود.

امام جمعه شهرستان تنکابن با اشاره به گنجینه ارزشمند کتابخانه شخصی مرحوم دکتر علیرضا سبزیان، پیشنهاد پوشش رسانه ای گسترده این اقدام فرهنگی در شهرستان تنکابن با هدف عمل فرهنگی ماندگار و خداپسندانه در بین آحاد مردم و تکرار این قبیل اقدامات را ارائه کرد.

               
در این جلسه همچنین مصطفی شاپوری، عضو انجن کتابخانه های عمومی شهرستان تنکابن نیز با اشاره به شخصیت فروتن مرحوم دکتر علیرضا سبزیان، گفت: او انسانی متواضع بود و بسیار با خشوع رفتار می کرد و هیچگاه لبخند از لبانش محو نمی شد. روایتگری و تبیین ناب مفاهیم فرهنگ اسلامی از دیگر خصوصیات بارز مرحوم دکتر سبزیان بود.

وی با بیان اینکه وی انسانی مسئولیت پذیر بود، افزود: ای کاش همه ما بتوانیم این چنین سنت حسنه ای را بعد از خود به یادگار بگذاریم.

در پایان این نشست نیز مظاهر معافی، فرماندار شهرستان تنکابن، گفت: ما نگرانی هایی در راستای انتقال محتوا به نسل جوان داریم، باید مبنای ایجاد تفکر در نسل جوان را بر اساس ایده ها و اعمال قرار دهیم، ایده هایی که در کتابها ذکر شده است.

وی با اشاره به سوء استفاده دشمنان از فضای مجازی، افزود: می توان از پتانسیل و شخصیتهای فرهیخته جامعه ایران برای مقابله با این جنگ نرم استفاده کرد.

معافی با بیان چهره های ماندگار فرهنگی چراغ راه آینده نسل جوان هستند، اظهار کرد: امروز لازم است نسل جدید را به همراهی نسل قدیم دعوت کنیم تا بتوانند آنچه را که واقعی و به دور غبارآلودگی دشمن است به آنان عرضه کنیم.

وی ضمن ابراز قدردانی از اهدای کتابخانه شخصی مرحوم استاد دکتر علیرضا سبزیان این اقدام را ماندگار خواند و از آن به عنوان کاری امیدبخش و نشاط آفرین یاد کرد.

فرماندار شهرستان تنکابن همچنین  بر ضرورت اطلاع رسانی وسیع رسانه ها در خصوص این اقدام شایسته تاکید کرد.  به گزارش ایبنا، در انتهای این مراسم لوح یادبود امضا و از خانواده مرحوم دکتر علیرضا سبزیان تقدیر به عمل آمد.
 

               
وی با اشاره به سوء‌استفاده دشمنان از فضای مجازی، افزود: می‌توان از ظرفیت و شخصیت‌های فرهیخته جامعه ایران برای مقابله با این جنگ نرم استفاده کرد. معافی با بیان چهره‌های ماندگار فرهنگی چراغ راه آینده نسل جوان هستند، اظهار کرد: امروز لازم است نسل جدید را به همراهی نسل قدیم دعوت کنیم تا بتوانند آنچه را که واقعی و به دور غبارآلودگی دشمن است به آنان عرضه کنیم.

وی ضمن ابراز قدردانی از اهدای کتابخانه شخصی مرحوم استاد دکتر علیرضا سبزیان این اقدام را ماندگار خواند و از آن به‌عنوان کاری امیدبخش و نشاط آفرین یاد کرد. فرماندار شهرستان تنکابن همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی وسیع رسانه‌ها درباره این اقدام شایسته تاکید کرد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان مراسم لوح یادبود امضا و از خانواده مرحوم دکتر علیرضا سبزیان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها