شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
شهرک چاپ و نشر قم؛ قطب بالقوه بسته‌بندی محصولات فرهنگی

به اعتقاد کارشناسان شهرک چاپ و نشر(شهاب) قم که به‌عنوان قطب بالقوه بسته‌بندی محصولات فرهنگی شناخته می‌شود، با توجه به نوسانات ارز و مسائل فرهنگی برای تکمیل به حمایت، از‌جمله تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، شهرک چاپ و نشر(شهاب) قم به‌عنوان یک شهرک صنعتی تخصصی در کیلومتر 5 اتوبان قم - تهران جانمایی شد و با هدف ارتقاء و توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی بهمن‌ماه سال ۹۰ افتتاح شد و بنا بود مکانی برای استقرار واحدهای چاپ و نشر باشد اما بعد از پیچ و خم‌های اداری بسیار در حال حاضر امکان استقرار سه نوع از صنایع مرتبط با حوزه چاپ و نشر، بنکداران، دارویی و غذایی(استقرار واحدهای سوهان) در این شهرک وجود دارد.
 
مساحت شهرک چاپ و نشر‌(شهاب) قم ۲۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن مربوط به صنعت چاپ و بسته‌بندی است. بیش از ۷۰ درصد این بخش از شهرک واگذاری شده است و سرمایه‌گذاران بخش‌هایی از آن را ساخته‌اند و ماشین‌آلات‌شان را نصب کرده‌اند. در حال حاضر بیش از ۲۰ پروانه کسب برای شهرک صادر شده است. حدود ۴۰ درصد در حال ساخت و ساز است که به قول مسئولین و فعالین اقتصادی امید می‌رود تا پایان امسال این ۴۰ درصد به ۱۵ درصد قبل اضافه تا بخش قابل توجه‌ای از شهرک تکمیل شود.
 
سرانجام در ۲۸ تير‌ماه ۱۴۰۱ طی بازدید یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهرک چاپ و نشر‌(شهاب) قم همزمان با هفته امامت و ولایت، نخستین واحد تولیدی در شهرک با عنوان مجموعه چاپ و پاکت‌سازی سعیدی به‌طور رسمی افتتاح شد.

درباره ظرفیت‌ها، مشکلات و موانع توسعه و البته تسریع در بهره‌برداری حداکثری از این شهرک ابراهیمی، مدیر شهرک‌های صنعتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به اینکه شهرک چاپ و نشر(شهاب) قم از‌نظر زیرساخت‌ها و سخت‌افزاری بهترین گزینه برای فعالین این صنعت است، گفت: این شهرک امکان بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به قطب بسته‌بندی محصولات فرهنگی و تولید محتوای نرم‌افرازی است؛ اما تحقق آن بسته به قدرت صنعتگران دارد. 
 

وی اضافه کرد: در حوزه زیرساخت همه زیرساخت‌ها اعم از شبکه گاز و مخابرات فراهم شده است و امیدواریم در آینده نزدیک با اتصال شبکه گاز و مخابرات به واحدهای تجاری صنعتگران عزیز از این امکان بهره‌مند شوند. 
 
مدیر شهرک‌های صنعتی استان قم به ویژگی‌های این شهرک پرداخت و اضافه کرد: ازجمله ویژگی‌های مهم شهرک، دسترسی آسان به اتوبان قم و تهران است که این محور مواصلاتی می‌تواند کمک زیادی در مراجعه به شهرک را فراهم کند.
 
ابراهیمی یادآور شد: علاوه بر محور مواصلاتی که به آن اشاره شد، دسترسی به نیروی کار متخصص و نرم‌افزار لازم در استان قم برای صنعتگران شهرک راحت‌تر است. به نظرم فضای سبز عالی از ویژگی‌های منحصر به فرد این شهرک است.
 
مجتبی محمودیان، رئیس پیشین اتحادیه چاپخانه‌دارن استان قم نیز با تاکید بر اینکه تخصصی بودن شهرک از مزایای این مجموعه است، گفت: فاصله شهرک چاپ و نشر‌(شهاب) قم تا شهر قم 5 کیلومتر، است و تا فرودگاه امام خمینی(ره) ۴۰ دقیقه بیشتر راه نیست. از طرفی شهرک در مجاورت محور مواصلاتی قم - تهران است که محور ۱۷ استان محسوب می‌شود.
 

وی افزود: عمده واحدها در شهرک، واحدهای بسته‌بندی و چاپ هستند. افرادی که به شهرک آمدند با هدف چاپ و بسته‌بندی سرمایه‌شان را به این شهرک آوردند اما با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر برای نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی افتاد، مشکلات زیادی پیش‌رو فعالین قرار گرفت؛ به‌عنوان نمونه، دستگاهی که قبلا با 2 میلیون یورو قابل خرید بود الان دیگر با این رقم نمی‌توان آن را وارد کرد. این دستگاه هنوز قیمتش 2 میلیون یورو است اما 2 میلیون یورو با ارز 4200 تومانی کجا و الان که ارز 10 برابر شده کجا! بنابراین مهمترین مشکل، مشکل سرمایه‌گذاری است. در سال‌های اخیر مردم شاید سرمایه‌شان یک‌دهم شده باشد اما ۱۰ برابر نشده است. بنابراین نوسان نرخ ارز، بر موضوع سرمایه‌گذاری اثر منفی و مخرب گذاشته است.
 
این فعال اقتصادی با تاکید بر اهمیت واسپاری فعالیت‌های اقتصادی به فعالان بخش خصوصی بیان کرد: اگر  مسئولین داعیه‌دار دفاع از تولید و رفع موانع تولید آن را دارند دستشان را از سر تولید بردارند و اجازه دهند عرضه و تقاضا در بازار شکل گیرد تا مشکلات حل شود.
 
محمودیان، مهمترین مشکل را بعد از مشکل نوسانات قیمت ارز، نبود نیروی کار متخصص دانست و بیان کرد: متاسفانه مشکل بزرگ در کل کشور به‌ویژه در استان قم، نبود آمایش سرزمینی در حوزه آموزش و دانشگاه است. ‌بی‌توجه به اینکه قم، استان در حال توسعه‌ای است و حرکت دانشگاه‌ها به سمت رشته‌های مورد نیاز استان نیست، همین موضوع موجب انباشت یک عده تحصیل‌کرده شده که زمینه کاری برای آن‌ها وجود ندارد. جوانان جویای کار و نام که تحصیلات‌شان با نیاز بازار تطابقی ندارد، به اصطلاح روی دست مانده‌اند و از طرفی همه کارگاه‌ها و واحدها به علت نبود دانش‌آموخته متناسب و مورد نیاز با مشکل نیروی کارِ متخصص روبه‌رو هستند.
 
وی در پاسخ به اینکه چند سرمایه‌گذار در شهرک فعال است، گفت: بالغ بر ۱۰۰ نفر در شهرک سرمایه‌گذاری کردند. این افراد با هزار آمال و آرزو بخشی از سرمایه‌شان را به زمین و ملک تولیدی تبدیل کرده‌اند اما مشکلات موجود، تمام انگیزه‌ها را به باد داده و یک سرخوردگی و سرشکستگی بین سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. راه حل اصلی، فکر اساسی به حال اقتصاد کشور است.
 
این فعال اقتصادی در حوزه چاپ و نشر یادآور شد: با‌توجه به مشکلاتی که عنوان شد، هیچ تسهیلاتی وجود ندارد و سیاستگذاران به صنعت، به چشم بانک و مرکز ایجاد سرمایه برای خودشان نگاه می‌کنند. وام با نرخ ۱۸‌درصد که عملاً ۲۱ و ۲۲ درصد تمام می‌شود در نظر گرفته می‌شود و در عمل این مقرون به صرفه نیست! اگر کسی می‌خواهد جهش تولید و رفع موانع آن اتفاق بیفتد باید به صنعت به چشم صنعت نگریسته شود و تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت طولانی پرداخت شود. تسهیلات ۱۸ درصد با پرداخت سه‌ساله شوخی زشت و توهین به سرمایه‌گذار است.
  

وی به مشکل دیگر که سد راه فعالین اقتصادی این شهرک قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات شهرک، سازمان نظام مهندسی است. متاسفانه برخی واحدها مجبورند برای آماده‌سازی و تایید از سازمان نظام مهندسی بخشی از سرمایه خود را برای سازمان هزینه کنند و بخشی از واحدها در این مسیر گرفتار شده‌اند. اگر این مشکل برطرف شود شهرک زودتر به ظرفیت نهایی خودش می‌رسد.
 
رئیس پیشین اتحادیه چاپخانه‌دارن استان قم یادآور شد: به لحاظ زیرساخت دو مشکل اساسی فاضلاب شهری و گاز باقی مانده است. موتورخانه فاضلاب شهری ایجاد نشده و واحدهای که افتتاح می‌شوند مجبورند هزینه‌ای مضاعف و البته موقتی برای این مورد انجام دهند. درباره گاز هم متاسفانه بخش‌هایی که فعال شده‌اند، گاز ندارند و بخش‌هایی که فعال نشده‌اند، گاز دارند.
 
وی در پایان چشم‌انداز خود را به شهرک امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: با همه مشکلات و معضلاتی که اشاره شد، چشم‌انداز من به این شرکت خیلی امیدوارکننده است؛ چراکه شهرک با رسیدن به ظرفیت نهایی خود، بالغ بر 2 هزار نفر کارگر در آن مشغول به کار می‌شوند و اشتغالزایی خوبی اتفاق می‌افتد. این مشکلاتی که مطرح کردم اگر با نگاه مثبت رفع شود، می‌تواند در شکوفایی اقتصادی کشور نقش بسیار خوبی داشته باشد. امیدوارم بخش‌های دولتی و وابسته به دولت از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و احساس کنند آن‌ها هم عضوی از مملکت هستند و تولید در رونق زندگی آن‌ها هم موثر خواهد بود.
 

حالا اما چشم سرمایه‌گذارن به بهبود وضعیت اقتصادی و البته رفع مشکلات و موانع از سوی مسئولین ذی‌ربط است. اتفاقی که اگر در زمانی کوتاه‌تر و با تسهیل در شرایط روند رو به رشد شهرک رخ دهد، علاوه بر ایجاد اشتغال، تعداد زیادی از جوانان استان قم، ظرفیت اقتصادی مناسبی برای صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور فراهم می‌شود. امید است مسئولین استانی و ملی بیش از پیش برای رفع موانع موجود در شهرک چاپ و نشر (شهاب) قم تلاش کنند تا هرچه زودتر این شهرک به ظرفیت حداکثری خود برسد و فضای اقتصادی کشور از آن بهره‌مند شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها