دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
طاهرزاده را می‌توان ذوالفنون نامید/همه اسناد کتاب از مراجع رسمی کشور  استخراج شده است

علی اصغر میرزایی مهر پژوهشگر کتاب «حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی» در مراسم رونمایی این کتاب در فرهنگستان هنر عنوان کرد: باید توضیح داد که همه اسناد آورده شده در این کتاب از مراجع رسمی کشور استخراج شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ زهره کردلو: مراسم رونمایی از کتاب «حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی»  نوشته علی‌اصغر میرزایی‌مهر صبح امروز در محل فرهنگستان هنر برگزار شد. این کتاب به‌تازگی توسط مؤسسه متن، وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر شده است.

انتشار این کتاب ارزشمند در راستای مطالعه تحولات یکصدساله اخیر هنر معاصر ایران و برگزاری همایش یکصد سال نگارگری معاصر ایران صورت گرفته است.

در مراسم رونمایی از این اثر، که مدیریت نشست آن را «ناهید عبدی» عضو هیئت‌علمی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر، بر عهده داشت، «محمدمهدی اخویان» ،«عبدالمجید شریف‌زاده»، «جوادعلی محمدی‌اردکانی» و «مهدی مکی‌نژاد» به سخنرانی و نقد و بررسی کتاب پرداختند.

این مراسم به همت فرهنگستان هنر، با همکاری مؤسسه متن و دانشگاه علم و فرهنگ، برگزار شد.
در این مراسم محمد مهدی اخویان عنوان کرد: امروز روز خجسته‌ای است که تولد این کتاب را جشن می‌گیریم. در تولید یک کتاب دو نکته بسیار مهم نویسنده و ناشر هستند. و میرزایی مهر به عنوان نویسنده این کتاب شخصیتی بسیار متعصب بر سر تحقیقاتش است.

وی افزود: در مورد حسین طاهرزاده بهزاد در متون تاریخی بسیار کم گفته‌شده چراکه این در فرهنگ ما است که هنرمند سعی می‌کند اثری از خودش به جای نگذارد تا هنرش برای مردم زمانه بماند و همان هنر واگویه شخصیت و افکار او باشد.

اخویان عنوان کرد: میرزایی مهر برای تحقیقات کتابش پژوهش‌های میدانی بسیاری انجام داده است و از میان خطرات و ریسک‌های زیادی در این سالها عبور کرده تا این کتاب به مرحله چاپ برسد.
وی افزود: پژوهش تاریخ برای عصر ما بسیار ارزشمند و قابل توجه است و امیدوارم به زودی جایزه‌ای برای پژوهشگران و محققان تاریخ تدبیر شود.

«عبدالمجید شریف زاده» استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست عنوان کرد: در مورد کتاب طاهرزاده بهزاد، همانطور که اشاره شد، بسیاری از هنرمندان شناخته نشده در کشور ما وجود دارند که طاهرزاده قطعا یکی از آنان بود و مسلما یکی از موثرترین هنرمندان معاصر در هنر کشور مرحوم طاهرزاده است.

وی افزود: گرچه در مورد طاهر‌زاده بحث بسیار زیاد است و منتقدان زیادی در باب آثار او وجود دارند و باعث مسروری است که در این کتاب در کنار تعریف از این هنرمند نقد‌های موجود به او نیز آورده شده است. در واقع محقق امانت‌داری قابل توجهی برای جمع‌آوری این پژوهش داشته است.

«جواد علی محمدی اردکانی»  استادیار و عضو شورای ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: خوش‌حالم که این پژوهش در مورد طاهر‌زاده شکل گرفته است و ما امروز در جلسه رونمایی از این پژوهش هستیم. نباید از این مهم گذشت که از این پس این منبع در اختیار پژوهشگران قرار دارد که می توانند به بسط و گسترش آن بپردازند و به واقع کار با ارزشی صورت گرفته است.

 وی افزود: ایراد‌های فرمی به کار وارد است که این ایراد‌ها مربوط به محقق نیست. کیفیت تصاویر و اسناد چاپی در کتاب پایین است در صورتی که می‌شد این اسناد بازسازی و منتشر شوند. یکی از ایراداتی که به ناشران وارد است؛ اولویت متن بر تصاویر و اسناد کتاب است.

اردکانی همچنین در مورد فهرست بندی کتاب نیز عنوان کرد: اگر فهرست به انواع فعالیت‌های بهزاد تقسیم می‌شد، حتما خوانش بهتری پیدا می‌کرد.

در این نشست همچنین «مهدی مکی‌نژاد» پژوهش‌گر و کارشناس متخصص هنر عنوان کرد: همه می‌دانیم تالیف یک کتاب پژوهشی چه مرارت و سختی‌هایی دارد و ما باید قدردان پژوهشگران این حوزه باشیم. چراکه وقت و عمر خود را صرف این دست پژوهش‌ها برای اعتلای هنر می‌کنند.

وی افزود: جای بسی خوش‌حالیست که در دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در زمینه هنر بومی‌ما رخ داده است. از نظر من 100 سال اخیر در هنر کشور ما بسیار تاثیر‌گذار و مهم بوده است و طاهرزاده از بابت چند وجهی بودن هنر‌هایش در این حوزه ارزشمند و تاثیرگذار است.

مکی‌نژاد تصریح کرد: اثر میرزایی مهر که اکنون رونمایی می‌شود از نظر توضیحاتی که دادم، یک کار بسیار ارزشمند است.

وی افزود: ما امروز پیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقیقاتی داریم که در زمینه شخصی هنرمندان ورود کند.

«علی اصغر میرزایی مهر» پژوهشگر کتاب حسین طاهرزاده بهزاد عنوان کرد: باید توضیح داد که همه اسناد آورده شده در این کتاب از مراجع رسمی کشور استخراج شده است و اگر شائبه‌ای در صحت و سقم این کتاب وجود داشته باشد، باید گفت که امکان بررسی بیشتر صحت این اسناد برای من وجود نداشته است.

وی افزود: طاهرزاده از همه افراد مدرسه هنر‌های ملی و از نظر تنوع آثار از هم دور‌ه‌های خودش بسیار توانمند‌تر بوده است. از این نظر می‌توان طاهرزاده را ذوالفنون نامید.

میرزایی مهر در پایان تصریح کرد: از همه نقد‌های وارده به کتاب توسط دوستان ممنونم و قول ‌می‌دهم ایرادات در نسخ‌های بعد حتما اصلاح شود.





 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها