شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
تعدد جوایز شعری بسیار مفیدتر از تجمیع است/ کتاب نتوانسته خود را با شرایط امروز منطبق کند

محمود اکرامی‌فر، شاعر و از داوران جشنواره شعر فجر تاکید دارد که تعدد جوایز ادبی حوزه شعر فرصت بیشتری را برای رقابت و نیز دیده شدن شاعران فراهم می‌کند و تجمیع چندین جایزه در قالب جشنواره سراسری شعر فجر تصمیم درستی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمود اکرامی‌فر در نشست گفت‌وگو با مخاطب که امروز (31 اردیبهشت) در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به میزبانی غرفه جایزه جلال برگزار شد، با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف جشنواره شعر فجر به عنوان داور حضور داشته تاکید کرد: بی‌شک برپایی جشنواره شعر فجر فرصت مغتنمی برای معرفی آثار شاعران موفق است ولی بهتر بود جوایز شعری مختلف در قالب این جشنواره محدود و تجمیع نمی‌شدند. پیش از تجمیع، به جای یک، چهار فرصت رقابت برای شاعران وجود داشت و به اعتقاد من جمع کردن چهار جایزه در یک جشنواره ظلم به ادبیات بوده است.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر بهتر است از جشنواره شعر فجر بخش درباره شعر که به آثار پژوهشی اختصاص دارد حذف شود و نیز باید یک ملاک خاص برای بررسی آثار باشد.

این شاعر همچنین درباره وضعیت شعر معاصر عنوان کرد: ما اکنون با پدیده‌ای به نام فضای مجازی و فریب دنبال‌کننده و نیز شهروند رسانه مواجه‌ایم. امروز دیگر شاعر فقط شعر نمی‌سراید و یک جهان‌وند رسانه است که دغدغه انسانی و فطری دارد که از وحی و انسانیت ریشه گرفته است. شهروندان امروز دیگر خودبیانگر هستند که آخرین مرحله سواد رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: شاعران امروز به اطلاعات زیادی دسترسی دارند که آنها را بازیابی و ارسال می‌کنند و دغدغه شریف‌تری یافته‌اند. ضمن اینکه شاعر بودن شغل آنها نیست و در کنار سرایش شعر، حرفه دیگری نیز دارند که باعث شده با وجود اطلاعات علمی حوزه‌های مختلف در شعر مواجه باشیم.

اکرامی‌فر همچنین تصریح کرد: شاعران امروز بدون هیچ حمایتی بهترین آثار را خلق می‌کنند و وضعیت شعر خوب است.

وی در عین حال به مساله کتابخوانی اشاره کرد و توضیح داد: اقشار مختلف جامعه که اهل فضای مجازی هستند با حجم بالای اطلاعات سطحی و آشفته روبه‌رو هستند که آنها را دچار خودفربه‌پنداری و خودمرجع انگاری کرده که حتی خود را مرجع می‌دانند. ذات فضای مجازی این است که اطلاعات را در کمترین زمان و به آسانی ارایه می‌کند و کتاب نتوانسته خود را با شرایط امروز انسان عجول و در حرکت تطبیق دهد. امروز کتاب جنسی گران و لوکس شده که دسترسی به آن آسان نیست و باید در قالب‌های صوتی و دیجیتال عرضه شود. از سوی دیگر ما در جامعه دچار مشکل بی‌اعتباری دانایی و جایگزینی شبه‌اطلاعات به جای داده‌های باارزش شده است و نیز در مخاطب‌شناسی کتاب مشکل داریم.

بخش حضوری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 21 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) دایر شده،  شامگاه امروز(31 اردیبهشت) به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها