پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
شاعر نوجوان باید دغدغه‌هایی را که یک نوجوان در دوران زندگی خود دارد، بداند

مریم اسلامی گفت: شاعر نوجوان باید دغدغه‌هایی را که یک نوجوان در دوران زندگی خود دارد، بداند؛ اگر شاعر نتواند این ارتباط را برقرار کند، مخاطب هم با کتاب ارتباط برقرار نمی‌کند. بعضی از شاعران نوجوان، از دوران نوجوانی خود در گذشته صحبت می‌کنند که این دغدغه‌های نوجوان امروز نیست و از نوجوان امروزی دور شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مریم اسلامی (شاعر)، کبری بابایی (شاعر و دبیر) و جمعی از کودکان و نوجوانان شاعر، چهارشنبه(بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه) به صورت حضوری در سرای ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.

مریم اسلامی از برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال و به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و گفت: از برگزاری نمایشگاه کتاب حضوری بعد از دو سال بسیار خرسند هستم؛ از خانه کتاب و ادبیات ایران، کبری بابایی و آقای فروغی (مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان) تشکر ویژه دارم.

وی درباره کتاب توضیح داد: این کتاب یک مجموعه شعر برای نوجوانان است. «خداحافظی در خیابان پاییز» موفق به دریافت جایزه‌های بسیاری از داوران بزرگسال شده است؛ اما نگاه داوران بزرگسال به این کتاب یک بحث است و نگاه مخاطبان کودک و نوجوان یک مطلب دیگر است.

شاعر نوجوان باید دغدغه‌هایی را که یک نوجوان در دوران زندگی خود دارد بداند
اسلامی درباره چالش‌های نوجوانان امروزی گفت: شاعر نوجوان با چالش‌های زیادی مواجه است؛ نوشتن یک کتاب شعر برای نوجوانان ممکن است چندین سال طول بکشد؛ چرا که نوجوانان در یک دورانی از زندگی خود به سر می‌برند که، بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است؛ بعضی از احساسات در دوران کودکی وجود ندارد و توسط بچه‌ها تجربه نشده است؛ خیلی از احساسات نیز در بزرگسالی عادی است؛ اما این احساسات در نوجوانی، به وجود می‌آید و تازه است.

شاعر کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» گفت: شاعر نوجوان باید دغدغه‌هایی را که یک نوجوان در دوران زندگی خود دارد، بداند؛ اگر شاعر نتواند این ارتباط را برقرار کند، مخاطب هم با کتاب ارتباط برقرار نمی‌کند. بعضی از شاعران نوجوان، از دوران نوجوانی خود در گذشته صحبت می‌کنند که این دغدغه‌های نوجوان امروز نیست و از نوجوان امروزی دور شده است.

اسلامی درباره مهارت‌های شاعر کودک و نوجوان گفت: بعضی از موضوعات نوجوان امروز، به دلیل حساسیت‌ها و محدودیت‌ها قابل بیان در شعر نیست؛ همین موضوع باعث دست و پا بسته شدن شاعر نوجوان می‌شود؛ اما شاعر نوجوان باید باهوش باشد و بتواند این موضوعات را مطرح کند که بخشی از آن به خلاقیت و فن شاعر ارتباط دارد.

کتاب باید باشد که راه درست را به نوجوان امروزی یاد دهد
در این نشست بچه‌ها از دغدغه‌های خود صحبت کردند و افزودند: نیازها و دغدغه‌های نوجوان امروز داشتن یک دیدگاه مناسب برای انتخاب راه درست است؛ کتاب می‌تواند راه درست را به نوجوان امروزی یاد دهد و اجازه ندهد که او به بی‌راهه برود. نباید یک کتاب تنها برای گذاراندن اوقات فراغت و لذت باشد بلکه باید مطلب جدید یا آموزشی به نوجوان اضافه کند. در شعرها بهتر است راه و روش زندگی آموزش داده شود.

یکی از این کودکان و نوجوانان شاعر در ادامه گفت: شاعر در اشعار خود می‌تواند یک فضای تخیلی ایجاد کند و در این دنیای خیلی قشنگ آموزش هم بدهد. برای نوجوانان پیدا کردن دوست، یکی از دغدغه‌های دیگر آن‌هاست. دوست، از کودکی تا بزرگسالی همراه هر فردی است و او شخصی است که باید در تمام موقعیت‌ها در کنار ما باشد؛ دوست خوب باید رشددهنده باشد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها