سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد در ۱۳ بوستان شهر با مشارکت مردم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در نشست خبری پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد درباره شیوه برگزاری این رویداد در مشهد، از برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن در 13 نقطه شهر مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان‌رضوی، نشست خبری پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت با حضور محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی سه‌شنبه (۱۶ فروردین‌ماه) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد.

حسین‌زاده عیش‌آبادی اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی انسان‌ها است. مهمترین کاری که متولیان قرآنی بر عهده دارند، این است که قرآن را از حالت استفاده رسمی در مراسم مختلف، خارج کرده و این کتاب مقدس را به زندگی انسان‌ها وارد کنند. روابط بین خانواده‌ها هم باید براساس آموزه‌های قرآنی باشد چراکه بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف به‌دلیل این است که قرآن را وارد سبک زندگی خود نکرده‌ایم.

وی درباره دو شاخصه‌ اصلی این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: پانزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد دو شاخصه اصلی دارد؛ مردمی بودن اولین و مهم‌ترین اتفاق این دوره از نمایشگاه قرآن است. از فعالان مردمی دعوت کردیم که برگزارکننده‌ این رویداد باشند و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، صرفا نقش بسترساز و تسهیل‌گر را داشته باشد. با همین هدف اتحادیه موسسات قرآنی اعلام آمادگی کرد و برپایی نمایشگاه را برعهده فعالان قرآنی گذاشته شد.  

حسین‌زاده عیش‌آبادی افزود: مردم، برگزارکننده اصلی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت هستند و سایر سازمان‌ها و نهادها از‌جمله شهرداری به‌عنوان پشتیبان عمل خواهند کرد.  مردم در قالب تشکل‌ها و موسسات قرآنی کار خود را پیش خواهند برد که اوج فعالیت موسسات قرآنی مردم‌نهاد نیز در ماه مبارک رمضان است.

وی برگزاری نمایشگاه قرآن در ۱۳ نقطه شهر را شاخصه دوم این رویداد دانست و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه قرآن به‌صورت غیرمتمرکز، اهداف مهمی را دنبال می‌کند. نخستین هدف، توجه به وسعت شهر مشهد است؛ بنابراین اگر نمایشگاه در یک نقطه شهر برگزار شود، خیلی از مردم به‌دلیل دسترس‌پذیر نبودن وسایل نقلیه و محدود بودن زمان بازدید از نمایشگاه به دلیل ماه مبارک رمضان، بهره‌برداری از آن را از دست خواهند داد؛ بنابراین تصمیم بر آن شد، نمایشگاه در ۱۳ نقطه شهر برپا شود  تا هزینه و زمان به‌اصطلاح برای علاقه‌مندان شکسته شود و مردم بتوانند به نمایشگاه منطقه خود مراجعه کنند.

حسین‌زاده عیش‌آبادی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه گفت: نکته دوم که درواقع شعار پانزدهمین دوره از نمایشگاه است، که به جای ورود مردم به نمایشگاه قرآن، نمایشگاه قرآن را نزد مردم ببریم؛ بنابراین در این دوره تلاش شد نقاطی انتخاب شود که مردم به‌صورت بالقوه هنگام افطار و شب‌های ماه رمضان در آن حضور دارند. این یک ارزش است؛ بنابراین بوستان‌های شلوغ و پرازدحام مشهد، نظیر بوستان بخارایی، پارک حجاب، بوستان بهار، بوستان ارم، بوستان اردیبهشت، بوستان کوهسنگی، ضلع غربی پارک ملت، بوستان نیلوفر آبی، آرامگاه‌فردوسی را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کردیم.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، دبیر پانزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد در ادامه‌ این نشست گفت: برگزاری این نمایشگاه با ۲ سال وقفه مواجه شد اما با فروکش کردن کرونا تصمیم بر آن شد نمایشگاه به صورت منطقه‌ای برگزار شود. بنابراین تصمیم داریم از این فرصت استفاده کنیم و به معرفی ظرفیت‌های مردمی بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع بازطراحی فعالیت‌های موسسات و تشکل‌های مردمی، مهم‌ترین نکته‌ برای متولیان برگزاری این دوره از نمایشگاه است؛ چراکه معتقدیم در سال ۱۴۰۱ و در گام دوم انقلاب نیز موسسات باید به سمت گام دوم انقلاب حرکت کنند؛ این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی خلاقیت و ظرفیت‌های جدید موسسات قرآنی است تا در این مسیر حرکت کنند.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های اتحادیه موسسات قرآنی افزود: در خراسان رضوی ۴۰۰ تشکل مردمی فعال در حوزه موسسات قرآنی داریم که فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارند. در کنار آن ۳۷۰۰ جلسه قرآنی شناسنامه‌دار داریم که باید از ظرفیت آن استفاده کنیم. علاوه‌براین در این دوره از نمایشگاه، همه مناطق 13گانه یک نماینده خواهیم داشت.


پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت از هشتم الی ۱۷ رمضان برابر با ۲۱ تا ۲۹ فروردین از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 22 و 30 دقیقه در بوستان‌های سطح شهر برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها