چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
افزایش 75 درصد اعتبار نظارت بر محصولات چاپی/تهران پایتخت چاپ ایران است

علی‌‌اکبر ابراهیمی، از افزایش 75 درصدی اعتبار نظارت بر محصولات چاپی خبر داد و گفت: تدوین سند تحول صنعت چاپ را در اولویت قرار داده‌ایم و در 45 روز اخیر طرح یا به‌عبارت دیگر پروپوزال آن به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران امروز چهارشنبه(29 دی‌ماه) با حضور علی‌‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان و سرهنگ نادرمردای، رئیس پلیس اماکن تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
 
ابراهیمی با اشاره به ظرفیت‌های واحد‌های چاپی استان تهران گفت: با توجه به شرایط و ظرفیت‌های چاپ استان تهران، باید گفت، تهران پایتخت چاپ ایران است. با درک همه ویژگی‌های صنعت چاپ تهران ستاد برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره ملی صنعت نشر، تصمیم گرفت تا جشنواره  استانی نخستین‌بار در تهران برگزار شود بنابراین این مناسبت در تقویم اجرای جشنواره ملی قرار گرفت. اختتامیه بیست‌و‌یکمین دوره صنعت چاپ با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند‌ماه برگزار خواهد شد.
 
وی درباره رویکرد‌های دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه رویکرد را پیگیری می‌کند.  نخست هدایت، نظارت و حمایت برحوزه چاپ؛ دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غریبانه، چراغ خاموش و البته موتور روشن دغدغمندانه پیگیر رفع مشکل فعالان ین صنعت بزرگ و ارزشمند چاپ است.
 
ابراهیمی درباره اقدامات مدیریتی انجام شده در حوزه چاپ و نشر افزود: تنظیم سند تحول صنعت چاپ کشور، با تائید و موافقت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال پیگیری است. تحول اجتنتاب‌ناپذیر است باید تحول را تجربه کنیم. واقعیت این است که  نسبت به صنعت چاپ سال‌هاست که غفلت شده، راه نجات از غفلت گذشته، همدلی و همراهی و همکاری همه فعالان این حوزه است. با وجود همه مشکلات و چالش‌های موجود، تدوین سند تحول صنعت چاپ را در اولویت قرار داده‌ایم و  در 45 روز اخیر طرح یا به‌عبارت دیگر پروپوزال آن به پایان رسیده است و به‌صورت مکتوب در اختیار روسای اتحادیه‌های سراسر  کشور، مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ارسال خواهد شد. سند تحول صنعت چاپ، سنگ‌بنای تحول این حوزه است.
 
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر با اشاره به دومین محور فعالیت ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دومین رویکرد دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه تهیه آمار‌ دقیق در حوزه صنعت چاپ از سراسر کشور است؛ بنابراین بنا داریم آمار‌‌گیری صنعت چاپ کل کشور را  با همکاری اتحادیه‌های سراسر کشور با محوریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود. برای ارجای این طرح ضمن بهره‌مندی از نظرات اتحادیه‌های تخصصی شاخص‌های مختلفی تعریف شده است.
 
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به مقوله آموزش توجه ویژه شده است، بیان کرد: در حوزه آ؛موزش مباحث مختلفی از‌جمله بحث سرمایه‌گذاری، تامین اعتبار برای سرمایه‌گذاری و توسعه است. در دوره جدید به بازنگری همه دوره‌‌های آموزشی صنعت چاپ توجه شده است. بنابراین از صاحب‌نظران بهره‌مند شدیم و در مواد آموزشی مرتبط با مباحث فنی براساس اقضائات و نیاز روز جامعه صنعت چاپ تدوین شده است. در حوزه محتوایی نیز اخیرا اتفاقات قابل توجهی را شاهد بودیم و دوره‌‌های آموزشی محتوایی که در گذشته وجود نداشته لحاظ، مصوب و برای دایره نوسازی و تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده تا در تقویم اجرایی آموزش‌های ضمن خدمت و صنفی صنعت چاپ قرار بگیرد.
 
ابراهیمی افزود: اخیرا بخشنامه‌ای به ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان‌ها ابلاغ شده درباره برگزاری دوره‌های آموزشی فنی به اقتضاء شناخت اتحادیه‌های مربوطه به تناسب ظرفیت‌های استانی. نزدیک به 10 استان‌، دوره‌های آموزشی را اعلام کرده‌اند.  
 
وی درباره نظارت بر تولید محتوای محصولات چاپی گفت: مشکلات و دغدغه‌های مختلفی در حوزه تولید وجود دارد و نیازمند نظارت‌هایی است و در این حوزه نیز روسای اتحادیه‌های سراسر کشور را می‌‌طلبیم. یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت محتوایی بر تولیدات محصولات چاپی است. پیش‌تر با تخصیص اعتبار به ادارت کل استان‌ها، نظارت را انجام می‌دادند. با پیگیری‌های انجام شده، تدوین آئین‌نامه نظارت بر محصولات چاپی در سراسر کشور بود و البته صادرات و واردات این محصولات؛ علاوه‌براین آئین‌نامه نظارت بر محصولات فرهنگی هنری کشور با تولی‌گری دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و ابلاغ شده است. سال جاری شاهد افزایش 75 درصدی بودجه نظارت بر محصولات چاپی بودیم که این موضوع به ادارات کل استان‌ها نیز اعلام شده است. بنابراین ادارات کل با همکاری اتحادیه برای نظارت بر محصولات چاپی اقدام خواهند کرد.
 
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتقاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسته در چاپخانه‌های متخلف و یا نظارت بر واحد‌های چاپی نیست. نظارت را برمبنای رعایت شاو اعتبار چاپخانه‌های تلقی می‌کنیم. مشکل اساسی، تفکر و طرح ایجابی برای تولید محتوای چاپی است که متاسفانه این موضوع مغفول مانده.چاپخانه‌دار، مسئول انجام سفارش است اما متاسفانه دفتر امور چاپ و دستگاه‌های متناظر نسب به تفکر طراحی و محتوایی که از سوی صاحب کالا تولید می‌شود، بی‌توجه هستیم.
 
ابراهیمی  با بیان اینکه درخواست سفارش‌دهنده از سوی هر یک از واحد‌‌های چاپی به واحد‌های چاپی‌ دیگری ارجاع و در نهایت تولید می‌شود، خطاب به مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: تقاضا داریم نشست‌های مشترکی برگزار کنیم و به‌عنوان متناظرین ـ دفتر امور چاپ و نشر ارشاد و ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ کنار اتحادیه‌ها ابتدا از تولید تفکری که  مغایر با مقررات و قوانین است پیشگیری کنیم. قانون به صراحت به مسئولان دولتی تذکر داده است اگر شخصی حقیق و یا حقوقی از رعایت قوانین تبلیغاتی کشور تخطلی کند، با همکاری نیروی انتظامی می‌توانیم تا پلمب واحد چاپی پیش‌ برویم. اما به‌نظر می‌رسدف دیواری کوتاه‌تر از واحد چاپی نیست. بنابراین استدعا می‌کنم هم واحد چاپی دیده شود و هم تولید‌کننده را.   
 
وی با بیان این مطلب که یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه محتوایی است، ادامه داد: آمادگی بحث و بررسی با حضور همه فعالان این عرصه و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها هستیم. به همان نسبت که واحد‌های چاپی در تولید محصولات چاپ دخیل است سفارش‌دهندگان نیز دخیل هستند. در طی 10 سال فعالیت در حوزه  چاپ و نشر، بی‌تردید انسان‌های شریف، علاقه‌مند، فرهیخته و فرهنگی این حوزه حاضر نیستند چاپخانه خود را با لیبل و لفاف خاریج از قاعده قانونی بی‌اعتبار کنند. امیدواریم با همدلی و همراهی آنچه را که موجب صنعت چاپ است رابرای همدیگر بخواهیم و به‌دوراز اختلاف و چالش‌ها و نامهربانی می‌توانیم آینده درخشانی برای صنعت چاپ بسازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها