چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
ایجاد وحدت رویه ضرورت واحد‌های چاپی استان تهران است

محمد خراسانی‌زاده، در آئین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران ایجاد وحدت‌ رویه بین واحد‌های چاپی استان تهران را بسیار حائز اهمیت دانست و با تاکید بر ضرورت تحول در رویکرد‌ها برای از شهرستانی به استانی گفت: اگر مشکلات استانی دیده شود، زمینه تسهیل و روان شدن امور فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران امروز چهارشنبه(29 دی‌ماه) با حضور علی‌‌اکبر ابراهیمی،  مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر، محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان و سرهنگ نادر مردای،رئیس پلیس اماکن تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
 
خراسانی‌زاده با تاکید بر اهمیت ایجاد وحدت رویه در پیش برد اهداف صنعت چاپ بیان کرد: امیدواریم تلاش و برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی گردهمایی مانند نشست امروز، زمینه نزدیک شدن قلب‌ها، هم راستا شدن برنامه‌ریزی‌ها  و در نهایت وحدت رویه شود؛ مقوله‌ای که به نظر می‌رسد پررنگ نیست و جای آن خالی است.
 
وی افزود: تحلیل از فعالان صنعت چاپ استان تهران یک بهانه است و این نشست‌ها باید خروجی  قابل توجهی داشته باشد. به‌عبارت دیگر باید در خروجی این گردهمایی‌ها در نقاطی بایستیم تا به افتراقات و اشتراکات اشاره کنیم.
 
خراسانی‌زاده ادامه داد: هدف وزارت ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، رسیدن به اشتراکات است.  مسائل متعددی در حوزه چاپ وجود دارد، ازجمله اینکه به مشکلات واحد‌های چاپی در شهرستانی در مقیاس شهرستان دیده می‌شود. درحالی که اگر همین مشکلات استانی دیده شود، زمینه تسهیل و روان شدن امور فراهم خواهد شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران  با تاکید بر اینکه نگاه استانی موجب وحدت رویه خواهد شد، گفت: وحدت‌ رویه از شکل‌گیری نگاه سلیقه‌ای پیشگیری خواهد کرد و اگر ظرفیتی وجود داشته باشد عدالت‌محور توزیع خواهد شد.‌ برای توزیع عادلانه ظرفیت‌ها، عقل سلیم حکم می‌کند، نباید از تحقق رویکردد استانی درنگ کرد.
 
وی افزود: اگر دولت مردمی بنا دارد تا فعالیت‌ها را به تشکل‌های مردمی، صنوف و واحدهای تخصصی بسپارد، زمانی می‌توان به نقش‌آفرینی این صنوف و تشکل‌های مردمی مطمئن بود که آن‌ها مورد تایید و قبول همه اعضا باشد. اگر در صنف چاپ، وحدت رویه محقق شود، مطمئن باشید که از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهد شد.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: اگر وحدت رویه شکل نگیرد، دولت به جای تسهیل‌گری، مجبوربه  تصدی‌گری می‌شود؛ درحالی‌که برخی امور جزو فعالیت‌های صنف است. بنابراین خواهش می‌کنم در این جلسه به جمع‌بندی برسیم و وحدت رویه برسیم و مسئولیت آن را نیز بپذیریم.
 
خراسانی‌زاده افزود: اگر وحدت رویه محقق شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران، پلیس اماکن و حوزه‌های مرتبط ازجمله دستگاهای حاکمیتی که باید به حوزه چاپ ورود کنند، نقش حمایتی خود را بیشتر نشان خواهند داد و صنف مورد قبول اکثریت، به‌عنوان عامل به پیگیری کارها اقدام خواهد کرد.
 
وی با اشاره به وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظارت محتوای محصولات چاپی به‌دلیل حساسیت قابل توجه  کالا‌های صنایع غذایی، بهداشتی و اقلام دیگر، بیان کرد: مایه تعجب است، واحد چاپی به تولید محصول چاپی برای کالا‌های بدون پشتوانه اقدام و مردم را دچار آسیب کند. علاوه‌‌بر این مباحث اصالت‌‌سنجی محتوا مطرح است. در این زمینه گاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه ورود می‌کند؛ چراکه صنف هنوز به وحدت رویه نرسیده است. اما اگر این  ویژگی برای صنف محقق شده باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به‌عنوان ناظر ورود خواهد کرد.

خراسانی‌زاده افزود: چه ضروریتی برای بازرسی واحد‌های چاپی برای بررسی  رعایت استاندارد‌های قرار‌گیری‌ دستگاه‌های چاپ و نشر؛ بنابراین از زمان حضور در اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی بار‌ها گفته‌ام که چه لزومی دارد، این بازرسی‌ها از سوی اداره کل انجام شود. این اقدامات باید تشکل‌های تخصصی تفویض شود، از این جریان استقبال می‌کنیم.      
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تاکید بر لزوم شفافیت در نظارت واحد‌های چاپی از سوی تشکل‌های تخصصی ادامه داد: نظارت بر واحد‌های چاپی برای پیشگیری از تکثر و در نهایت غیر‌فعال  شود، کار صنف است. آمادگی داریم این امور به صنف واگذار شود؛ بنابراین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پای نتیجه جمع‌بندی فعالان این حوزه می‌ایستد و حمایت می‌کند.



شاهد روز‌های خوبی برای صنعت چاپ هستم
احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه این آئین با اشاره به توجه وزر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالان صنعت چاپ بیان کرد: جای دارد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل توجه به صنعت چاپ در همان نخستین روز‌های حضور وزارتخانه به‌ویژه در روز ملی صنعت چاپ تشکر کنم. امروز هم آقای دکتر خراسانی‌زاده، صحبت‌های خوبی داشتند. امید‌وارم با همکاری و همدلی و وحدت‌رویه مسائل حوزه صنعت چاپ  را حل کرد؛ بنابراین شاهد روز‌های خوبی هستیم. 
 
وی با اشاره به اثر‌بخشی هیات‌مدیره منسجم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با تشکر از پیشکسوتان حوزه صنعت چاپ، افزود: از پیشکسوتان صنعت چاپ تشکر و قدردانی ویژه دارم، چراکه همراه و یار و یاور و بزرگان و رهنمای کنار اتحادیه بودند. به حضور این عزیزان افتخار می‌کنم. صنف در هیچ زمینه‌ای مشکل ندارد، حتی با ارسال یک پیام کوتاه مشکل مالی برطرف می‌شود.
 
ابوالحسنی ادامه داد: اینجا هستم نه برای بیان جایگاه صنعت چاپ، بلکه برای بیان مطالبات فعالان عرصه صنعت چاپ. یکی از خواسته‌های اصلی، ارتقا جایگاه اتحادیه به استانی است. چرا هنوز این مهم محقق نشده در‌حالی‌که اتحادیه‌های چاپ، استانی است که از اهمیت و جایگاه این صنعت از نظر امنیتی، اقتصادی و اخلاقی آن حکایت دارد. برخی از چاپخانه‌های بزرگ به‌دلیل پیدا نکردن مکان مناسب در شهر تهران، به حاشیه مهاجرت کرده و زیرمجموعه اتحادیه خواربار‌‌فروشی فعالیت می‌کند؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صنف امکان نظارت براین واحد‌ها را ندارد.
 
وی افزود:  مشکلات صادرات محصولات چاپی باید حل شود. اگر بازار منطقه را زا آن خود نکنیم، نمی‌توانمی موفق شویم. اگر بازار منطقه را در اختیار داشته باشیم، با اختلاف نرخ ارزی که وجود دارد چاپخانه‌های بزرگ ایران می‌توانند به راحتی بازار منطقه را از آن خود کنند. چرا ترکیه موفق شد، در‌حالی‌که در مقابل ایران، چندان توانمند نبود؟ ترکیه برای رسیدن به این موفقیت دو اقدام را ارنجام داد؛ نخست امور چاپ را به صنف واگذار کرد، دوم به جای دخالت، حمایت کرد. بنابراین هر چایخانه‌دار ترک هر سفارشی را دریافت کند، از سود و حمایت تشویقی برای صادرات بهره‌مند می‌شود. با این وضعیت در چاپخانه‌داران ایرانی چطور می‌توانند با فعالان ترکیه رقابت کنند. با حذف تعرفه برای محصولات داخلی مانند پلیمرف واحد چاپی می‌تواند حداقل  10 تا 15 درصد برداشت داشته باشد.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران افزود: درباره صادرات محصولات چاپی، دو خواسته داریم، نخست اینکه کالا‌‌هایی که به خارج از کشور می‌رود،  فعالن این حوزه باید بدانند و در جریان باشند که چه کالایی در فهرست صادرات قرار دارد. این آگاهی موجب می‌شود تا سایر تولید‌کنندگان از حوزه‌‌هایی که تولید وجود ندارد مطلع و سرمایه‌گذاری می‌کنند در غیر این صورت، این امکان وجود دارد، تولید‌کنندگان به رقیب یکدیگر تبدیل شوند. مشکل دوم اینکه با وجود جایگاه قابل توجه ایران در حوزه تولید لیبل، با دریافت مجوز‌های تک موردی به واردات اقدام می‌شود.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه اعضای اتحادیه همگن هستند، بیان کرد: اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، دارای وحدت‌رویه هستند وحرفی به‌جز خواسته‌های صنفی ندارند. اتحادیه با مسئولان نیز همرا‌ه‌اند و تنها دغدغه، مشکلات اعضا است. افتخار می‌کنیم که سرباز این نظام هستیم، برای این نظام خون دل خوردیم.



معراج محمدی، رئیس رئیس اتحادیه لیتوگرافان در ادامه این نشست گفت: مهم‌ترین دستاورد گرد‌همایی مانند نشست امروز، همدلی است؛ چراکه ضرورت امروز صنعت چاپ محسوب می‌شود. نیازمند این همدلی هستیم. امید‌وارم با در کنار هم بودن بیش از گذشته بتوتینم این همدلی به دست بیاوریم. همان‌طور که اصناف بازوی ستبر این انقلاب بودند و هستند، تشکل‌ها بازوان قدرتمند مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد‌اند. امید‌‌وارم  این بازوان بتوانند راهکار‌های آینده را بسازند، عدالت اجتماعی که در حقیقت یکی از آرمان‌های دولت جدید است، این دستاورد بزرگ محقق شود. 
 
وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای سیاست‌گذاری افزود: امیدوارم هرچه سریع‌تر‌، شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ تشکیل شود چراکه با در این شورا می‌توان درباره قلب تپنده صنعت کشور بحث کرد چراکه سایر صنایع را پوشش می‌دهد. در شورای سیاست‌گذاری است که مباحث آموزش، آمار، نوسازی ماشین‌آلات و حتی مواد اولیه پشتیبانی می‌شود. وقتی هدف یکی است بنابراین مسیر باید یکی باشد. با رفع اختلاف‌ها و مشابه سلهشوری‌ روز‌های نخست انقلاب، جامعه صنعت چاپ را بهتر بسازیم.



سرهنگ مردای، رئیس پلیس اماکن تهران، با اشاره به همراهی پلیس اماکن با فعالان حوزه چاپ در تهران و اهمیت تامین امنیت گفت: صنعت چاپ، بی‌تردید پشتیبان و مکمل حلقه تامین‌کننده امنیت روانی یک جامعه است. فعالان عرصه چاپ باید نقش خود  را در درجه بالای اهمیت بدانند؛ این اهمیت از سوی حاکمیت با مطالبه گزارش‌های منظم از نهاد‌هایی مانند پلیس اماکن مشخص می‌شود.
 
وی افزود: از فعالان این عرصه بابت توجه فعالان این عرصه تشکر می‌کنم که به اهمیت جایگاه خود توجه دارند و موفق شدند، رضایت‌مندی را به دست بیاورند. پلیس اماکن به‌عنوان خادم و خدمت‌گذار، فعالان صنعت چاپ هستند پلیس اماکن می‌خواهند فعالان این صنعت در آرامش به فعالیت خود ادامه دهند.     



در پایان این آئین از 19 فعال حوزه چاپ تقدیر شد. 

مریم صفری، مدیر شرکت صفر تا صد تجارت ایرانیان از  تهران

امیرهوشنگ بغدادی، مدیر شرکت مایر ملنهوف از شهرستان ری

امیرحسین رازقی، مدیر شرکت فرارنگ آریا از شهرستان ری

کامران کریمی آستانه، مدیر برجیس از شهریار

ساشا بکاریان، مدیر رایان پارس آرین از اسلامشهر

مرحوم علیرضا کردبچه، شرکت پویان فلز روناک ری از  ورامین

عبدالاله حنضلی‌زاده، مدیر شرکت نقش رنگ روناس از شهر قدس

مجید رضا اسماعیل زاده، مدیر کیان چاپ فاروج از تهران
علی ملک‌محمدی، مدیر لیبل من از شهر قدس

پرویز محمدی، مدیر مشعل آزادی از  تهران

علی نباتچیان، مدیر شرکت چاپ خودکار از تهران

محمد اسماعیل قاضی، مدیر شرکت چاپ آریایی از تهران

جلیل بختیاری، مدیر تقویم از تهران

مهدی حاجیلو به نمایندگی از نقش الماس، سرکت نقش الماس از تهران

رحیم نادری، مدیر بهمن 22 از تهران

محمد اسماعیل کهنف مدیر چاپ دیجیتال کهن از تهران

غلامرضا دیرمینا، مدیر نگارین پرتو از تهران

رحمن آذری قلعه جوقف مدیر چاپ سیلک کویر سبز از تهران

مجتبی کریمی، مدیر مهر مبین از تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها