شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
ده چاپخانه‌دار حوزه کتاب تقدیر شدند

اتحادیه چاپخانه‌داران تهران همزمان با ششمین روز از هفته کتاب از ده فعال صنعت چاپ که بیش از نیم‌قرن از فعالیت خود را در حوزه چاپ کتاب سپری کرده بودند، تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آيين نکوداشت چاپخانه‌داران فعال در عرصه چاپ کتاب عصر امروز (شنبه 29 آبان) با حضور علی اسماعیلی مدیرکل حوزه معاونت امور مجلس رئیس جمهور،‌ حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و جمعی از پیشکسوتان حوزه چاپ در سالن اجلاس اتاق اصناف برگزار شد.
 


در ابتدای این مراسم، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به هفته کتاب در سخنانی عنوان کرد: افرادی که بیشترین نقش را در رابطه با کتاب دارند، چاپخانه‌داران هستند، اما با وجود گذشت 28 دوره از برگزاری هفته کتاب هیچ حرکتی در رابطه با شما از طرف اتحادیه صنعت چاپ انجام نشده بود که مایه تاسف است.
 
وی افزود: و اکنون افتخار می‌کنم شما هیئت مدیره‌ای انتخاب کردید که در همه زمینه‌ها دغدغه دارد چه در رابطه با جایگاه صنعت چاپ و چه مناسبت‌هایی که به هر شکل چاپ می‌تواند نقشی در آن داشته باشد.
 
ابوالحسنی با بیان این مطلب که چاپخانه‌داران نقطه شروع نشر و فرهنگ هستند، گفت: در مراحل بررسی انتخاب فعالان عرصه چاپ کتاب شاهد بودیم که برخی چندین نسل است که فقط در عرصه چاپ کتاب فعالیت کردند و مراسم امروز فقط به مناسبت تقدیر از فعالانی که تنها در عرصه چاپ کتاب فعالیت کردند، برگزار شده است.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به فعالیت ما‌ه‌های اخیر هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران اشاره کرد و افزود:‌ در بدو شروع فعالیت هیئت مدیره جدید شاهد بودیم که در برخی موارد صنعت چاپ را به رسمیت نمی‌شناختند و برای شروع تلاش کردیم، جایگاه واقعی صنعت چاپ را به مسئولان بشناسانیم.
 
ابوالحسنی تاکید کرد: از ابتدای فعالیت اتحادیه کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است و به دنبال تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز صنعت چاپ مبنی بر حمایت از تولید داخلی کارگروه تامین مواد اولیه در اتحادیه تشکیل شد.
 
به گفته وی، در این زمینه تاکنون جلساتی با تولیدکنندگان مواد اولیه صنعت چاپ در کشور تشکیل شده است که به زودی گزارش فعالیت در این زمینه را به معاون فرهنگی وزارت ارشاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه خواهیم کرد.
 
ابوالحسنی در بخش پایانی صحبت‌های خود از تشکیل اتاق فکر در اتحادیه خبر داد و گفت: این اتاق فکر با شناسایی نقاط ضعف و قوت عرصه چاپ به سمت آماده سازی نقشه راه برای این صنعت است و امیدواریم با کمک پیشکسوتان در این اتاق کارهای خوبی انجام دهیم و در این زمینه تعاملات و ارتباطات خوبی نیز با دو کمیسیون اقتصادی و فرهنگی مجلس برای پیگیری امور داریم.
 
پیوند کتاب و فرهنگ به واسطه صنعت چاپ است
در بخش دیگری از این مراسم، رضا منصوری، استاد رشته چاپ سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه کتاب یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ‌ساز بشری است، گفت: کتاب در میان همه تمدن‌ها، ادیان و اندیشه‌ها از اجر و منزلت ویژه‌ای برخوردار است و اثربخشی آن بر کسی پوشیده نیست.
 
وی افزود: کتاب تجلی‌گاه اندیشه‌ها و احساسات و آرزوها و تصورات و خیالات و پژوهش‌های بسیاری از متخصصان است و آثار به جا مانده موجب تحول و پویایی جامعه می‌شود.
 
منصوری با اشاره به اهمیت چاپ در این عرصه، گفت: صنعت چاپ‌، مدیران و متولیان این صنعت این اندیشه‌‌ها و آثار را از پدیدآوردندگان به مخاطبان منتقل می‌کنند و اثربخشی این کار چه به روش‌های سنتی و کاغذی و چه روش‌های مدرن و امروزی عملیاتی می‌کنند.
 
وی یادآور شد: با وجود رشد شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال هم‌چنان در دنیا شاهد هستیم که کتاب اقتدار و جذابیت خاص و تنوع فوق‌العاده همچنان به حیات خود ادامه می‌دهدو این صنعت چاپ است که پیوند کتاب با فرهنگ را حفظ می‌کند.
 
منصوری همچنین تقدیر از فعالان عرصه چاپ کتاب را تقدیر از فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی دانست و تاکید کرد: توسعه این حرکت‌ها در صنعت چاپ و نشر اهمیت دارد و از مسئولان می‌خواهم چنین حرکت‌هایی را ادامه دهند.
 


شش و نیم میلیون شغل در صنعت چاپ
دیگر سخنران این مراسم، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف بود، وی با بیان اینکه امروز از فرصت استفاده می‌کنم تا برخی صحبت‌ها را بگویم، گفت: امروز در حضور آقای اسماعیلی می‌خواستم گله داشته باشم با توجه به این همه قوتی که در نیروی انسانی ایران عزیز ما است، چرا دولت‌ها در ادوار مختلف علی‌رغم قول‌هایی که می‌دهند کار را به انجام نمی‌رسانند.
 
وی در این زمینه توضیح داد:‌ اکنون در حدود 3 میلیون بنگاه با 6 و نیم میلیون ایجاد فرصت شغلی و بیش از هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری بدون منت در حوزه اقتصاد، کار توسط بخش خصوصی انجام شده است.
 
فاضلی با بیان اینکه با این همه داشته‌ها کار فرهنگی کردن بدون توجه به معیشت مردم یقیناً پاسخ نخواهد داد، افزود: امروز این سوال مطرح می‌شود که چرا وضع معیشت مردم به این جا رسیده که در مسائل فرهنگی علی‌رغم همه هزینه‌هایی که می‌شود پاسخگو نیست و چرا ما عقب هستیم؟ یقینا باید در این سرفصل ها بیشتر صحبت کنم، اما یک جمله عرض می‌کنم دولت محترم آیت‌الله رئیسی قول دادند که بر اساس فرمان رهبری از مردم استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: قدر و منزلت چاپ و بسته‌بندی ما یقیناً در کشور این نیست که با آن مواجه هستیم.
 
رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه در صنعت چاپ 6 و نیم میلیون شغل داریم، گفت: چاپخانه‌داران امروز امنیت کشور را در کنار نیروهای امنیتی تامین می‌کنند اما متاسفانه خوب دیده نمی‌شوند، اگر قرار باشد ما از این بحران اقتصادی عبور کنیم، یقینا توجه به همین پیشکسوتان و بزرگان لازم است.
 
همچنین حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با نقل خاطراتی از تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌هایی که فعالان این روزنامه در سال‌های ابتدایی انقلاب از خود نشان دادند، گفت: در سال ۵۹، فعالان روزنامه اطلاعات با وجود ماشین‌آلات فرسوده و بدهی کلان ۲۵۰ میلیون تومانی، توانستند موسسه اطلاعات را به موسسه‌ای موجه با کارایی مطلوب تبدیل کنند.
 
 وی افزود: با تاسیس ایران چاپ و نوسازی ماشین‌آلات و کوشش‌های بی دریغ همکاران در بخش‌های مختلف امروز موسسه اطلاعات جایگاه متفاوت از روزهای نخستین خود دارد.
 
 دعایی همچنین به تیراژ بالای کتاب‌های چاپ شده و توالی قابل اعتنا در تجدید چاپ کتاب اشاره کرد و با آرزوی موفقیت برای اهالی چاپ بر نقش موثر آنها در ارتقای سطح فرهنگی کشور تاکید کرد.


 
چاپ و نشر جایگاه کاربردی در جامعه دارد
آخرین سخنران این مراسم، علی اسماعیلی مدیر کل حوزه معاونت امور مجلس رئیس جمهور بود، اسماعیلی با بیان اینکه کتاب مجموعه‌ای از محصولات فکر، اندیشه، هنر و ذوق است، گفت: کتاب یک پدیده و موجود با ارزش و با اهمیت در همه اعصار و قرون تاریخ بوده است،‌ از زمان خلقت بشر تا به امروز جایگاه کتاب و کتابخوانی جایگاه رفیعی است، کتاب خوب هم یکی ازابزارهای کمال بشری است.
 
وی ادامه داد: کتابی که هدایت‌گر، راهنما و تعیین‌کننده مسیر است، چراغ است و مسیر را برای ما هموار و روشن می‌کند کتاب مادر و عصاره تمدن‌هاست.
 
اسماعیلی با بیان اینکه‌ جایگاه کتاب و کتابخوانی هم در تمدن اسلامی ایران جایگاه بسیار ارزشمند و بزرگی است، عنوان کرد: اگر ما با کتاب انس گرفتیم طبیعی است که مسیرمان مسیری متعالی خواهد بود.
 
وی همچنین درباره آمار چاپ کتاب گفت: در طول 40 سال یک میلیون و 320 هزار عنوان کتاب توسط فعالان این صنعت، چاپ شده است. بیش از سه میلیون بنگاه صنفی وجود دارد و در این میان سهم نشر 19 درصد از کار چاپ است و 80 درصد صنعت چاپ نیازهای دیگر کشور را برطرف می‌کند.
 
وی تاکید کرد:‌ وقتی چرخه کتاب کامل است که هم تولید، تولید خوبی باشد، هم چرخه چاپ کار خود را به خوبی انجام دهد و هم توزیع مناسب باشد‌، اگر همه کتاب‌ها نوشته شود ولی چاپ نشود، انتقال فرهنگ در جامعه اتفاق نخواهد افتاد.
 
اسماعیلی خطاب به چاپخانه‌داران نیز گفت:‌ اهمیت کار شما بسیار است و نظام باید به شما ببالد، جایگاه شما جایگاه راهبردی است، گردش مالی صنعت چاپ در جهان عدد قابل توجهی است. نقش شما در چرخه تولید یک نقش محوری است.
 
وی در ادامه به تغییرات شگرف چاپ در زندگی بشر و وابستگی جامعه به چاپ اشاره کرد و عنوان کرد: تعیین روز ملی چاپ در تقویم، نشانه پذیرفتن نقش مهم چاپ در زندگی است.
 


در پایان این مراسم به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب از فعالان صنعت چاپ که بیش از نیم قرن از فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه چاپ کتاب سپری کرده بودند، تقدیر شد. محمود قاسمی از چاپخانه آبان، عباس جهانگیری از چاپخانه قزوین، شهلا ایلخانی از چاپخانه ندا، سعید اقبال کتابچی از چاپخانه اقبال، مسعود آگر از چاپخانه دیبا، فریدون کهنمویی‌زاده از چاپخانه کهنمویی‌زاده، سیدحسین احمدی از چاپخانه احمدی، محمد فتاحی از چاپخانه اعتماد، حسین فروزیده از چاپخانه ۱۲۸ و مهرداد محمودخانی از چاپخانه رامین در این مراسم تقدیر شدند.

همچنین از ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برای سال‌ها فعالیت رسانه‌ای در حوزه چاپ و نشر تقدیر شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها