دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
اردبیل؛ پیش‌بینی اجرای حدود 350 برنامه در هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل از پیش‌بینی اجرای حدود 350 برنامه برای هفته کتاب در این استان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، عبدالله بحرالعلومی در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار در سالن شهدای هنرمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ارزنده‌ترین و بزرگترین دعوت دین ما با «کتاب» و «خواندن» آغاز شده است؛ بر این اساس، کتاب، مطالعه و انتقال مفاهیم در میان ما پیشینه قابل افتخاری دارد.
 
وی افزود: نقالی، شاهنامه‌خوانی، جمع‌خوانی و قصه‌گویی‌های جمعی، همه برگرفته از مفاهیم غنی کتاب‌ها است و حتی در دورهمی‌های منازل یا قهوه‌خانه‌ها، از زمان‌های قدیم‌تر، این اتفاق، یک فرهنگ و عرف جا افتاده بود تا محتوای کتاب‌ها، به نحوی شیوا و بلیغ ارائه شوند؛ اما امروز آن رونق سابق را ندارد که شاید از معضلات فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی باشد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تأکید بر اهمیت چگونگی تقدیم محتوای کتاب تصریح کرد: در مقاطع مختلف تاریخی حتی با پیدایش رادیو و تلویزیون، به کتاب پرداخته شد که شایسته است این فرهنگ احیا شود چنان‌که قصه‌گویی بزرگتر‌ها همچنان در بین خانواده‌ها رونق داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در فیلم‌های خارجی و محتوای فرهنگی که به دست اقشار مختلف مردم می‌رسد، اغلب دیده‌ایم که برای کتابخوانی جایی باز شده است و شاید وقتی از تیراژ بالای کتاب در آنجا حرفی به میان می‌آید، تأثیر و نتیجه این فرهنگسازی باشد؛ این در حالی است که ما ظرفیت‌های بالایی برای تولید محتوا داریم اما غفلتی در بین است که سبب شده جایگاه مناسب یا رضایت‌بخشی نداشته باشیم.
 
بحرالعلومی گفت: یکی از معضلات ما کاهش تیراژ کتاب است؛ غیر از این، در بخش توزیع نیز ضعف داریم در حالی که بهتر است تمام مراکز علمی دانشگاهی به چرخه‌ای دست یابند که بتوان تولیدات و محصولات آنها را به مراکز هدف رساند. در این راستا لازم است کارگروه کتاب و کتابخوانی تشکیل شود تا طی جلسات ماهانه با حضور دستگاه‌های مختلف فرهنگی و ادارات اجرایی و رسانه‌ها به بحث و بررسی و آسیب‌شناسی موارد بیشتر بپردازیم.
 
پیش‌بینی حدود 350 برنامه برای هفته کتاب
وی با ابراز خرسندی از استقبال کم‌نظیر خبرنگاران در این جلسه، درباره برنامه‌های متنوعی که دستگاه‌های مختلف برای هفته کتاب تدارک دیده‌اند تشریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی و مجامع ملی ۳۰۰ تا ۳۵۰ برنامه پیش‌بینی کرده‌اند از جمله مراکزی چون کانون فرهنگی- هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی در تمام شهرستان‌ها؛ از این میان بالغ بر ۱۵ برنامه را ما برای این مناسبت در نظر داریم؛ از جمله رونمایی کتاب، شیوه‌های مختلف تشویقی برای کتابخوانی، تجلیل و ...
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: سه برنامه خاص برای این هفته خواهیم داشت؛ از جمله اینکه در ۳۰ آبان، به طور همزمان در تمام مراکز استان‌ها از کتابی رونمایی خواهد شد که مقام معظم رهبری بر آن کتاب تقریظ داشته‌اند و موضوع آن درباره زندگی مادر شهید است.
 
وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های برجسته ما، دوسالانه انتخاب کتاب سال است که با توجه به اینکه سال گذشته به سبب وضعیت کرونا با کمی تأخیر برگزار شد، امسال به‌موقع انجام می‌شود و با یک سال فاصله به این مهم خواهیم پرداخت.
 
بحرالعلومی ادامه داد: طرح فروش تخفیفی کتاب همچون دوره‌های گذشته در فصل پاییز نیز برگزار می‌شود که در حال حاضر در مراحل ثبت نام کتابفروشان هستیم و تاکنون ۱۲ کتابفروش از استان اردبیل ثبت نام کرده و عضو طرح شده‌اند.
 
وی اضافه کرد: نمایشگاه‌های مختلف کتاب در شهرستان‌ها خواهیم داشت که چند مورد آنها مجازی است و اطلاعات آنها به تدریج منتشر خواهد شد؛ همچنین، دیدار با خانواده معزز شهدا و ایثارگران یا تجلیل از تولیدکنندگان آثار حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری؛ چرا که به مقتضای این که انقلاب ما فرهنگی است، اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت را نباید از خاطر برد تا تأثیر آن گذشته قَدَر فراموش نشود.
 
اولویت معرفی نویسندگان بومی و آثار آنها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۰ عنوان رونمایی داشته و داریم، افزود: در طول هفته کتاب، نقد و بررسی و رونمایی و معرفی کتاب نویسندگان بومی در فضای مجازی اتفاق خواهد افتاد و در «شنبه‌های کتاب» که برنامه زنده مجازی است، نویسندگان نوقلم تشویق خواهند شد؛ همچنین، هدیه کتاب به کودکان کتابخوان و اهل مطالعه، با در نظر گرفتن محتوای غنی فرهنگی که مغایر با عرف ما نباشد.
 
وی تصریح کرد: آمارگیری در خصوص سرانه مطالعه نه تنها در استان ما بلکه در همه جا شاخصه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها مراجعه به کتابخانه‌ها یا خرید از کتابفروشی‌ها است؛ با این وجود، در دوران محدودیت کرونایی رغبت مطالعه افزایش یافت و دسترسی به کتاب‌ها بیشتر شد گرچه این افزایش در سطح عمومی قانع‌کننده نیست؛ اما به جرأت می‌توان گفت سرانه کتابخوانی در استان ما هم ارتقا یافته و با در نظر گرفتن شاخصه‌های علمی و فرهنگی در حال رقابت هستیم.
 
بحرالعلومی اذعان کرد: معضلات اجتماعی با مطالعه قطعاً کاهش خواهد یافت بنابراین با کمک رسانه‌ها در این هفته تبلیغ در این حوزه را بیشتر خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها