یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
نقد فمنيسم با غريزه‌اي انكارناپذير

«غريزه مادري» اثري از «دافنه دمارنف» با ترجمه آزاده وجداني، نگاهي به غريزه مادري درباره عشق و زندگي معنوي دارد و از منظري جديد به بحث «ميل مادري» مي‌پردازد و آن را به عنوان بحثي چالش‌برانگيز در ميان طرفداران مكتب فمنيسم مطرح مي‌كند. اين اثر از سوي انتشارات معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «غريزه مادري»  با حذف دو بخش از كتاب با عناوين «باروري» و «سقط جنين» در سال 2004 ميلادي در آمريكا چاپ و منتشر شد. نويسنده خود فمنيست است و مي‌كوشد در اين اثر از منظري جديد به بحث «ميل مادري» بپردازد؛ بحثي كه امروزه در ميان طرفداران مكتب فمنيسم موضوعي چالش برانگيز به حساب مي‌آيد.

نويسنده، ميل مادري را امري آشكار، ارزشمند، مهم و مطرح در زندگي زنان معرفي مي‌كند كه سبب تحولات شگرف روان‌شناختي در وجود آنها مي‌شود. 

«دافنه دمارنف» با بررسي مسائل تاريخي در قرن‌هاي مختلف دريافته است كه از لحاظ تاريخي؛ دلايل بسياري وجود دارد كه چرا غريزه مادري به ندرت موضوع تحقيق و كنكاش قرار گرفته است، چنانچه معتقد است در تاريخ بشريت، زنان در مورد مادر شدن، كمتر حق انتخاب داشته‌اند و در قرن نوزدهم نيز صنعتي شدن جوامع و شهرنشيني، الگوه‌هاي كاري و خانوادگي را براي هميشه تغيير داده است، به‌گونه‌اي كه كار توليد به خارج از خانه انتقال يافته و بزرگ كردن فرزندان به اصلي‌ترين كار زنان تبديل شده است. اين تغيير، عقايد رايجي را پديد آورد و بزرگ كردن فرزندان به رسالت مقدس يك مادر تبديل شد، به گونه‌اي كه طالب چيزي غير از آن بودن، عيب محسوب مي‌شد.

وي در ادامه با اشاره به سير تحولات به قرن بيستم و نقش‌هاي جنسيتي تحول اشاره مي‌كند مانند آن كه زنان تحصيل‌كرده در حوزه‌هايي كه زماني مردانه محسوب مي‌شدند؛ مانند پزشكي، روزنامه‌نگاري و حقوق، حضور گسترده‌اي دارند و تعداد مادراني كه بيرون از منزل مشغول به‌كارند، بي‌سابقه است، اما دسترسي زنان به امكانات، مشكلات زناني را كه مادر مي‌شوند را حل نكرده است. در واقع در دهه‌هاي 1960 و 1970 با ظهور مكاتب فمنيسم وقت گذاشتن براي فرزندان مانعي در برابر تحقيق آرزوهاي فرد عنوان مي‌شد، به گو‌نه‌اي كه امروزه حضور موفق زنان در عرصه كار به مانعي در برابر صرف وقت با فرزندان تبديل شده است.

نويسنده كتاب با اشاره به فمنيست‌ها و اهتمامشان بر حقوق و فرصت‌هاي برابر براي زنان، معتقد است كه آنها نمي‌توانند انگيزه مثبت؛ يعني ميل اصل ابراز به خويشتن كه بسياري از زنان آن را با وظيفه مراقبت از فرندان عجين مي‌دانند، ارج بنهند، زيرا اين امر يكي از مباحث روانشناختي بسيار پيچيده و از لحاظ روان‌شناسي مبهم است كه برخي از بازگشت مداوم زنان به عالم بچه‌داري نارحتند و آن را علامت يك سير قهقهرايي در عقايد فمنيست‌ها مي‌دانند.

نويسنده در اين اثر با مطرح كردن نگاه نظريه‌پردازان مختلف نسبت به عقايد فمنيستي و جايگاه تفكر آنان به مادر شدن زنان به عنوان مانعي در پيشرفت آنها مي‌نويسد: «شايد مشكل‌سازترين ميراث نسل مشخصي از فمنسيم ضد زندگي خانوادگي باشد كه چگونه روي قضاوت زنان در مورد خودشان اثر گذاشته است، زيرا زنان از خود مي‌پرسند چه مشكلي دارند كه نمي‌توانند خود را با اين موقعيت متعارض تطبيق دهند.»

«دافنه دمارنف» معتقد است كه آنچه ما به آن نياز داريم، نگاه تازه‌اي به غريزه مادري است كه هم به شرايط علمي زندگي كنوني زنان و نيز با در نظر گرفتن عقايد فرهنگي قدرت‌مندي كه در ادراك زنان از خودشان نقش دارند، دست يابيم و به فهم رضايت بخش‌تر و پيچيده‌تري از آنچه زنان از مادري بدست مي‌آورند، برسيم.

نويسنده درپاسخ به اين بحث در 10 فصل به كاوش مي‌پردازد و به موضوعات غريزه مادري، فمنيسم، روانكاوي، لذت مادري، دودلي، مراقبت از فرزندان، نوجواني، ميانسالي، پدران و زماني براي فرزندان و نيز ضرورت توجه به غريزه مادري به عنوان يك اصل در زندگي زنان را در اين 10 فصل اشاره مي‌كند.

چاپ نخست كتاب «غريزه مادري» اثر «دافنه دمارنف» با ترجمه آزاده وجداني در شمارگان 3000 نسخه، 184 صفحه‌ و قيمت 22000 ريال از سوي انتشارات معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط