ایبنا

×
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴
  • خانه
  • ادبیات
  • هنر
  • بین‌الملل
  • تاریخ‌
  • علم
  • کودک‌ونوجوان
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و نشر
  • میهن و مقاومت
  • ایبنا پلاس
  • استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان شمالی
    • خراسان رضوی
    • خراسان جنوبی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم و عکس
filterنمایش همه
  • جدایی نقد دانشگاهی از نبض زنده جامعه، نگران‌کننده است

    نقد ادبی در ایران، در گفت‌وگوی ایبنا با سایه اقتصادی‌نیا؛

    جدایی نقد دانشگاهی از نبض زنده جامعه، نگران‌کننده است

    من جدایی نقد دانشگاهی از نبض زنده جامعه را نگران‌کننده می‌بینم. نزدیکی نقد ادبی نظریه‌محور به متون فارسی و آمیختن آن با جریان تولید ادبی و جلو بردن آن به‌موازات جریان ادبی، چیزی‌ست که من برای آینده نقد ادبی می‌خواهم. به‌نظرم ساز و کارهای حاکم بر دانشگاه‌های ما جلوی این اتفاق را می‌گیرد. به نظرم قانون و ساختاری که آموزش عالی در مورد همه‌چیز، از جمله نقد ادبی، درست کرده است جلوی تکوین طبیعی این رشته را می‌گیرد و نمی‌گذارد نقد دانشگاهی و ژورنالیستی ممزوج شوند.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۱ ۰۹:۰۰
  • نتوانسته‌ایم نقدِ بومی بسازیم

    وضعیت نقد ادبی در ایران در گفت‌وگوی ایبنا با بهمن نامور مطلق؛

    نتوانسته‌ایم نقدِ بومی بسازیم

    بهمن نامور مطلق گفت: زیرساخت‌های لازم برای نقد ادبی فراهم نشده است. همچنین، خود منتقدان نتوانسته‌اند فعالیت‌های بومی را به‌اندازه کافی گسترش دهند. در بسیاری از موارد، ما با روش‌ها و پیکره‌های غربی آثار را بررسی می‌کنیم؛ مثلاً با رویکرد پدیدارشناسی، که هم روش و هم پیکره از غرب گرفته شده است. این امر ما را در ایران با یک بحران مضاعف مواجه کرده است.

    ۱۴۰۴-۰۳-۱۷ ۰۹:۰۰
  • پیشرفت هوش مصنوعی، تأثیر عمیقی بر نقد ادبی خواهد گذاشت

    وضعیت نقد ادبی در ایران در گفت‌وگوی ایبنا با مریم حسینی؛

    پیشرفت هوش مصنوعی، تأثیر عمیقی بر نقد ادبی خواهد گذاشت

    پیشرفت هوش مصنوعی، بدون شک تأثیر عمیقی بر نقد ادبی خواهد گذاشت. این فناوری می‌تواند ترجمه‌های دقیق‌تری از متون نظری ارائه دهد و دسترسی به نظریه‌های جهانی را تسهیل کند. با این حال، حتی با وجود هوش مصنوعی، نیاز به مترجمان حرفه‌ای که بتوانند خروجی‌های این فناوری را اصلاح و تکمیل کنند، همچنان باقی است.

    ۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۰۹:۰۳
  • نقد ادبی در ایران هیچ‌گاه نتوانسته جریان‌ساز باشد

    وضعیت نقد ادبی در ایران در گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی (همدان)؛

    نقد ادبی در ایران هیچ‌گاه نتوانسته جریان‌ساز باشد

    دکتر محمدرضا اصلانی (همدان)، منتقد ادبی، در گفت‌وگو با ایبنا گفت: یکی از دلایل اصلی جریان‌ساز نبودن نقد ادبی در ایران، ناتوانی در بومی‌سازی نظریه‌های ادبی جهانی است. هنگامی که از نظریه‌های نقد ادبی مدرن استفاده می‌شود، باید آن‌ها را با ویژگی‌های فرهنگی و ادبیات فارسی هماهنگ کرد.

    ۱۴۰۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۱۳
  • نقد ادبی در سکوهای دیجیتال و نقش رُبات‌های منتقد

    یادداشت اختصاصی محمود فتوحی برای ایبنا؛

    نقد ادبی در سکوهای دیجیتال و نقش رُبات‌های منتقد

    با وجود مزایای متعدد، هوش مصنوعی در نقد ادبی با چالش‌های فلسفی و اخلاقی مواجه است. از جمله نگرانی‌ها می‌توان به جانشینی فهم محاسباتی به جای ادراک زیباشناختی، از دست رفتن بینش فردی انسانی، محدودسازی شهود هرمنوتیک، و فقدان حساسیت فرهنگی اشاره کرد که ممکن است به تفسیر نادرست یا تحریف آثار فرهنگی منجر شود.

    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰ ۱۲:۳۰
  • پرسش من فارسی‌زبان با رولان بارت یکی نیست

    گفت‌وگوی ایبنا با حسام نقره‌چی درباره کتاب «میراث ناممکن»؛

    پرسش من فارسی‌زبان با رولان بارت یکی نیست

    پرسش من فارسی‌زبان با رولان بارت یکی نیست. ما با یک چیز واحد سر و کار نداریم که یک پرسش داشته باشیم. ولی از سویی آشنایی با رولان بارت برای من بی‌حاصل نیست. این فرصت را می‌یابم که پرسشگری را از او یاد بگیرم، به جای اینکه بخواهم همان پرسش را دوباره تکرار کنم.

    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰ ۰۹:۰۰
  • ما بزرگترین قبرستان داستان را داریم

    نقد ادبی و داستان‌نویسی ایران در گفت‌وگوی ایبنا با حسین آتش‌پرور؛

    ما بزرگترین قبرستان داستان را داریم

    حسین آتش‌پرور، نویسنده و متتقد ادبی گفت: باید در انتشار اثر هوشیار بود؛ اگر نویسنده حرفی برای گفتن نداشته باشد صدایش در میان دیگر صداها گم خواهد شد و از این بابت امروزه ما بزرگترین قبرستان داستان را داریم.

    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹ ۱۲:۱۵
  • ۹۰ درصد نقد ادبی در ایران به اقتباس از نظریه‌های غربی وابسته است

    وضعیت نقد ادبی در ایران در گفت‌وگوی ایبنا با مشیت علایی؛

    ۹۰ درصد نقد ادبی در ایران به اقتباس از نظریه‌های غربی وابسته است

    مشیت علایی،منتقد ادبی، مترجم و پژوهشگر گفت: در دوره معاصر، جریان‌های نقد فرمالیستی، جامعه‌شناختی، روانکاوانه، اسطوره‌ای و مارکسیستی شکل گرفته‌اند که عمدتاً از ترجمه آثار غربی نشأت گرفته‌اند. چهره‌هایی مانند فاطمه سیاح، محمدتقی بهار و شفیعی کدکنی در توسعه این جریان‌ها نقش داشته‌اند، اما ۹۰ درصد نقد ادبی در ایران به اقتباس از نظریه‌های غربی وابسته است.

    ۱۴۰۴-۰۲-۱۳ ۰۹:۰۲
  • نقد امروز باید پیشنهاددهنده باشد، نه قضاوت‌گر

    نقد ادبی در ایران در گفت‌وگوی ایبنا با پروین سلاجقه؛

    نقد امروز باید پیشنهاددهنده باشد، نه قضاوت‌گر

    چهره‌های نقد ادبی معاصر مانند زرین‌کوب تحت تأثیر جریان‌های غربی بودند، اما ریشه در سنت داشتند. براهنی با دانش گسترده و مطالعات عمیق، هویت مستقلی به نقد ادبی داد و با تکیه بر نظریه‌های ادبی، نگاه‌های نوآورانه‌ای ارائه کرد. همچنین افرادی که در خارج تحصیل کرده بودند با بهره‌گیری از فلسفه، جامعه‌شناسی و دانش دانشگاهی، به نقد ادبی عمق بخشیدند.

    ۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۳:۰۴
  • نقد، زبان هنجاری انسان مدرن است/ فضای مجازی نقد را شکوفا می‌کند، اما پر از تله است!

    عیسی امن‌خانی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد:

    نقد، زبان هنجاری انسان مدرن است/ فضای مجازی نقد را شکوفا می‌کند، اما پر از تله است!

    عیسی امن‌خانی، پژوهشگر ادبی گفت: نقد زبان هنجاری انسان مدرن است. انسان مدرن با این زبان و این نوع نگاه به جهان می‌نگرد، آن را ارزیابی و تبیین می‌کند. به همین دلیل، نقد می‌تواند همزمان به مسائل اجتماعی، زیبایی‌شناختی و دیگر حوزه‌ها توجه کند.

    ۱۴۰۴-۰۱-۱۷ ۰۹:۴۱
  • آرشیو مطالب
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جست‌وجوی پیشرفته
Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه