-
برگزیده بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر:
پژوهشگران ادبی باید نگاه تخصصی داشته باشند
نویسنده کتاب «خاقانینامه» و برگزیده بخش درباره شعر جشنواره شعر فجر گفت: دانشجویان، استادان و پژوهشگران باید با نگاه تخصصی بر موضوعهای ادبی تمرکز کنند.
-
عضو هیئت علمی جشنواره شعر فجر در گفتوگو با ایبنا:
پرداختن به نقد، بهترین راهکار برای ساماندادن به وضعیت شعر است
عضو هیئت علمی هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر گفت: برای سامان دادن به شعر امروز، بهترین راهکار، پرداختن به نقد آن هم نه به صورت تشریفاتی و تفننی بلکه به صورت علمی، فنی و حرفهای است.
-
یک منتقد ادبی به مناسبت زادروز اخوان ثالث:
اخوان را ترمیم کننده شعر معاصر میدانم
احمد بیرانوند، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی گفت: اخوان پیشرو یا متفاوت نیست اما اشراف و سلامت زبانش تحسین برانگیز است. شعر اخوان در فضاسازی، ترکیبسازی، در موسیقی و در روایت، سرشار از اتفاقات خوب و یگانه است، به طوریکه در بسیاری از همنسلانش این اتفاقات دیده نمیشود. برای همین او از نظر من ترمیم کننده است.
-
یک پژوهشگر:
اشعار ناصرخسرو منادی مبارزه با جهل و جنگ است
فاطمه نیروی آغمیونی، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: بررسی درونمایه اشعار ناصرخسرو نشان میدهد که دغدغه اصلی وی مبارزه با جهالت و جنگ بوده است.
-
داور بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر:
باید از دریچههای تازه به شعر بنگریم
حسنا محمدزاده، داور بخش «درباره شعر» هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر عنوان کرد: ما نیاز داریم که از دریچههایی تازهای به شعر بنگریم، در شعر امثال مولانا و بیدل بیشتر غور کنیم و نظریههای ادبی جهان را از نظر بگذرانیم.
-
داور بخش «شعر بزرگسال» جشنواره شعر فجر:
فضای مجازی شاعران را از بلاغت ادبی دور کرده است
محمدصادق رحمانیان، داور بخش شعر هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر عنوان کرد: یک شاعر نوآمده وقتی غزلی میسراید بهراحتی در فضای مجازی منتشر میکند و توسط اشخاص دیگری تشویق میشود که این باعث میشود قدرت شاعری را پیدا نکند.
-
داور جشنواره شعر فجر:
مدیریت ادبیات در وزارت فرهنگ باید تا سطح معاونت ارتقا یابد
مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پیشکسوت و از داوران هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: هر اقدامی که نظام فرهنگی کشور به شکلهای مختلف از جمله برپایی شب شعر، تدارک برنامههای متنوع نقد و بررسی آثار و مسابقه ها و جشنوارههای گوناگون انجام دهد اهرم ارتقای وضعیت ادبیات است. برگزاری جشنواره بینالمللی شعر فجر اگرچه اهرمی مؤثر است ولی بهتنهایی برای ارتقای فرهنگ و ادبیات و سطح معرفت و اخلاق کافی نیست.
-
داور بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر تاکید کرد؛
رشد امیدوارکننده تخصصگرایی در کتابهای نقد ادبی
وحید عیدگاه طرقبه، داور بخش درباره شعر هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر عنوان کرد: شاهد تخصصگرایی و تمرکز کتابهای حوزه «درباره شعر» هجدهمین دوره شعر فجر هستیم.
-
یک شاعر هندی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
فارسی امروزه در بطن زندگی مردم هندوستان جای دارد/ تدریس زبان فارسی در مدارس هند
عزیز مهدی، شاعرهندی و فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: اکنون در هندوستان، فارسی در بافت اجتماعی و بطن زندگی روزمره هندوستان حضوری مشهود دارد.
-
راضیه تجار مطرح کرد؛
انتظار صدرنشینی از تمام محصولات کارگاههای داستان غیرمنطقی است
راضیه تجار، نویسنده و منتقد ادبی عنوان کرد: وقتی به نتایج و خروجیهای کارگاه ها نگاه میکنیم نباید انتظار داشته باشیم که همه در قله داستان نویسی بایستند و طبیعی است که عده ای در دامنه باشند.
-
نماینده پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا:
امسال حدود ۴۶۰۰ واحد تجاری با عنوان و اصطلاح بیگانه پلمپ شدند
نماینده پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی از پلمپ چهار هزار و ۶۵۶ واحد تجاری کشور از ابتدای امسال در راستای اجرای طرح برخورد با عناوین و اصطلاحات بیگانه خبر داد.
-
در آستانه رونمایی از کتاب جدید معصومه رامهرمزی:
«خانواده ابدی» با کارکردی تربیتی به امید از دلِ وحشت میپردازد
نویسنده کتاب «خانواده ابدی» گفت: کتاب کارکرد تربیتی خوبی دارد چراکه انسانها از دل تباهی، جنگ و وحشت و سیاهی و پلیدی امید را زنده میکنند. این بحث بسیار مهمی است و اگرچه موضوع کتاب ترور است اما در جای جای کتاب، امید و روشنایی دیده میشود
-
یک منتقد ادبی:
نبود یک استاندارد، مانع تاثیرگذاری کارگاههای داستاننویسی است
مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و منتقد ادبی عنوان کرد: متأسفانه چون استانداردی وجود ندارد برخی استادان با یک یا دو کتاب ادعای استادی و تدریس کارگاههای داستاننویسی را دارند و در اوضاع وخیمتر افرادی که تجربه نویسندگی ندارند، تدریس میکنند.
-
معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب:
رقابت آثار ۸۴۶ ناشر کشور در جشنواره شعر فجر
حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه آثار ۸۴۶ ناشر به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر رسیده این امر را نویدبخش استقبال ناشران از آثار ادبی عنوان کرد.
-
رایزن فرهنگی سابق ایران در تاجیکستان در گفتوگو با ایبنا:
آرامگاه فعلی ابوسعید ابوالخیر زیبنده ایران و ترکمنستان نیست
ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی سابق ایران در ازبکستان و تاجیکستان و رئیس انجمن نقد ادبی ایران گفت: برای ترکمنستان که عشقآباد، چنین پایتخت زیبایی را دارد و به میراث تمدنی مشترک کهن احترام قائل است، آرامگاه فعلی ابوسعید ابوالخیر که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد، زیبنده نیست.
-
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با ایبنا:
تدوین شیوهنامه واحد برای آموزش داستاننویسی ضروری است
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم یک شیوهنامه برای هماهنگی در تدریس و منابع آموزش داستاننویسی تدوین و ارائه کنیم.
-
مستند داستانی چیست؟- ۵
مستندنویس داستانی در جعل شخصیت مخیل غیر تاریخی مختار است
احمد شاکری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: مستندنویس داستانی با جعل شخصیت مخیل غیر تاریخی گاه این امکان را پیدا میکند تا بتواند خردهروایتهای تاریخی را در کنار یکدیگر قرار دهد و به آنها انسجام دهد.
-
یک پژوهشگر ادبی مطرح کرد؛
مدرس کارگاه داستاننویسی باید به نقد ادبی هم اشراف داشته باشد
کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد ادبی عنوان کرد: یکی از ویژگیهای مهم برای مدرسان داستان نویسی این است که جدا از داستاننویسی به نقد ادبی اشراف داشته باشند. متاسفانه در این حوزه کم هستند نویسندگانی که آشنایی کامل به نقد داشته باشند.
-
یک ویراستار :
کتابهای حامی زبان فارسی باید توجه خاص شوند
مهدی صالحی، ویراستار و مدرس ویرایش گفت: برای اهمیت دادن به ویراستاری و زبان فارسی باید کتابهایی که از زبان فارسی صیانت میکنند مورد حمایت ویژه قرار گیرند.
-
یک گوینده و ترانهسرای پیشکسوت در زادروز افشین یداللهی:
اشراف افشین یداللهی به ادبیات مکتوب و شفاهی، آثارش را ممتاز کرد
بهروز رضوی، گوینده و ترانهسرای پیشکسوت گفت: یداللهی بسیار به ادبیات مکتوب و شفاهی ایران زمین اشراف داشت و همین امتیاز سبب شد بتواند آثاری دلنشین و جذاب خلق کند.
-
کزازی در گفتوگو با ایبنا:
زبان فارسی گنجینهای است که از ارزش آن ناآگاهیم
میرجلالالدین کزازی، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی گنجینهای است که ما از ارج و ارزش آن ناآگاه هستیم. من بارها به برهان گفتهام و نوشتهام که زبان فارسی از دید ساختار، پیشرفتهترین زبان در میان زبانهای شناخته شده و دارای فرهنگ جهان است.
-
یک پژوهشگر ادبی:
محمد محمدعلی پنجهدرپنجه با اسطوره بود
شبنم حاتمپور، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: محمدعلی به اسطورههای ایرانی اکتفا نمیکرد چون میدانست اسطورهها با هم ریشههای یکسان دارند و پرداختن به هرکدام در یک جغرافیای خاص، نیازمند آگاهی از سرگذشت همان اسطوره در جغرافیایی دیگر است.
-
ادبیات داستانی و مسئلهای به نام انتخاب کتاب- ۹
سیر مطالعاتی، تخصصمحور است
محمدحسن مقیسه، نویسنده و مترجم گفت: سیر مطالعاتی تخصصمحور است یعنی به طور عمده افراد علاقهمند به مطالعه، پژوهشگران، فنآوران و استادان رشتههای گوناگون دانشگاهی و غیر آن، به طور طبیعی به سیر مطالعاتی کشانده میشوند.
-
مستند داستانی چیست؟- ۴
پرداختن مستقیم به معصوم (ع) گاه حسن و زمانی عیب است
مریم بصیری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: در دنیای داستان هر چیزی امکان دارد؛ اما باید راه گفتنش را بلد بود؛ گاهی پرداختن مستقیم به معصوم (ع) حُسن یک کار و گاه عیب آن است.
-
کارشناس میز تاجیکستان مؤسسه فرهنگی اکو در گفتوگو با ایبنا:
کمیسیون مشترک فرهنگی ایران و تاجیکستان راهاندازی شود/ استقبال مخاطبان تاجیک از محصولات فرهنگی ایران
شاه منصور شاه میرزا، کارشناس میز تاجیکستان موسسه فرهنگی اکو معتقد است که در بحث مبادلات فرهنگی ایران و تاجیکستان باید کمیسیونی عبارت از فرهنگیان دو کشور تاسیس و طبق رای طرفین در این زمینه اظهار نظر کنند و در زمینه چاپ آثار ادیبان دو کشور به توافق برسند.
-
تجلیلشده بخش داستان کوتاه جایزه جلال آل احمد:
در ادبیات نباید معجزهگرا باشیم/ حدود ۳۰۰ کتاب از متون کهن را بازخوانی کردم
علی شاهمرادی، تجلیلشده بخش داستان کوتاه جایزه جلال آل احمد گفت: نوشتن 14داستان کتاب دو سال و نیم طول کشید قبل از این کتاب حدود ۳۰۰ کتاب از متون کهن را بازخوانی کردم و از آنها یادداشت برداشتم. کتاب پر از بینامتن است؛ یعنی گاهی در حد یک جمله و گاهی یک پاراگراف ارجاع دارند.
-
برگزیده بخش رمان جایزه جلال آل احمد:
مهر تأیید داوران جلال اعتماد مخاطبان را در پی دارد
اعظم عظیمی، برنده جایزه بخش رمان جشنواره ادبی جلال آل احمد عنوان کرد: تجربه سالهای گذشته جایزه جلال نشان میدهد که این جایزه به دیده شدن کتابها کمک کرده است چون وقتی کتابی از آزمون بررسی داوران و نظارت هیئت علمی سربلند بیرون میآید خودبهخود اعتماد مخاطب را هم جلب میکند.
-
مدرس کارگاه داستاننویسی آل جلال:
ارتباطی پیوسته باید میان مدرسان داستاننویسی و متفکران دینی باشد
محمدرضا سرشار، مدرس کارگاه آل جلال گفت: برخی از معیارهایی که به عنوان مهارت در کارگاههای هنر و ادبیات تدریس میشود با مبانی فکری دینی در تضاد است و ارتباط پیوسته میان مدرسان داستاننویسی و اهل فلسفه و دین این مشکل را حل خواهد کرد.
-
مدرس کارگاههای داستاننویسی آل جلال:
وظیفه کارگاههای آل جلال عالم کردن نویسندگان است
هادی مقدمدوست، نویسنده و مدرس کارگاههای آل جلال عنوان کرد: کارگاههای تخصصی، داستان را به عنوان یک سازه برای نویسندگان جا میاندازد که بتوانند حین نوشتن به آن نظر داشته باشند و یا بعد از نوشتن با استفاده عناصر، کار خود را ارزیابی کنند.
-
مدرس کارگاه آل جلال مطرح کرد؛
کارگاه های آل جلال به مرحله پختگی رسیده است
مهدی کفاش، مدرس کارگاه هفدهمین دوره آموزش داستاننویسی آل جلال گفت: بعد از برگزاری دوره های متعدد کارگاه های آل جلال به مرحله پختگی در برگزاری دورهها و کارگاهها رسیدهایم و مدرسان در این دوره علاوه بر تجربه از نامهای پرآوزاره در فضای ادبیات داستانی ایران هستند.