جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
پژوهشگران ادبی باید نگاه تخصصی داشته باشند

نویسنده کتاب «خاقانی‌نامه» و برگزیده بخش درباره شعر جشنواره شعر فجر گفت: دانشجویان، استادان و پژوهشگران باید با نگاه تخصصی بر موضوع‌های ادبی تمرکز کنند.

سعید مهدوی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در معرفی کتاب «خاقانی‌نامه» عنوان کرد: این کتاب مجموعه‌ای از مقالات و گفتارهای پژوهشی است که در طول ۱۰ سال گذشته از من در مجلات علمی پژوهشی چاپ شده است. این کتاب پنج بخش دارد که در هر کدام از بخش‌ها یکی از زمینه‌ها و وجوه مختلف شعر خاقانی مثل تصحیح، پشتوانه‌های فرهنگی و بلاغت مورد کندوکاو قرار گرفته است. همچنین کتاب بخشی هم با عنوان جستارهای منتشر نشده دارد که شامل چهار مقاله است. جلد دوم «خاقانی‌نامه» هم سال ۱۴۰۰ چاپ شده است که ده مقاله منتشر نشده را دربردارد.

وی درخصوص ظرافت‌های پژوهش درباره خاقانی ادامه داد: خاقانی چون شاعری است که شعر او دشوار و سنگین است همه رغبت نمی‌کنند به او بپردازند. به علاوه در کنار این دشواری‌ها خود خاقانی هم شخصیت خاصی دارد که شاید باب میل بسیاری از مخاطبان نباشد. اولین پیوندی که من با خاقانی داشتم، تحقیق در باب تصاویر شاعرانه و صور خیال خاقانی بود که در قالب یک پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد بود و برگزیده جشنواره فارابی شد و بعد از آن هم در سه جلد سال ۹۵ منتشر شد. همچنین در گذشته کاری در باب متون حماسی منظوم از دید واژه‌ها و اصطلاحات نظامی انجام دادم که در دو دوره با عنوان «فرهنگ بزرگ واژه‌های نظامی» چاپ شد.

این نویسنده با تشکر از داوران جشنواره شعر فجر که ارزش خاقانی‌نامه را دانستند، عنوان کرد: در جشنواره شعر فجر به درستی کار می‌شود و کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و وقت می‌گذارند و به تحقیق و پژوهش اهمیت می‌دهند. «خاقانی‌نامه» چکیده بهترین مقالاتی است که در این یک دهه نوشته‌ام و یک نگاه خوب و کلی در باب شعر خاقانی دارد و من همه وجوه عمده شعر خاقانی را بررسی کرده‌ام. این کتاب از جهتی هم مجموعه مقالات علمی پژوهشی است و کلیدهای شعر خاقانی را در بر دارد.

مهدوی فر در باره وضعیت نقد ادبی در ایران بیان کرد: متاسفانه تحقیقات عیار علمی خیلی قوی ندارند و وجوه علمی ضعیف است. دانشجویان، استادان و پژوهشگران باید با نگاه تخصصی بر موضوع‌ها تمرکز کنند و نگاه تخصصی خود را روی یک متن متمرکز کنند و به مطالعات عمق دهند و با دقت نظر بیشتری کار کنند. وجه دیگر هم این است که در دانشگاه‌ها گروه‌های ادبیات در حال ضعیف شدن هستند و در جریان جذب هیئت عملی خیلی به درستی عمل نمی‌شود. امیدوارم افراد شایسته به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند و نسلی را تحویل جامعه دهند که متناسب با فرهنگ و ادبیات غنی ایران باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایده IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    شما به‌عنوان پژوهشگر باید متوجه باشید، نمی‌توانید برای کسی آن‌هم قشر پژوهشگر «باید» تعیین کنید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها