چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
زبان فارسی گنجینه‌ای است که از ارزش آن ناآگاهیم

میرجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی گنجینه‌ای است که ما از ارج و ارزش آن ناآگاه هستیم. من بارها به برهان گفته‌ام و نوشته‌ام که زبان فارسی از دید ساختار، پیشرفته‌ترین زبان در میان زبان‌های شناخته شده و دارای فرهنگ جهان است.

میرجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مهم‌ترین مانع برای گسترش زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: بزرگ‌ترین بازدارنده این است که ما ایرانیان این زبان را به گونه‌ای که شایسته آن است نمی‌شناسیم. زبان فارسی گنجینه‌ای است که ما از ارج و ارزش آن ناآگاه هستیم. من بارها به برهان گفته‌ام و نوشته‌ام که زبان فارسی از دید ساختار، پیشرفته‌ترین زبان در میان زبان‌های شناخته شده و دارای فرهنگ جهان است.

کزازی با یاد کردن از سخن فردریش انگلس، از بزرگترین فیلسوفان، فرزانگان و اندیشمندان جهان گفت: فردریش در نامه ای به مارکس که او هم از فیلسوفان بود، از زبان فارسی یاد کرده دیدگاه خود را درباره آن این گونه نوشته است «برای آقای وایتلینگ بسیار متأسفم که فارسی نمی‌داند زیرا اگر با این زبان آشنایی داشت می‌توانست آن زبان جهانی را که در پی آن بود و آرزو داشت بیابد و گمشده خود را می‌یافت. به عقیده من فارسی تنها زبانی است که در آن مفعول بی‌واسطه و با واسطه وجود ندارد.» ببینید این را چه کسی می گوید، شخصی که نه ایرانی است و نه پیوندی با ایران دارد، این دیدگاه او از سر آگاهی است. او چهل زبان را می‌دانست و بیشتر از نصف این زبان‌ها را با ادب و دیدگاه‌هایشان می‌شناخت.

وی افزود: باید از دبستان ها و دبیرستان ها آغاز کنیم و تا دانشگاه بیشترین بها را به زبان فارسی، ادب ایرانی و فرهنگ این سرزمین داده شود. ما با این گنجینه گران‌سنگ نا آشناییم.

کزازی درباره اینکه چرا شاعران و نویسندگان دوره معاصر عرب بیشتر از اهالی ادب ایران در سطح جهان شناخته شده هستند؟ گفت: آنها ارج و قدر زبان خود را می‌دانند و به آن می‌پردازند. از کودکی با آن آشنایی می‌جویند و روی آن کار می کنند. پس نویسندگان و سرایندگان آنها نیز شناخته‌شده‌تر هستند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • . IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    درود بر این مرد بزرگ و همه ی بزرگانی که حافظ زبان و فرهنگ و تمدن پارسی هستند.
  • آناهیتا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    با درود دکتر کزازی گرامی از جمله کسانی هستند که به فرهنگ ایران خیلی خدمت کردند و مردم را آگاه ساختند، من از کتاب های ایشان و دکتر ژاله آموزگار و زنده یاد دکتر جواد طباطبایی و زنده یاد پرویز خانلری و .... بسیار بهره بردم امیدوارم مانا و پاینده باشید سخنان شیوا و دل نشین شما مایه دل گرمیست من به عنوان دانشجوی حسابداری که رشته تخصصیم حسابداری هست بسیار به ادب و فرهنگ و شعر فارسی ایران زمین علاقه مند هستم و به طور آزادکتاب مطالعه می کنم و ۲ سال است که بین هم دانشجویان خود فرهنگ سازی می کنم اما خیلی به فرهنگ سازی نیاز داریم که نیازمند همکاری نهاد های کشور است که شوربختانه نه بودجه می گذارند و نه اهمیت می دهند شوربختانه نهاد های دولتی بیشتر رجاله ها و بی هویتی ها و بیگانه پرستی ها اهمیت می دهند
    • دوستدار وطن IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      درود بر شما کاملا با شما موافقم.
  • قنبری IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    درود. زبان فارسی زبان مادری و زبان رسمی کشور ما است، پس باید همیشه در عرصه باشه. ولی متاسفانه اغلب فارغ التحصیل های نخبه و دکتری ادبیات بیکار هستند و حمایت نمیشن.
  • میر علیرضا غیر کزازی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    زبان و ادب فارسی همینه که داریم می بینیم. نصیحت و پند و اندرز و قناعت و سکوت و آبرو داری تا کی هم معلوم نیست!!!
  • غلامرضارفیعی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    سلام زنده باد آقای کزازی وهمه استادان فرهیخته سرزمینم ، خدمتگزاران زبان وفرهنگ ایرانی
  • ا FR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    ترکی گنجینه ای بی همتاست
  • ~دختر‌آرتمیس~ IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    سلام وقت شما بخیر به نظر من اگه بتونیم شعر ها و زیبایی های زبان فارسی رو برجسته تر کنیم بقیه میتونن اون رو به عنوان یک چیز ارزشمند ببینن! الان خیلی از بچه ها فکر میکنن لفظ ها و واژه های انگلیسی یا غیر واقعا کلاس داره. . . درصورتی که نمیدونن در پشت این زبان چه تمدن زیبایی وجود داره . . اما غیر از زبان انگلیسی ، زبان عربی هم با فارسی تلفیق شده اما هیچکس به اون توجه کافی نداره..
  • د.محمود صادقی طجر IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    دقیقا گفتار ایشان روشنگری است
  • Reza IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    من خودم کارشناس ارشد این زبان هستم.فارسی هم مثل سایر زبان‌هاست.من نمیدونم منظورش چیه که بها نمی‌دهیم.برخلاف خیلی کشورها،زبان فارسی تنها زبان رسمی کشور است که اتفاقا تهدیدی جدی برای سایر زبان‌هاست.
  • م IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    هر زبانی ارزشمند است و برای هر کسی زبان مادریش بهترین و قویترین است. زبان شناسان هم هیچ زبانی را به زبان دیگر ترجیح نمی‌دهند. هر چند آن زبان بیشترین متکلم و زبان علمی و قدیمی دنیا باشد. ایشان که غیر از فارسی مخصوص خودساخته و کسل کننده زبان دیگری را بلد نیست. چطور با زبانهای دیگر مقایسه کرده و آنها را پایین‌تر ارزیابی کرده است.
  • بهمن IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    درود این هشدار ایشان از سر پختگی و عشق بیناست از ثروتی بیکران حرف به میان می آورد و این مایه را تنها نیست .
  • سلام به تمام دوستان آشنا وناشناس که دوستار ادب پار DE ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    قبلا اشاره شد که ادب پارسی یا همان گنجینه پارسی زبانی است بین امللی که مردم بویژه عامه مردم از اهمیت این زبان غافل اند هر چند زبان های ترکی وزبان های عربی را نیزباید ارج نهیم وبقول معروف زبان پارسی هنر است وزبان ترکی شکر است وزبان عربی قند مکرر است وباید به آن اهمیت داده وبه آن عشق بورزیم وذکر این نکته ضروری است که در گویش کاشانی ها هزاران ضرب المثل وچیستان وخوب وبد وسخیف پیدا میشود که با آنکه نویسندگان ودانش پژوهانی چون مرحوم حسن نراقی مرحوم دکتر عباس بهنیا ودکتر صناعتی )( پویا) آقای اصغر شاطری ( نگارنده غلامحسین سربلوکی بدان پرداخته ایم ولی مثل اینکه این گنجینه پایان نا پذیر است پس باید با کمک دوستداران ادب پارسی این گنجینه بی همتا را بارور تر کنیم
  • فرامرز DE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    مجموعه فرمایشات جناب آقای دکتر کزازی عزیز همه مبنای علمی و عینی دارند و می‌طلبد فرهنگستانهای کشور در این بار ژرف نگری بیشتری داشته باشند حتی ژرف نگری پیش از اسلام را نیز دربر بگیر و ما بتوانیم زبان و ادبیات فارسی را قوام یافته واصالت دار تر وخالص ترنماییم
  • فرامرز DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    البته زبان و ادبیات ترکی هم بسیارغنی و متعلق به سرزمین و میهن ما است ومی‌بایست برای توسعه این زبان نیز فرهنگستان کشور برنامه هایی را تدوین و تحقیق نماید
  • رضا IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    اگر بخواهیم مثل کزازی صحبت کنیم خیلی خشن و ضمخت باید صحبت کنیم . الان خیلی نرمتر و قشنگتر صحبت میکنیم و نمی‌خواهیم مثل کزازی ضمخت و خشن حرف بزنیم . در ضمن زبان یک وسیله ارتباطی است و با تراشیدن از آن و تعصب شدید به آن بی خود است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها