یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
رقابت آثار ۸۴۶ ناشر کشور در جشنواره شعر فجر/ چراغ جشنواره هجدهم با اختتامیه خاموش نمی‌شود

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه آثار ۸۴۶ ناشر به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر رسیده این امر را نویدبخش استقبال ناشران از آثار ادبی عنوان کرد.

حامد محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه امسال از نظر کیفی آثار خوبی در بخش‌های مختلف به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر رسیده، بیان کرد: اکنون داوری آثار در حال انجام است و با وجود سطح کیفی مناسب، از نظر کمیت جز در بخش کودک و نوجوان در سایر بخش‌ها اندکی کاهش را شاهد بوده‌ایم.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: از ابتدای مهر ماه که فراخوان ارسال اثر به دبیرخانه منتشر شد بیش از ۲۹۰۰ عنوان کتاب ارسال شد که از این تعداد ۲۸۹ عنوان درباره شعر، ۸۶۶ اثر شعر نو، ۹۹۷ عنوان شعر کلاسیک، ۵۰ اثر محاوره و ۴۲۴ عنوان نیز کودک و نوجوان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر آثار ۸۴۶ ناشر شرکت داده شده، گفت: این حجم شرکت ناشران در جشنواره قابل قبول است و نشان می‌دهد بازار نشر کتاب‌های شعر و ادبیات رونق مطلوبی دارد.

محقق ضمن اذعان بر کاهش معدود در تعداد کمی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره شعر فجر افزود: در عین حال کیفیت آثار مطلوب بوده و از جمله در حوزه درباره شعر که به پژوهش ادبی اختصاص دارد امسال سطح کیفی خوبی را شاهد بوده‌ایم و نویسندگان بنام و متبحر در این حوزه کتاب تالیف کرده‌اند.

وی همچنین به برگزاری محافل ادبی به عنان برنامه جنبی هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر اشاره کرد و گفت: اولین محفل ادبی در رشت برگزار شد و در یک هفته اخیر محفل شعر طنز به میزبانی قم تشکیل شده، در هفته جاری محفلی در بوشهر برگزار می‌شود و هفته آینده نیز شاهد برگزاری محفل شعر کودک و نوجوان در شیراز خواهیم بود. این محافل ادبی پس از ختتامیه نیز ادامه خواهند داشت و دوره‌های آموزشی و محافل ادبی «کلک خیال» را به عنوان گوشواره جشنواره و تداوم روشنایی چراغ جشنواره ادامه می‌دهیم.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: در این دوره بر خلاف دوره‌های قبل محافل کلک خیال را از تهران به استان‌های مختلف تسری داده‌ایم و افرادی که در دوره متمرکز شرکت می‌کنند پیش از این در استان خود آموزش دیده‌اند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه آشنایی و علاقه به شعر و ادبیات در جان تمام ایرانیان و فارسی‌زبانان ریشه دارد، تاکید کرد: در عین حال حضور جوانان در عرصه شعر به عوامل مختلفی وابسته است و با کم‌فروغ شدن جشنواره‌های ادبی استقبال جوانان از شعر و ادبیات نیز کاهش یافته زیرا جشنواره‌ها و جوایز ادبی انگیزه و شور خلق اثر ادبی را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها