دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
كتاب «عطر عطش» حاصل داستان‌هاي عاشورايي است

محمدرضا موذن‌زاده در مراسم اختتاميه اشكواره داستان‌هاي كوتاه كوتاه عاشورايي از انتشار آثار برتر اين مسابقه در مجموعه داستاني با نام «عطرعطش» خبر داد.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، اين مراسم عصر روز گذشته(يكشنبه، 17 بهمن) با حضور محسن مومني، رييس حوزه هنري، محمدرضا موذن‌زاده، ‌دبير جايزه، احسان عباسلو  و جمعي از  و نويسندگان برگزار شد. 

موذن‌زاده، دبیر جایزه در ابتدای این جلسه، درباره روند برگزاری «اشکواره داستان‌های کوتاه کوتاه عاشورایی» گفت: در این دوره از جایزه 348 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 121 اثر به داوری راه پیدا کردند. این آثار از سوی 200 نویسنده به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی افزود: در نهایت پس از دو مرحله داوری، 23 اثر به مرحله نهایی راه یافتند که این آثار توسط منیژه آرمین، مهدی قزلی و احسان عباسلو داوری شدند. در کنار سه اثر برگزیده جایزه، 12 داستان کوتاه کوتاه نیز به دلیل کیفیت، قابل تقدیر شناخته شدند.

موذن‌زاده ادامه داد: آثار برتر از میان آثار رسیده به جشنواره شامل 84 داستان کوتاه کوتاه، در کتابی با عنوان «عطر عطش» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

سپس فیلمی از صحبت‌های محسن مومنی ريیس حوزه هنری و دست‌اندرکاران جایزه به نمایش درآمد که در آن به اهمیت داستان کوتاه کوتاه نیز اشاره شد.

مهمان ویژه این برنامه، حجت‌الاسلام پناهیان بود. وی در سخناني گفت: علم‌زدگی سبب شده که یکی از قدرت‌های خارق‌العاده انسان یعنی خیال در محاق قرار گیرد و ارزش آن درک نشود. اگر خیال نبود انسان در جهان با عظمت و بزرگ محبوس می‌شد؛ چراکه این جهان بدون خیال، برای انسان کوچک است. اهل علم در پی اثبات معاد هستند و قرآن به توصیف معاد می‌پردازد و خیال ما را برای تصور بهشت و جهنم به کار می‌گیرد. اهل علم دنبال استدلال برای تحکیم پایه‌های اعتقادی هستند و خداوند به دنبال این که مرغ خیال انسان را حتی برای نعمات دیده نشده بهشتی به پرواز درآورد و حجم توصیفات در قرآن، نشان‌دهنده احترامی است که خداوند برای خیال دارد.

وی افزود: انسان وقتی می‌خواهد به خدا نزدیک شود، باید به خدای خود شبیه شود و فلسفه فضایل اخلاقی این شباهت است و از جایگاه‌‌هایی که انسان به خدا شبیه می‌شود، خیال است چراکه انسان با خلاقیت، در فلسفه آفرینش تفکر می‌کند.

پناهیان ادامه داد: پیچیده‌ترین کار آفرینش، خلق حادثه و شخصیت است. بعدها مشخص خواهد شد که عظمت هیچ صنعتی به عظمت داستان‌نویسی نیست. داستان‌نویس در داستان خود شخصیت خلق می‌کند و در کنار شخصیت حوادث را می‌آفریند؛ حادثه نیز تابع پیچیدگی‌های حاکم بر هستی است و بدین ترتیب داستان‌‎نویس دو ویژگی دارد؛ اول این که انسان‌شناسی فوق‌العاده است و دیگر این که سنت‌های حاکم بر هستی را می‌شناسد.

وی در پایان گفت: امیدوارم مرغ خیال ما به پرواز در بیاید، به جایی پرواز کند که دست علم به آن نمی‌رسد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان جایزه با حضور حجت‌الاسلام پناهیان، محسن مومنی و مجتبی رحمان‌دوست مشاور مومنی، معرفی شدند كه به اسامي آن‌ها در ذيل آمده است:

«عباسِ بچه‌ها»، مریم کمالی‌نژاد از شیراز،«بلندی»، محمد مبینی از تهران و «سقا» شیرین اسحاقی از تهران.

همچنین در این مراسم از 12 داستان با نام‌هاي «قربانی»(زهرا طراوتی)، «یک روز یک تعزیه»(مهیندخت حسنی‌زاده)، «خورشید کوچک»( میر شمس‌الدین فلاح هاشمی)، «کی...؟»(احمد ایزدی)، «از کشتن بیزارم»(شیرین اسحاقی)، «محبوبه شب»( محمد رازقی)، «حسرت»(ابراهیم باقری)،«حمید آبادی، دلش مال حسین...»،(مریم داعی)، «سفارش»(هدایت کارگر)، «تلافی»(مهدی نور محمدزاده)، «پناه»،(عطیه رحمانی) و «نگاه مهربان عموی من»(نرگس دیده‌خانی) تقدیر شد.

جایزه داستان کوتاه کوتاه عاشورایی توسط سایت لوح برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها