چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
گلچيني از 50 كتاب معنوي «با کاروان حج»

مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری با بيان اين كه ويژه‌نامه دیجیتالی حج با عنوان «با کاروان حج» منتشر شد، اظهار داشت: اين ويژه‌نامه مجازي، خلاصه بيش از 50 كتاب‌ حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را دربر دارد و اطلاعاتي را به شكل عمومي و تخصصي به زائران سفر خانه خدا عرضه مي‌كند. امسال بيش از 103 هزار زائر ايراني به سفر حج مشرف خواهند شد.\

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: در اين مجموعه، اطلاعات مورد نياز زائران كعبه در حوزه‌هاي گوناگون و بر اساس منابع مكتوب تلخيص و ارايه شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه امسال بيش از 103 هزار زائر ايراني به سفر حج مشرف خواهند شد، پاسخ به نيازهاي مخاطبان عمومي و تخصصي را از اهداف اين ويژه‌نامه و مسوولان بعثه مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: در اين مجموعه گزيده‌اي از كتاب‌هاي مرتبط با حج در حوزه‌هاي گوناگون تاريخ اسلام و آشنايي با تاريخچه مكه و مدينه، سفرنامه‌هاي قديمي زيارت خانه خدا و مضاميني كه يك زائر بايد از آنها آگاهي داشته باشد، انتخاب و آورده شده‌اند.

مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری با بيان اين كه در اين ويژه‌نامه متن كامل سخنراني‌ها و پيام‌هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري با عنوان «حج در حديث ابرار» به همراه پيام سرپرست حجاج ايراني به زائران بيت‌الله‌الحرام جاي دارند، تصريح كرد: گفتاري از علامه جوادي آملي در تبيين فلسفه حج ابراهيمي كه گزيده‌اي از كتاب «سهباي حج» ايشان به حساب مي‌آيد، در «با کاروان حج» براي زائران قابل مطالعه است.

وي خلاصه‌اي از اسرار حج از كتاب «الاخلاق» تاليف مرحوم «سيدعبدالله شبّر» را از ديگر مطالب اين ويژه‌نامه خواند و يادآور شد: در بخش ديگري از اين اثر در ذيل عنوان «آنچه يك زائر بايد بداند» تلخيصي از كتابي با همين عنوان آورده شده است و بانك اطلاعاتي بيش از 2000 كتاب و مقاله با موضوع‌بندي‌هاي تخصصي ويژه زائران حج تمتع را در اختيار آنان قرار مي‌دهد.

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي كتاب‌ها و مقالاتي از خاطرات و سفرنامه‌هاي حج از جمله سفرنامه حاج علي خان اعتمادالسلطنه، سفرنامه ميرزا داود، وزير وظايف، كتاب «مكه از ديدگاه جهانگردان اروپايي» اثر دكتر جعفر خليلي، «معبد ايمان»، «مناسك حج در قالب داستان» از احمد عابديني و ... را در شمار مطالب خواندني «با کاروان حج» توصيف كرد.

وي سفرنامه منظوم حج مشتمل بر 1200 بيت كه اثر بانويي اصفهاني در دوره صفوي(نيمه نخست قرن 12 هجري) است را از ديگر بخش‌هاي اين ويژه‌نامه خواند و گفت: آشنايي با اماكن مكه و مدينه و تلخيص ده‌ها كتاب در آشنايي با مكه و مدينه امروز، از ديگر مطالب اين مجموعه‌اند. همچنين متن كامل كتاب «فرهنگ واژگان حج» اثر محمديوسف حريري كه فهرست كامل واژه‌هاي اين حوزه را دربر دارد، در اين ويژه‌نامه قابل استفاده كاربران اينترنتي است.

علاقه‌مندان براي بازديد و استفاده از اين ويژه‌نامه ديجيتال مي‌توانند به نشاني الكترونيكي http://hadj.ir/hajvije1431 مراجعه كنند. همچنين پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري به نشاني www.hajj.ir در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط