شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳
رباعیات "فکری مشهدی" تصحیح شد

تا پایان امسال تصحیح سیدعلی میرافضلی از رباعیات فکری مشهدی توسط انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.\

میرافضلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: فکری مشهدی از رباعی‌سرایان قرن دهم است که به میر رباعی شهرت یافته و در زمان اکبر شاه گورکانی به هند مهاجرت کرده است. بر همین اساس انعکاس فضای هند در شعرهایش دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این شاعر حدود 370 رباعی دارد و نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی تنها نسخه‌ای است که از رباعیات او در دست است. مبنای تصحیح من نیز همین نسخه بود. البته در این تصحیح از تذکره‌های متعلق به آن دوران همچون «تذکره عرفات‌العاشقین» نیز استفاده کردم.

میرافضلی درباره مقدمه این کتاب افزود: در مقدمه این کتاب زندگی، سرگذشت و احوال این شاعر را بررسی کرده‌ام. همچنین‌ توضیحاتی درباره جایگاهی که فکری مشهدی در میان دیگر شاعران قرن دهم داشته است ارائه کرده‌ام.

وی توضیح داد: در دوران صفوی بیشتر شاعران سبک هندی و غزل‌سرایان آن زمان شهرت یافته‌اند اما در همین دوران حرکت‌های قابل توجهی در حوزه رباعی نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال فکری مشهدی یکی از طلایه‌داران رباعی در آن دوران است.

این شاعر درباره موضوع رباعیات فکری مشهدی اظهار داشت: از آن‌جا که فکری مشهدی به هند مهاجرت کرده برخی از رباعیات او در مدح اکبرشاه است. اما مسائل مربوط به حکمت، عرفان و عشق موضوع کلی رباعیات او را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان از آماده‌سازی مجموعه شعر جدیدش خبر داد و گفت: مجموعه‌ای از شعرهای کوتاهم را با عنوان «واژه‌ها مسافرند» آماده انتشار دارم. این دفتر دربرگیرنده حدود 350 قطعه شعر کوتاه است. البته هنوز ناشری برای چاپ آن در نظر نگرفته‌ام. 

سیدعلی میرافضلی متولد 1348 در رفسنجان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «تقویم برگ‌های خزان»، «گنجشک ناتمام» و «رباعیات خیام در منابع کهن» و «گوشه تماشا»(مروری بر جریان رباعی معاصر از 1300 تا 1382) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط