شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
«اخبار شيعيان» در گام پنجاه و پنجم

پنجاه و پنجمين شماره ماهنامه خبري و تحليلي شيعيان جهان با عنوان «اخبار شيعيان» با مدير مسوولي محمود تقي‌زاده داوري و صاحب امتيازي موسسه شيعه‌شناسي منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين ماهنامه، با هدف اطلاع‌رسانی جوامع و گروه‌های شیعی جهان نسبت به حوادث و رویدادهای زندگی اجتماعی آنها، اقدام به گردآوری اخبار از سایت‌های اینترنتی، نشریات و منابع اطلاع‌رسانی دیگر مي‌كند و موضوع‌هاي مذهبي، فرهنگي و سياسي جهان اسلام را در قالب گفت‌وگو و گزارش ارايه مي‌دهد.

همچنين این ماهنامه خبری - تحلیلی براي آشنایی با اخبار مربوط به وقایع، حوادث و رویدادهای متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و جماعت‌های شیعی جهان و ارتقای آگاهی‌های شیعیان از اوضاع و شرایط داخلی خود و نیز از موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های دولت‌ها و جوامع غیر شیعی نسبت به شیعیان، منتشر می‌شود. 

گردانندگان این نشریه اعلام كرده‌اند كه تلاش خواهند کرد تا با پیمودن مسیری اعتدالی، اخبار تمام گروه‌های شیعی را پوشش دهند و از افراط و تفریط در نقل و ارائه تحلیل پرهیز نمایند.

در این نشریه علاوه بر اخبار مربوط به جهان تشیع، بخش‌های مختلفی چون گفت‌وگو، تحلیل، معرفی سایت و نشریه نیز وجود دارد. اخبار موجود در این نشریه در سه بخش اخبار فرهنگی- مذهبی، اخبار اجتماعی و اخبار اقتصادی جمع‌آوری شده است.

علوم و معارف اسلامی – شیعی؛ از قبیل حدیث، رجال، درایه، تفسیر، فقه، اصول فقه، کلام، فلسفه، عرفان، تاریخ مذاهب و فرق و کتاب‏شناسی -که در حوزه‏های علمیه و دانشکده‏های الهیات کشور مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد- با معرفتی نظری و انتزاعی است که با واقعیت‏های روزمره زندگی شیعیان ارتباط ندارد و یا اگر تجربی و واقعی است، مربوط به شیعیان گذشته و جوامع تاریخی می‌باشد. این دانش‏ها در هر صورت به وضعیت موجود جوامع و گروه‏های شیعی دنیا کاری نداشته و ندارد. به همین سبب از سال 1380 مطالعات مربوط به شیعه‏شناسی در قالب رشته مستقل دانشگاهی بین دو رشته الهیات و علوم اجتماعی ، به‌طور متمرکز در مرکز مطالعات و تحقیقات شیعه‏شناسی آغاز شد و اکنون با همان گروه کاری در قالب مؤسسه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و غیر انتفاعی و مستقل با عنوان مؤسسه شیعه‏شناسی ادامه کار می‌‏دهد.

ماهنامه خبري «اخبار شيعيان» نشریه‏ای است که در كنار مباحث علمي پيش گفته توسط مؤسسه شيعه‏شناسي منتشر مي‏شود. این ماهنامه در شماره‏های متعدد به سرفصل‏هاي زير پرداخته است:
- پرداختن به صورت اختصاصی به اخبار، حوادث، اتفاقات و رویدادهای داخلی جوامع و گروه‏های شیعی جهان.
- انعکاس عرصه‏های گوناگون حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی شیعیان.
- تجزیه و تحليل وقایع مهم جهان شیعه.
- به گزارش درآوردن عرصه‏های مهم حیات اجتماعی شیعیان در انواع شکل‏های واقعی آنها در جوامع و جماعت‏های شیعی جهان در زمینه‏هایی چون: خانواده، آموزش، بهداشت، اوقات فراغت، سیاست، اقتصاد، معیشت، فرهنگ، دین‏داری، سازمان دینی، مرجعیت، جوانان، حجاب، جهاد، هویت، استکبارستیزی، تاسوعا، عاشورا و شهادت.
- بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی شیعیان در سطح جهان از طریق ارتقای خودآگاهی‌‏های درون جامعه‏ای.

این نشریه در کنار گفت‏وگو، اخبار فرهنگی و مذهبی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، گزارش از کشورهای مختلف و تحلیل آن، اقدام به معرفی سایت‏های مرتبط با فعالیت‏های شیعه و کتب و نشریات در حوزه شیعیان می‌‏كند.

امام و ديدگاه هاي ايشان؛ قطب‌نماي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي است، نهج‌البلاغه همانند امام علي(ع) مظلوم است، ثبت ملي خطبه حضرت زهرا(س) با تاييد هفت تن از مراجع تقليد، گفت‌وگو با الشن مصطفي اوغلو (رئيس جمعيت دعوت به صفاي معنوي)، شيعيان آذربايجان؛ نيازمند حمايت همه‌جانبه پيروان اهل‌بيت (ع)، اخبار فرهنگي، اخبار سياسي، اخبار آذربايجان، اخبار افغانستان، اخبار عراق، آيا رهبران جديد القاعده از ساداتند؟، گرامي‌داشت و تجليل از مقام علمي و اخلاقي چند عالم برجسته شيعي و رشد هويت اسلامي - شيعي در جمهوري آذربايجان، از مهمترين عناوين مطالب اين شماره ماهنامه هستند.

پنجاه و پنجمين شماره ماهنامه خبري تحليلي «اخبار شيعيان» ويژه خرداد‌ماه 89 ، در 40 صفحه و بهاي 8000 ريال از سوي موسسه شيعه‌شناسي منتشر و راهي بازار نشر شد.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي ارتباط با اين ماهنامه با شماره‌هاي 2804655 و 2804636 تماس بگیرند يا به شماره 2804657 – 0251 دورنگار ارسال يا از طريق صندوق پستي 6139-37155 در شهر قم با اين ماهنامه مكاتبه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط