سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
انتظاري دلنشين و شناختي واجب

كتاب «انديشه انتظار، شناخت امام عصر(عج) و چگونگي حكومت جهاني صالحان» نوشته احمد(رجبعلي) زماني از سوي انتشارات بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. اين اثر، وظايف منتظران واقعي را كه از روز الست با خداوند پيمان بسته‌‌اند تا صاحب دينشان را ياري كنند، يادآوري مي كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه درباره انديشه انتظار و شناخت و چگونگي حكومت آن حضرت تهيه شده است، اشاره‌اي به روايات پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) دارد كه انتظار فرج را در زمان غيبت كبري، يك امر عبادي دانسته‌ و تلاش كرده‌اند ياران خويش را در چنين حالتي نگه‌دارند.

پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمود: «برترين اعمال امت من، انتظار فرج است.» در روايتي ديگر، حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) فرمود: «بهترين عبادت انسان مؤمن، انتظار فرج از سوي خداوند است.»

رواياتي كه درباره مهدي موعود(عج) و صفات و جزئيات زندگي آن مصلح جهاني، از پيامبر(ص) و ساير پيشوايان معصوم(ع) وارد شده است و علماي شيعه و سني آنها را در منابع معتبر خود آورده‌اند، بيرون از شمار است، از اين‌رو، تنها فهرست قسمتي از آنها را از نظر مي‌گذرانيم:
1ـ در مورد اين كه حضرت مهدي(عج) نامش، نام مبارك پيامبر(محمد"ص") و كنيه‌اش، كنيه شريف پيامبر"ص"(ابوالقاسم) است، 48 حديث نقل شده است.
2ـ درباره اين كه حضرت مهدي(عج) دوازدهمين امام و آخرين پيشوا است، 136 حديث آمده است.
3ـ در مورد اين كه حضرتش دهمين فرزند امير مومنان علي(ع) است، 214 حديث وارد شده است.
4ـ در مورد اين كه آن حضرت از فرزندان حضرت فاطمه(س) است، 192 حديث ذكر شده است.
5ـ در مورد اين كه وي، نهمين فرزند حضرت امام حسين(ع) است، 308 حديث بيان شده است.
6ـ در مورد اين كه او، هشتمين فرزند امام سجاد(ع) است، 185 حديث نقل شده است.
7ـ در مورد اين كه وي، هفتمين فرزند امام باقر(ع) است، 103 حديث آمده است.
8ـ در مورد اين كه او، ششمين فرزند امام صادق(ع) است، 202 حديث وارد شده است.
9ـ در مورد اين كه ايشان، پنجمين فرزند حضرت موسي‌بن جعفر(ع) است، 199 حديث بيان شده است.
10ـ در مورد اين كه او، چهارمين فرزند حضرت علي‌بن موسي‌الرضا(ع) است، 95 حديث آمده است.
11ـ در مورد اين كه وي، سومين فرزند محمد‌بن علي(حضرت جوادالائمه"ع") است، 90 حديث نقل شده است.
12ـ‌ در مورد اين كه او، دومين فرزند امام علي‌النقي‌الهادي(ع) است، 90 حديث آمده است.
13ـ‌در مورد اين كه ايشان، فرزند بلا فصل امام حسن عسكري(ع) و از صلب آن حضرت است، 293 حديث نقل شده است.
14ـ در باب ولادت با سعادت حضرتش، 293 حديث آمده است.
15ـ درباره اين كه آن حضرت در خفا و پنهاني متولد شد، 14 حديث بيان شده است.
16ـ راجع به اين كه عمر شريفش بسيار طولاني خواهد شد، 318 حديث نقل شده است.
17ـ در مورد اين كه مدت زيادي از انظار غايب و پنهان خواهد بود، 91 حديث آمده است.
18ـ در مورد اين كه غيبت حضرتش به دو غيبت صغري و كبري منقسم مي‌شود، 10 حديث ذكر شده است.
19ـ در مورد اين كه آيين وي، همان آيين مبين اسلام، و كتابش قرآن است، 15 حديث آمده است.
20ـ در مورد اين كه وي جهانيان را به دين مبين اسلام دعوت مي‌نمايد و در تمامي روي زمين حكومت واحد جهاني براساس قانون اسلام تشكيل مي‌دهد، 47 حديث نقل شده است.
21ـ در مورد اين كه شخصا عدالت اجتماعي را در روي كره زمين برقرار مي‌كند و در دولت با سعادت آن حضرت، عدالت واقعي بر تمامي شوون اجتماع حكومت مي‌نمايد و جهان انساني پس از ظلم و جور و انحراف، از عدل و داد و خداشناسي برمي‌گردد، 123 حديث آمده است.
22ـ در مورد اين كه وي زمين را از كفر و شرك پاك مي‌نمايد، 19 حديث وارد شده است.
23ـ در مورد اين كه ايمان و امنيت واقعي در حكومت عادلانه‌اش حكم‌فرما خواهد شد، 7 حديث آمده است.
24ـ در مورد اين كه اسلام، شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت، 12 حديث نقل شده است.
25ـ در مورد اين كه بشر پيرو يك آيين خواهد گرديد، و جميع ملل عالم در تحت لواي اسلام در خواهند آمد، 7 حديث آمده است:
26ـ‌ در مورد اين كه با شمشير قيام خواهد كرد، 7 حديث ذكر شده است.
27ـ در مورد اين كه در دوران حكومت عدالت پيشه او، جهان آباد خواهد شد و عقول مردمان كاملتر خواهد شد، 5 حديث نقل شده است.
28ـ در مورد اين كه معجزات و امتيازات پيامبران در او جمع است و به دست تواناي حضرتش ظاهر مي‌گردد، 23 حديث نقل شده است.
29ـ در مورد اين كه وقت ظهورش بر احدي از آحاد مردم معلوم نيست و هركس وقت تعيين كند دروغ‌گوست، 7 حديث آمده است.
30ـ در مورد اين كه اصحاب خاص آن حضرت 313 نفرند و از اطراف و اكناف عالم به سرعت، به اندازه يك چشم به هم زدن، نزدش جمع مي‌شوند، 25 حديث نقل شده است.
31ـ در مورد اين كه حضرت عيسي(ع) در نماز به وي اقتدا مي‌نمايد، 29 حديث بيان شده است.
32ـ در مورد اين كه منادي آسماني حضرتش را به نام و نشان به جهانيان معرفي مي‌كند، 27 حديث آمده است.
33ـ و در مورد اين كه براي ظهور مبارك آن حضرت، علايم و نشانه‌هايي خواهد بود كه پيش از ظهور مباركش به وقوع خواهد پيوست، 657 حديث عنوان شده است.

اينك براي اين كه مهدي موعود اسلام را بهتر بشناسيم و بدانيم كه اسلام در زمينه ظهور آن يكتا بازمانده حجج الهي چه نويدهايي را به مسلمانان و مردم جهان داده است، چكيده مطالبي را كه در درياي ژرف و ناپيدا كرانه متون اصيل اسلامي آمده است، مرور مي‌كنيم.
آنچه در مقام معرفي مهدي موعود(عج)، در منابع معتبر شيعه و سني آمده، بدين قرار است:
«او، حجت خدا، خاتم اوصيا، رهايي بخش امت، مهدي، منتظر، قائم آل محمد(ص)، صاحب‌الامر، صاحب‌الزمان، عدالت گستر، بقية‌الله، صاحب شمشير، ظاهر كننده دين، خلف صالح، باعث، وارث، صاحب، خالص، منتقم، سيد، جابر(ترميم كننده دين)، خازن(خزينه‌دار علوم الهي)، امير اميران، قاتل تبهكاران، آقاي دو جهان و امام منتظر براي تاسيس حكومت عدل الهي است...».(دلائل الامامه، منتخب الاثر، فرائدالسمطین، بشارةالاسلام، نورالابصار، ینابیع‌المودة و بسیاری از کتاب های روایی دیگر)
پدرش گنج دانش ايزدي، امام حسن عسكري(ع)، و مادر بزرگوارش نرجس خاتون بانوي كنيزان جهان از بيتي رفيع و خانداني جليل است كه از امام حسن عسكري(ع) و اين بانوي بزرگوار فرزندي جز امام زمان(ع) باقي نمانده است.
در سال 255 هجري قمري، در سپيده دم پانزدهم ماه شعبان در شهر «سامرا» پايتخت عباسيان چشم به جهان گشود. نامش، نام پيامبر ـ‌محمد(ص)ـ و كنيه‌اش كنيه پيامبرـ ابوالقاسم‌ـ است.
ولادت با سعادتش از دشمنان پنهان ماند، و نام و نشانش از بدخواهان در نهان؛ زيرا حكومت خون آشام وقت و دستگاه ستمگر خلاف، سخت در پي او و مشتاق يافتن و نابود ساختنش بود، و تمام نيروي خود را در اطراف خانه امام حسن عسكري(ع) متمركز كرده و ده‌ها جاسوس به كار گرفته بود، و بر هر جاسوسي، جاسوسي ديگر گمارده بود تا از ولادت ولي خدا حضرت بقيه‌الله(ع) آگاه شده، نور خدا را خاموش كند، ولي مشيت خداوند بر آن تعلق گرفته بود كه حجت خود را از گزند دشمنان حفظ كند.
با شهادت پدر بزرگوارش امام حسن عسكري(ع) در شب هشتم ربيع‌الاول سال 260 هجري قمري، بار دشوار و توان‌فرساي امامت بر دوش او نهاده شد، و به فرمان حكمت آميز پروردگار، از مردم «غيبت» اختيار فرمود.
دوران غيبت آن حضرت دو بخش متمايز دارد:
1ـ غيبت صغري يا كوتاه مدت ـ‌سال 255 تا 329 هجري‌ـ‌ كه در اين دوره شيعيان مي‌توانستند توسط سفيران چهارگانه‌اش با آن حضرت تماس بگيرند و با وي ارتباط برقرار كنند.
اين چهار تن نايب خاص، كه شيعيان مي‌توانستند در دوران غيبت صغري توسط آنها با حضرت مهدي(عج) تماس بگيرند و مشكلات خود را به ناحيه مقدسه برسانند و پاسخ‌هاي لازم را دريافت نمايند، عبارت‌اند از: جناب عثمان‌بن سعيد عمروي، محمدبن عثمان‌بن سعيد، حسين‌بن روح نوبختي و علي‌بن محمد سمري، كه با رحلت او باب «نيابت خاص» بسته شد.
2ـ‌غيبت كبري يا بلند مدت، كه تا امروز ادامه يافته است. در اين دوره سفير و نايب خاصي براي آن حضرت نيست، و راه تماس رسمي و آشكار براي مردم وجود ندارد. و بر آنهاست كه از نواب عام امام (ع) -يعني از فقهاي پارسا و خويشتن‌دارـ‌ پيروي كنند.
غيبت صغري از همان لحظه ولادت حضرت ولي‌عصر(عج) آغاز مي‌شود. و تا روز وفات چهارمين سفير حضرتش ادامه مي‌يابد ولي دوران سفارت، از رحلت حضرت امام حسن عسكري(ع) آغاز شده و تا وفات علي‌بن محمد سمري، امتداد مي‌يابد.
بنابر اين، طول غيبت صغري 74 سال تمام، و مدت سفارت سفيران چهارگانه 69 سال و شش ماه و پانزده روز است. (ظهور حضرت مهدی"عج" از دیدگاه اسلام، مذاهب و ملل جهان، سیداسدالله هاشمی شهیدی) 
اكنون ـ‌‌سال 1431 هجري قمري‌ـ نزديك به 1176 سال از عمر شريفش مي‌گذرد و بنا به اراده و مشيت حكيمانه الهي، هنوز شاداب، جوان و نيرومند است. و اين حالت كهنسالي و نافرسودگي او، بهترين محك براي رسوايي و سيه‌رويي دروغ‌گويان و دروغ‌پردازان «مهدي‌نما» و مدعيان مهدويت است.
مهدي قائم (عج) وارث نهايي فضايل و كمالات انبياء و اولياء خداست. در خرد و دانش از همه پيشتر است، و در طاعت و عبادت و بندگي از همه پيشروتر، و در كرم و بخشش از همه پيشگام‌تر، و در شجاعت و شهامت و رشادت از همه پيشتازتر است.
از كنار خانه كعبه ـ‌مكه مكرمه‌ـ قيام شكوهمند خود را آغاز مي‌كند، نخبه‌ترين پارسايان دلير، و برگزيده‌ترين جنگاوران پرهيزكار آن زمان كه 313 نفرند ‌ـ‌‌به عدد ياران پيامبر(ص) در جنگ بدرـ به دورش حلقه مي‌زنند، و چون دژي محكم و استوار او را در ميان مي‌گيرند.
خبر ظهور او به سرتاسر جهان مي‌رسد، و چون 10000 نفر از مردمان ديندار و يكدل و نيرومند به ياريش بشتابند و فرمانش را گردن نهند از مكه بيرون مي‌آيد و با نبردي آزادي‌بخش و سخت و خونين، ملت‌هاي اسير و به دام افتاده را رهايي مي‌بخشد.
سپاه پيروزمند آن يگانه منجي عالم كه در هيچ برخوردي شكست نمي‌خورد؛ سراسر گيتي را تسخير مي‌كند، تمامي دولت‌هاي ستمگر و باطل را از روي صفحه زمين، بر مي‌اندازد، و حكومت واحد جهاني را براساس موازين عدالت اسلامي تشكيل مي‌دهد، فرمانروايي زمين به بندگان صالح، شايسته و نيك‌كردار خدا مي‌رسد، و ستمديدگان و مستضعفان، وارث ثروت‌ها، نعمت‌ها و قدرت‌ها در پهنه گيتي مي‌شوند.
چنان‌كه خداوند متعال مي‌فرمايد: «و نريد ان نمن علي‌الذين استضعفوا في‌الارض، و نجعلهم ائمة و نجعلهم‌الوارثين؛ و ما اراده كرده‌ايم كه بر كساني كه در روي زمين به ضعف كشيده شده‌اند، منت نهاده، آنها را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم.» (قصص آیه 5)
در سايه چنين حكومتي، ظلم، جور، جفا، تعدي و تجاوز، و جنايت وخيانت ريشه‌كن مي‌شود. و برادري و برابري و عدالت و محبت، همه جا را فرا مي‌گيرد. تعاليم سعادت بخش اسلام به بهترين شكل به اجرا در مي‌آيد، و آئين جاويد رسول اكرم(ص) بر همه سرزمين‌ها سايه‌گستر مي‌شود.
انتقام خون شهيدان راه حق ـ به‌ويژه سرور آزادگان حضرت حسين‌بن علي(ع) ـ از جلادان و خونخواران گرفته مي‌شود.
زمين، بركات بي‌شمار خود را نثار مقدم مبارك حضرتش مي‌نمايد، و گنج‌هاي پربهايش را براي او آشكار و پديدار مي‌سازد. همه جا سبز، خرم، شاداب و شكوفا مي‌گردد، آسمان نيز نعمت‌هاي بي‌مانندش را بر زمين فرو مي‌بارد. فراواني نعمت و بركت، به‌گونه‌اي زندگي را براي مردم شيرين و دلپذير مي‌سازد تا آنجا كه مردگان آرزوي برگشت به دنيا و زندگي دوباره را مي‌كنند.
حضرت مهدي(عج) دست عنايت خود را بر سر مردم مي‌گذارد، و با پرتوي از ولايت، به آنان رشد عقلاني و كمال اخلاقي مي‌بخشد. و زمين به نور پروردگار جهان، پر فروغ و درخشان مي‌گردد.
هركجا ويرانه‌اي باشد، به فرمان حضرتش آباد مي‌شود. امن و امان بر همه جا سايه افكن شده، و ترس، هراس و نگراني از ميان مي‌رود تا حدي كه زني تنها، با زيب و زيور، مسافتي طولاني را مي‌پيمايد بدون آن‌كه هراسي از راهزنان يا درندگان به دل راه دهد. و ...

پژوهش حاضر، انديشه انتظار را در دوازده فصل از تولد حضرت مهدي(عج) تا حكومت جهاني آن حضرت، بررسي مي‌كند.

ولادت قائم آل محمد(عج)، در انتظار مصلحي بزرگ، مصلح بزرگ در قرآن، بشارت‌ها و پيش‌گويي‌ها در روايات، غيبت صغري، آيين منتظران در غيبت ‌كبري، عنايت‌هاي قائم ‌آل‌‌محمد(عج)، سوء استفاده از عقايد مهدويت، ديدگاه‌ها درباره تشرف، اماكن و مساجد منسوب به حضرت مهدي(عج)، علائم ظهور و حكومت جهاني قائم آل‌محمد(عج)، عنوان 12 فصل اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

چاپ سوم كتاب «انديشه انتظار، شناخت امام عصر(عج) و چگونگي حكومت جهاني صالحان» در شمارگان 1000 نسخه، 528 صفحه و بهاي 85000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط