چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
امر به معروف در ترازوي تاريخ

کتاب «امر به معروف در ترازوي تاريخ؛ گامي نو در فقه سياسي اسلام» نوشته دکتر عبدالحسين رضايي‌راد از سوي موسسه بوستان کتاب به چاپ چهارم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با طرح سوال اين اصل که چه عاملي سبب شده تا امر به معروف و نهي از منکر، مهجور بماند؟ مي‌کوشد پاسخ آن را در سرگذشت تاريخي اين اصل و شيوه‌هاي اجراي آن در دوره‌هاي مختلف تاريخ، جست‌وجو کند.

«امر به معروف» و «نهي از منکر» دو وظيفه عملي از وظايف مسلمانان به شمار مي‌آيند كه در نشان‌دادن عکس‌العمل در مقابل ترک وظايف ديني توسط ساير افراد به طوري که از ترک مجدد آن جلوگيري شود، نمود پيدا مي‌كند و از آن جايي که اين وظيفه مربوط به حوزه عمل مکلفان است، در شمار فروع دين به حساب مي‌آيد.

امر به معروف و نهي از منکر به معناي اخص آن در اين تحقيق مورد نظر قرار گرفته است، نه معناي آن که مقولاتي چون دعوت، تبليغ، ارشاد و مانند آن را نيز شامل مي‌شود.

امر به معروف و نهي از منکر به معناي فقهي و اخص آن، تنها شامل مواردي مي‌شود که فاعل منکر يا تارک معروف، با علم و آگاهي عمل كند و مساله از مرحله ارشاد، بيان و تبليغ فراتر رفته باشد. اگر در مواردي دعوت و بيان احکام، با امر به معروف يکي دانسته شود يا امر به معروف به معناي اعم و اخلاقي آن مد نظر باشد، ناشي از خلط مبحث و تسامح گويندگان در بيان است. مؤيد اين مطلب علاوه بر تصريح بعضي از فقها، کاربرد اين دو اصطلاح در عرض هم در برخي از آيات است؛ به عنوان مثال در سوره آل عمران، آيه 104 امر به معروف و دعوت به خير، دو وظيفه مجزا ذکر مي‌شوند. 

بحث امر به معروف در ميان شيعيان، در شمار بحث‌هاي فقهي و در ميان اهل سنت در شمار مباحث اعتقادي و گاه در شمار احکام سلطانيه آمده است، اما اين تحقيق مي‌كوشد نگاه به اين بحث تنها فقهي يا اعتقادي نباشد، بلکه با نگاهي تاريخي به موضوع بنگرد و واقعيت تاريخي امر به معروف در کنار حقيقت و ماهيت آن را در فرهنگ اسلامي بررسي كند.

روش اين تحقيق، مرکب از روش «پديدارشناسي» و روش «تاريخي» است و نويسنده مي‌کوشد از تحليل يک‌جانبه و درون‌ديني که شيوه رايج بحث‌هاي فقهي است، بپرهيزد و اصل امر به معروف را در هر دو آزمايشگاه دين و تجربه، بشناسد و علاوه بر ارزش‌ها و احکام، روش‌ها و آفات اين اصل را نيز تحليل کند.

اين کتاب در دو بخش و سه فصل تدوين شده است. اهداف امر به معروف، روش‌هاي اجراي امر به معروف؛ روش انفرادي، روش گروهي و روش دولتي، از جمله مباحث اين اثرند.

در انتهاي اين اثر، علاوه بر «چکيده سخن»، کتاب‌نامه و نمايه‌اي از آيات، روايات، اعلام و موضوعات نيز جاي دارند.

چاپ چهارم کتاب «امر به معروف در ترازوي تاريخ؛ گامي نو در فقه سياسي اسلام» در شمارگان 1500 نسخه، 268 صفحه و بهاي 58000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط