شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
نخستین دفترهای شعر حقیقت منتشر می‌شوند

سه مجموعه شعر با عنوان‌های «تا دست به واژه می‌زنم می‌سوزد»، «دلم شعر است» و «من نیستم» سروده مریم حقیقت نخستین دفترهای شعری مستقل از این شاعر هستند که در قالب‌های کلاسیک و پیرامون موضوع‌های اجتماعی،‌ آیینی و عاطفی سروده شده‌اند و در بیست‌ و سومین نمایشگاه کتاب ارائه می‌شوند.\

مریم حقیقت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثاری که تا بیست و سویمن نمایشگاه کتاب راهی بازار نشر می‌کند گفت: یکی از این کتاب‌ها مجموعه شعر «تا دست به واژه می‌زنم می‌سوزد» نام دارد که دربرگیرنده 110 رباعی است. این رباعی‌ها طی یک‌سال گذشته سروده شده‌اند و در 100 صفحه توسط انتشارات فصل پنجم راهی بازار نشر می‌شود.

وی افزود: این رباعی‌ها شامل دو بخش رباعی‌های عاشقانه و رباعی‌های آیینی هستند. اما در کتاب به صورت تفکیک شده قرار نگرفته‌اند.

این شاعر درباره مجموعه‌ای از غزل‌های آیینی‌اش که در دست چاپ است توضیح داد: این مجموعه با عنوان «دلم شعر است» سروده‌های من از سال 1380 تا 1387 را در برمی‌گیرد که در مجموعه‌ای 160 صفحه‌ای توسط انتشارات آرام‌دل راهی بازار نشر می‌شود.

موسسه انتشاراتی قلم نیز مجموعه شعری با عنوان «من نیستم» را از این شاعر در دست انتشار دارد.

حقیقت توضیح داد: مجموعه شعر «من نیستم» در قالب‌های غزل، مثنوی و رباعی به مضامین و اندیشه‌های آزاد من اختصاص دارد که شامل موضوعات اجتماعی، عاطفی و آیینی می‌شوند.

وی با تاکید بر این موضوع که غزل محبوب‌ترین قالب شعر فارسی با پشتوانه‌ای هزارساله است تصریح کرد: با توجه به پشتوانه غزل، تجربه‌هایی در این قالب شعری وجود دارد که با تکیه بر این تجربه‌ها غزل ماندگارتر می‌شود.

این شاعر افزود: غزل به دلیل موزون بودن و سازگاری این وزن با روح بشر همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و هیچ قالبی نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در بارز کردن شعر او از شعر سایرین موثر بوده است اظهار داشت: هر شخصیتی اندیشه ویژه‌ای دارد. این اندیشه‌ها در کلیت امر مشترک و در جزئیات آن متفاوت با یکدیگر هستند. بنابراین نمی‌توان گفت یک اندیشه تنها مشخصه بارز شعر یک شاعر است.

حقیقت در پایان یادآور شد: فرم و ساختار سروده‌های من به ویژه در قالب «پساغزل» که حدود پنج سال پیش این ساختار را در شعرهایم به‌کار گرفته‌ام زبان شعری‌ام را تغییر داده است و به نوعی امضای شعرهای من به حساب می‌آید که سبب می‌شود از شعر دیگر شاعران متمایز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط