دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
غزلیات بیدل و ظهیر منتشر می‌شود

اکبر بهداروند، شاعر و پژوهشگر ادبیات پس از انتشار 13 تصحیح از اشعار بیدل،‌اکنون تصحیح «غزلیات و مخمسات بیدل دهلوی» بر اساس نسخه خطی رام‌پور هند، کلیات «ظهیر فاریابی» و دیگر سروده‌های بیدل در قالب‌های قصیده، مثنوی، ترکیب‌بند و ترجیع‌بند را در دست انتشار دارد.\

بهداروند در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این کتاب‌‌ها گفت: تصحیح «غزلیات و مخمسات بیدل دهلوی»، توسط انتشارات سایه‌گستر قزوین در دست چاپ است. این دیوان را بر اساس نسخه خطی شماره 3656 کتابخانه رضا رام‌پور هند تصحیح کرده‌ام. این نسخه در سال 1131 هجري و دو سال پيش از فوت بيدل و زير نظر خودش كتابت شده است.

وي با تاكيد بر 257 غزل نوشته شده توسط بيدل در حاشيه برخي از صفحات كتاب توضيح داد: علاوه بر غزل‌های بیدل که مشهورترین قالب شعری او هستند، این نسخه شامل 30 مخمس نیز می‌شود. همچنین کتاب مقدمه‌ای به قلم من دارد و در این مقدمه ویژگی‌های نسخه خطی رضا رام‌پور و ویژگی‌های شعری و شخصیتی بیدل را توضیح داده‌ام.

بهداروند از محمد وارث صديقي به عنوان كاتب ويژه بيدل ياد كرد و اظهار داشت: اين نسخه خطي جدید نيز توسط وارث صديقي كتابت شده و بیدل خود بر کتابت آن نظارت داشته است. عکس‌برداری این نسخه خطی در دو جلد رحلی شهریور امسال به دست من رسید.

وی تاکنون 13 تصحیح از کلیات بیدل را بر اساس سایر نسخه‌های موجود منتشر کرده است. 

سه تصحیح او توسط انتشارات نوید شیراز، سه تصحیح نشر الهام، شش تصحیح نشر نگاه و یک تصحیح توسط نشر نیستان منتشر شده است.

این شاعر در توضیح علت علاقه‌اش به بیدل گفت: بیدل دهلوی شاعر و مداح درباری نبوده و اندیشه‌اش تحت تاثیر اندیشه ابن عربی بوده است. از سوی دیگر او شاعری ایرانی‌الاصل و از طایفه آل مظفر است. 

وی به اقتدار و امروزی بودن شعر بیدل اشاره کرد و یادآور شد: بیدل شاعر قرن است. او دیروزها می‌زیسته اما برای امروز و آینده شعر گفته است.

بهداروند تصحیح کلیات «ظهیر فاریابی» و «دیگر شعرهای بیدل» را توسط نشر نگاه در دست انتشار دارد.

وی درباره کلیات «ظهیر فاریابی» اظهار داشت: ظهیر فاریابی، متخلص به ظهیر از جمله قصیده‌سرایان فارسی در قرن ششم هجری است. او دیوان اشعاری مشتمل بر چهار هزار بیت دارد. در سال 1337 تقی بینش دیوان «ظهیر فاریابی» شامل قصايد، قطعات، تركيبات و غزليات او را تصحیح و در مشهد منتشر کرد. من نیز این نسخه را مجددا تصحیح و به همراه مقدمه‌ای برای انتشار به ناشر سپرده‌ام.

این شاعر افزود: دیگر شعرهای بیدل دهلوی شامل ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، مخمس، قطعه، قصیده و مثنوی‌های او را به انضمام مقدمه‌ای جامع در توضیح آثار و کتاب‌شناسی بیدل توسط همین انتشارات در دست چاپ دارم.

اكبر بهداروند متولد ۱۳۲۹ و فارغ‌التحصيل رشته ادبیات و مدرس این رشته بوده است. وی هم‌اكنون بازنشسته شده و فعاليت ادبي‌اش را با مجله كيهان فرهنگي ادامه مي‌دهد. 

برخی از آثار منتشر شده او در حوزه شعر و پژوهش شامل «مزامير كال»، «تلواسه در عطش»، «ترانه آب» و «آواز سبز ايل» می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط