چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰
«بیدل به انتخاب بیدل» در ايران منتشر مي شود

عليرضا قزوه با همكاري «شريف حسين قاسمي» استاد بازنشسته دانشگاه دهلي پس از دو ماه نسخه منحصر به فردي از غزليات و رباعيات بيدل را با عنوان «بيدل به انتخاب بيدل» مقابله و آماده چاپ كرده است.این نسخه كه در كتاب‌خانه «سالار جنگ حيدر آباد هند» موجود است ۷۸۳ غزل و ۲۳۵ رباعی دارد و حدود پنجاه غزل به خط بیدل در حاشیه برخی از صفحات آن نوشته شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قزوه در وبلاگ «عشق علیه‌السلام» درباره اين اثر گفته است: به نظر می‌رسد انتخاب این غزل‌ها و اشعار زیر نظر خود بیدل بوده و در دست‌خط‌های بیدل هم شیوه انتخاب بر مبنای ابیات بوده و نه آوردن کامل غزل.

وي در توضيح بيشتر اين نسخه گفته است: کاتب در بالای هر غزل عبارت «وله» و بالای غزل‌هایی که به خط بیدل است عبارت «لراقمه» گذاشته است. خط کاتب، خط نسخ و خط بیدل شکسته نستعلیق است و نسبت به دیگر خط هایی که از بیدل موجود است این خط ارزش هنری و زیبایی بیش‌تری دارد.

قزوه در ادامه آورده است: اختلاف کلمات، واژه‌ها و ترکیباتی که اين نسخه با نسخه چاپ کابل دارد، نزديك به یک‌هزار مورد است و در چاپ یک نسخه پیراسته از کلیات بیدل شاید بیش از ۵۰۰۰ اختلاف کوچک و بزرگ در نسخه‌های موجود در بازار کتاب ایران و افغانستان با نسخه‌های معتبر دیگر باشد که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است. تلاش‌های بیشتر در این عرصه بسیاری از مشکلات بر سر راه بیدل‌پژوهی را حل می‌کند.

وي در پايان تعدادي از ابيات انتهايي اين نسخه را با نسخه كابل از نظر اختلافات واژگانی، مقايسه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط