یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵
مصرف‌زدگي در نگاه انديشمندان غربي

كتاب «مصرف در دنياي امروز» كه شامل برگزيده‌اي از مقالات ماهنامه «سياحت غرب» است، از سوي دفتر عقل منتشر شد.اين كتاب مي‌كوشد با استناد به مقالات انديشمندان غربي درباره مصرف‌زدگي دنياي غرب، اهميت حركت به سوي «اصلاح الگوي مصرف» را آشكار كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر برگزيده‌اي از مقالات ماهنامه «سياحت غرب» است كه در زمينه مصرف در دنياي امروز به قلم نويسندگان غربي نگاشته شده است.

اين مقالات به طور كلي به مقوله مصرف در جهان امروز مي‌پردازند، آن را از جهات مختلف بررسي مي‌كنند و همچنين توجه ويژه‌اي به رسانه به عنوان يكي از تأثيرگذارترين عامل در ترغيب افراد به مصرف نامحدود دارند. 

در چكيده يكي از مقالات با عنوان «تبليغات؛ گذشته، حال، آينده» كه به نقش رسانه در مصرف‌گرايي مي‌پردازد، آمده است: «تبليغات رفته رفته تمامي صحنه‌هاي تلويزيون را به تسخير خود درمي‌آورد. تكنولوژي‌هاي جديد تبليغات، نه تنها ظاهر واقعي اشيا و مكان‌ها را به صورت آگهي‌هاي تبليغاتي تغيير مي‌دهند،‌ بلكه اصالت تبليغات در رسانه تلويزيون، محتواي برنامه‌ها را نيز تحت شعاع قرار داده است.
صنعت تلويزيون و تبليغات كه گذشته‌اي نه چندان دور را پشت سر خود دارد (از آغاز دهه 1950)، در حال حاضر يكي از بزرگ‌ترين عرصه‌هاي بازرگاني با هزينه‌هاي ميليارد دلاري براي ابرشركت‌هاست، اما آينده تبليغات، تلويزيون را به يك اگهي تبليعاتي طولاني تبديل مي‌كند.»

«جري ماندر» يكي از صاحب‌نظران اين حوزه نيز در جمله‌اي، تبليغات را اين گونه توصيف كرده است: «وجود تبليغات اصالتا براي عرضه چيزهايي است كه مردم به آن نيازي ندارند.»

برخي نويسندگان مقالات اين كتاب نيز توجه ويژه‌اي به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي «مكدونالد» و نوشابه‌هاي كوكاكولا داشته‌ و اين دو را به عنوان نمادي از استعمارگري غرب و مصرف‌زدگي بررسي كرده‌اند. 

چاپ نخست كتاب «مصرف در دنياي امروز» در شمارگان 4000 نسخه، 212 صفحه و بهاي 28000 ريال به همت مركز پژوهش‌هاي صدا و سيما از سوي انشتارات «دفتر عقل» منتشر و روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط