یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۲
مجيدي «جامعه‌شناسي شناخت» را به نشر ثالث مي‌سپارد

فريبرز مجيدي از انتشار ترجمه تازه‌اش، «جامعه‌شناسي شناخت» توسط نشر ثالث خبر داد._

مجيدي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب اثر ديگري از كارل مانهايم است كه پس از ترجمه آن‌را براي انتشار به نشر ثالث خواهم سپرد. مانهايم، كه پيش از اين كتاب «ايدئولوژي و اتوپيا» را از او ترجمه كرده‌ام، پايه‌گذار جامعه‌شناسي شناخت است.

وي ادامه داد: اين جامعه‌شناس بر خلاف فيلسوفاني چون كانت كه معتقدند شناخت، فقط در ذهن تكوين پيدا مي‌كند، زمينه‌هاي شناخت را در دل جامعه مي‌داند و معتقد است شناخت انسان از جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كند، رنگ مي‌پذيرد.

مجيدي گفت: ترجمه اين كتاب 330 صفحه‌اي حدود پنج ماه ديگر به اتمام مي‌رسد و نشر ثالث مصمم است آن‌را براي بيست‌و‌سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران آماده كند.

كارل مانهایم تحت تاثیر اندیشه‌های مارکس و همچنین هگل و دیلتای بوده است. کتاب «ایدئولوژی و اتوپیا» توسط او در دوره اوج نفوذ مارکسیسم، بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۱ به‌صورت مقالاتی نگاشته شد. وی در اواخر عمر به‌تدریج از مارکسیسم فاصله گرفت و به مسیحیت نزدیک شد. او معتقد بود می‌توان از ابزارهای غیر انقلابی نظیر آموزش و پرورش، برای تحقق جامعه‌ای بهتر یاری گرفت.

از نظر مانهایم آگاهی انسان، تحت تاثیر پایگاه اجتماعی او قرار دارد و این تاثیر باید مورد توجه نظریه جدید شناخت قرار گیرد. تاثیر این موارد حتی تا ساخت مقولات فاهمه نیز گسترش دارد و از این نظر او معتقد بود شناخت‌شناسی کانتی در نظام علمی جدید پاسخ‌گو نیست.

فريبرز مجيدي در سال 1319 در شهر مشهد متولد شد. وي در سال 1338 به دانش‌سراي عالي وارد شد و در رشته فلسفه و علوم تربيتي به تحصيل پرداخت. در سال 1356 دوره كارشناسي ارشد در رشته مديريت آموزشي را در دانشگاه ابوريحان بيروني تهران گذراند. سال 1362 به تهران آمد و پس از آن تمام وقت خود را صرف تحقيق و ترجمه كرد. كتاب «زيبايي‌شناسي و ذهنيت از كانت تا نيچه» از اين مترجم در سال 1386 در حوزه ترجمه، كتاب برگزيده سال شناخته شد.

«مار و روباه: مقدمه ای بر منطق» اثر مری رولند هیبت (نشر مازيار/85 )، «فلسفه در عمل: مدخلی بر پرسش‌های عمده» اثر ادم مورتون (نشر مازيار/2001)، «زیبایی شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی شناسی جدید» اثر جرولد لوینسون و پل گایر (انتشارات فرهنگستان هنر/ 87)، «مسائل کلی زیبایی‌شناسی» به اهتمام جرولد لوینسون (انتشارات فرهنگستان هنر/ 87)، «مفهوم ایدئولوژی» اثر خورخه لارین (مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه/81)، «ساخت اجتماعی واقعیت (رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت)» اثر پیترال. برگر و توماس لوکمان( نشر علمی و فرهنگی/ 87)، «نظریه علمی چیست: کاوشی در ذات علم» اثر موتی بن آری (نشر مازيار/ 87)، «آموزش حقوق انسانی زنان و دختران، اقدام محلی/ تغییر جهانی» اثر جولی مرتوس، ننسی فلاوئرز و ملیکا دات (نشر دنياي مادر/ 82)، «روح آیین پروتستان» اثر رابرت مک آفی براون (نشر نگاه معاصر/ 82) و «زیبایی‌شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه» اثر آندرو بووی (انتشارات فرهنگستان/ 86) از ديگر آثار فريبرز مجيدي است كه تاكنون منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها