چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
«مجلس ایرانشهر» با ایران بزرگ فرهنگی در تنگستان برگزار می‌شود

بوشهر – دبیر پانزدهمین همایش سالانه بهار تنگستان از برگزاری این رویداد با عنوان «مجلس ایرانشهر» با حضور جمعی از فردوسی‌پژوهان برجسته و رایزنان کشورهای ازبکستان و تاجیکستان در روستای گاهی تنگستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحمن برزگر با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت زبان فارسی و جایگاه ایران بزرگ فرهنگی که دربردارنده کشورهای مهمی است، محور پانزدهمین سالانه بهار تنگستان را حوزه تمدنی ایران بزرگ قرار دادیم که پنجشنبه، سی‌ام فروردین‌ماه با عنوان «مجلس ایرانشهر» برگزار می‌شود. در این همایش، نشست‌های تخصصی ادبی و فرهنگی متنوعی با حضور چهره‌های شاخص ادبی و فرهنگی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وی در مورد هدف برگزاری این همایش بهارانه بیان کرد: تنوع در آیین‌ها و سنت‌های نیاکان، ما را بر آن داشت که نخست، اشتراکات فرهنگی را در شعر پارسی که جلوه‌گاهی از ماهیت یکپارچگی ایران بزرگ است، دست‌مایه اصلی مجلس ایرانشهر قرار دهیم. از این رو با دعوت از ادیبان و فردوسی‌پژوهان از کشورهای پاکستان، افغانستان و ایران و همچنین سفرای فرهنگی کشورهای ازبکستان و تاجیکستان درصدد برآمدیم مجلسی برای هم‌آوایی و هم‌پایگی ایران در مرزهای سیاسی و فرهنگی برگزار کنیم.

دبیر پانزدهمین همایش سالانه بهار تنگستان در خصوص تاثیرگذاری این همایش در یکپارچه‌سازی ایران فرهنگی در عصر کنونی گفت: بی‌شک یکپارچگی فرهنگی محصول سال‌ها تلاش در این عرصه است. ادیبان و شعرای بی‌بدیلی پا به عرصه وجود گذاشتند تا ما اکنون برخود ببالیم که زبان فارسی به مدد فردوسی، رودکی و… در کشورهای آسیای میانه، پاکستان و بخشی از هند و کشمیر تکلم و در مدارس تدریس می‌شود.

به عقیده وی، نه تنها زبان؛ بلکه آیین‌هایی نظیر عید نوروز این پیوند را عمیق و ناگسسته کرده است بنابراین امروز به لطف تنوع آیین‌ها در حوزه تمدنی بزرگ می‌توانیم اشتراکات خود را تقویت و مطالبات جهانی داشته باشیم.

برزگر تأکید کرد: بی‌شک با مهندسی فرهنگی و شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی استان می‌توان حوزه تمدنی ایران بزرگ را در پیدا و پنهان تاریخ فراموش شده منطقه و حتی کرانه خلیج فارس بازیابی کرد.

وی سپس به ضرورت‌های فرهنگی منطقه تنگستان اشاره و تصریح کرد: شهرستان تنگستان با داشتن ۱۰۳ روستا و سه شهر نیازمند داشتن «مرکز پایش و مطالعات روستایی» است تا بتواند تاریخ گذشته و افق پیش روی خود را مطالعه و مستند کند که در این میان، تاسیس «بنیاد تنگستان‌شناسی» از مطالبات جدی مورخین و فرهیختگان این شهرستان است.

این فعال فرهنگی و نویسنده جنوبی در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی این شهرستان در سال جاری طرحی نو درانداختیم و در بخش جانبی این همایش بزرگ، از هنرمندان خوشنویس، نویسنده و عکاس شهرستان تنگستان دعوت کردیم تا با حضور در غرفه کتابت سروده‌های فردوسی بزرگ توانمندی و هنر خود را به نمایش بگذارند. همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه آثار نویسندگان هم‌استانی، اردو و نمایشگاه عکس هم برگزار خواهد شد.

برزگر سپس به بانی برگزاری این اتفاق بزرگ فرهنگی در منطقه تنگستان اشاره و تصریح کرد: خانواده زنده‌یاد غلامعلی خلیلی در روستای گاهی از توابع شهرستان تنگستان، با برگزاری نشست‌های مختلف ادبی در ۱۵ سال اخیر تلاش کرده‌اند که چراغ فروزنده فرهنگ و هنر این مرز بوم را فروزان‌تر کنند. از این رو جا دارد به نمایندگی از مردم دوست‌داشتنی دهستان بوالخیر از آقای خضر خلیلی بابت برگزاری همایش فرهنگی «مجلس ایرانشهر» در طول این سال‌ها قدردانی کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها