چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
پهپادهایی که پریدند و موشک‌هایی که شلیک شدند/ این وعده‌ صادق بود

عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشور ما در سوریه انجام شد، نکات و گفتنی‌های بسیاری دارد. از ضرورت آن گرفته تا جنگ‌افزارهایی که ما در اجرای آن به کار گرفتیم. درباره این نکات و گفتنی‌ها، چند عنوان کتاب نیز وجود دارد که بد نیست از برخی از آنان نام ببریم.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): راستش نمی‌شد که نزنیم. آن دشمنی اصولی و درست ما با رژیم صهیونیستی به کنار، اگر فقط به همین اتفاقات چند وقت اخیر و شرایطی که در مناسبات سیاسی و نظامی منطقه ما شکل گرفته نگاه کنیم، می‌بینیم که عملیات موسوم به «وعده صادق» چه کار لازم و به‌جایی بوده است. عملیاتی که خبر اول رسانه‌های دنیا شد و هرکدام از این رسانه‌ها، بر اساس نگاه و شبکه منافع خودشان، چیزی درباره‌اش گفتند و نوشتند. اما اگر اخبار این رسانه‌ها را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنیم و بعد وقتی را هم به خواندن نظرات (کامنت‌های) مخاطبان این رسانه‌ها اختصاص بدهیم، به واقعیتی عمیق‌تر و مهم‌تر می‌رسیم. به‌وضوح می‌بینیم که چقدر افکار عمومی، آن‌هم نه فقط در منطقه آسیای غربی، که در سراسر دنیا با پاسخ ایران همدلی و همراهی نشان داده است. چنین به نظر می‌رسد که از دید بسیاری از آن‌هایی که درباره این عملیات نظر داده‌اند، یکی پیدا شده و اسرائیل را – اسرائیل پرادعا و نژادپرست را – سرجای خودش نشانده است. اسرائیلی که چندماهی است هرچه دلش خواسته در غزه، یا به عبارت دقیق‌تر در منطقه ما کرده و برای آن‌همه جنایت که جز نسل‌کشی، هیچ تعبیر دیگری آن را تبیین نمی‌کند، نه واقعاً بازخواست شده و نه فشار موثر و بازدارنده‌ای را از سوی مجامع بین‌المللی متحمل شده است.

درباره ماهیت این رژیم و جنس نگاه آن، کتاب‌های خواندنی و جالبی در بازار کتاب کشور ما وجود دارد که بیشترشان به آسانی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. از جمله کتاب ارزشمند «متاستاز اسرائیل» از انتشارات جام جم نوشته کوروش علیانی که مسئله جنگ اسرائیل را موضوع محوری خود قرار می‌دهد و با رویکردی جدید و متفاوت، به این حقیقت می‌پردازد که درگیری‌هایی که رژیم صهیونیستی در عمر نه‌چندان طولانی‌اش رقم زده، چه اثرات مخربی را به لحاظ اقتصادی و همچنین انسانی ایجاد کرده است. همچنین می‌شود از کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» کاری از ایلان پایه و انتشارات کتابستان معرفت نام برد که ترجمه فارسی آن کاری از وحید خضاب است و در مطالعه‌ای تاریخی، ماهیت و جهان‌بینی جنگ‌افروزانه رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

پهپادهایی که پریدند و موشک‌هایی که شلیک شدند/ وعده‌ای که صادق بود

پهبادها و موشک‌ها، چند عنوان کتاب

اما بخش مهمی از عملیات «وعده صادق» با به‌کارگیری پهبادها به اجرا درآمد. دکتر نیک‌بخش حببی در کتاب «پهپاد در عملیات هوایی» اطلاعات بسیار جالب و مهمی درباره این جنگ‌افزار نوین و بسیار موثر به ما ارائه می‌کند. در دنیای امروز، پهپادها قادر هستند علاوه بر انجام مأموریت‌های اصلی خود در زمینه‌های گردآوری اطلاعات، جاسوسی و هدایت سلاح‌های هوشمند تا هدف، حمله‌ی مستقیم به اهداف را هم انجام دهند. آن‌ها همچنین روز به روز جایگاه ویژه‌ای در سازمان تجهیزاتی نیروهای نظامی و حتی غیرنظامی کشورهای پیشرو در فناوری پیدا می‌کنند، زیرا این پرنده‌ها علی‌رغم محدودیت‌های فراوانی که دارند، در مقایسه با انواع هواپیماهای رزمی، شناسایی و فریب الکترونیکی و… می‌توانند در زمینه‌هایی همانند آموزش، توانمندی عملیاتی، تعمیر و نگه‌داری نیز کارآمد باشند. ضمن آنکه این پرنده‌ها در کنار اثربخشی عملیاتی، هزینه سنگین تعمیر، ساخت و نگهداری هواپیماهای سرنشین‌دار را هم ندارند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: مفهوم «بدون سرنشین» نسبتاً گسترده‌تر از مفهوم واقعی آن است. این کلمه فقط به معنای ماشین‌های بدون انسان نیست؛ بلکه به معنای نحوه به‌کارگیری فناوری برای بهره‌برداری بهتر از نیروی انسانی به کار می‌رود؛ بنابراین علاوه بر معنای صوری جنگنده بدون سرنشین، برخی از تجهیزات یا سامانه‌هایی را که موجب استفاده کمتر از نیروی انسانی می‌شود نیز مدنظر قرار می‌دهد. جنگ بدون سرنشین، رویکردی نسبتاً جدید در هدایت جنگ است؛ جنگی که محدودیت‌های آن هنوز به خوبی ترسیم نشده است و در همان حد پیش‌فرض‌های اولیه باقی مانده است. جنگ بدون سرنشین نه تنها به غلبه کردن بر محدودیت‌های منابع و نیروی انسانی کمک می‌کند بلکه همچنین توانمندی‌های عملیاتی را بهبود می‌بخشد.

پهپادهایی که پریدند و موشک‌هایی که شلیک شدند/ وعده‌ای که صادق بود

همچنین نوید مقصودی، در کتاب «یک‌صد پهباد نام‌آشنا» به معرفی این نوع از هواپیماها می‌پردازد. این کتاب کاری از نشر فناوری‌های نوین و دربرگیرنده اطلاعات جذاب و خواندنی در مورد این خانواده از محصولات صنعت هوانوردی جهان است و چنان که درباره‌اش نوشته‌اند شاید نتوان ادعا کرد که همه آن یک صد پرنده معرفی شده در این کتاب معروف و شناخته شده هستند، اما مطمئناً همه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ویژه و برجسته در کتاب گنجانده شده است. نکته مهم و قابل توجه معرفی طیف گسترده محصولات صنعت هوایی بدون سرنشین در این نوشتار است. در انتخاب پرنده‌ها سعی شده انواع مختلف با هندسه‌های گوناگون و ابعاد و اندازه‌های متفاوت با توانمندی‌های ماموریتی متنوع ارائه شود.

درباره توان موشکی و تاریخچه این صنعت دفاعی در کشور ما نیز چند عنوان کتاب جالب وجود دارد. از میان‌شان می‌توانیم کتاب «بازدارندگی متعارف» نوشته موسی کریمیان با موضوع موشک‌های بالستیک ایران، «هفدهمین روز» نوشته فاطمه عالمی درباره تشکیل گردان موشکی و آغاز خودکفایی ایران در تأثیرگذارترین و بازدارنده‌ترین سلاح جنگی، و نیز «خط مقدم» از فائضه غفارحدادی را که به زندگی شهید حسن طهرانی مقدم و چگونگی تشکیل یگان موشکی ایران می‌پردازد نام ببریم که همگی، در موضوع خودشان کتاب‌های قابل‌اعتنایی به شمار می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها