یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
با بیشترشدن سن کودکان استقبال آن‌ها از کتاب شعر کمتر می‌شود

سمیه تورجی، شاعر کتاب «کتابم باسواد است» گفت: بیشتر کتاب‌های شعر موجود در بازار برای گروه سنی «الف» سروده شده و مخاطبان بسیار از آن استقبال می‌کنند؛ اما به‌تدریج و با بیشترشدن سن کودک و رسیدن آن‌ها به دوران نوجوانی، استقبال آن‌ها از کتاب شعر کمتر از گذشته می‌شود.

سمیه تورجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مضمون کتاب «کتابم باسواد است» گفت: ۱۱ شعر کتاب «کتابم باسواد است» در موضوعات آزاد مانند طبیعت، نیایش، تحصیلی و… سروده شده و نام آن، از یک شعر همین مجموعه که در مورد کتاب ریاضی است، برگرفته شده است.

او درباره قالب این اشعار گفت: ۱۱ قطعه شعر این کتاب در قالب چهارپاره یا همان دوبیتی پیوسته سروده شده است.

تورجی درباره سابقه انتشار آثار خود بیان کرد: اولین کتاب من به نام «بوی گل سوسن» در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و برگزیده کتاب سال جشنواره «سلام» و همچنین نامزد جشنواره رشد شد. کتاب «کتابم باسواد است» دومین کتاب من است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است. در حال حاضر نیز دو اثر از من در دست چاپ و سه اثر دیگر در دست بررسی است.

این شاعر در پاسخ به این سوال که «آیا محبوبیت کتاب شعر در گروه سنی "الف" و گروه سنی "ب" با هم تفاوت دارد؟» عنوان کرد: بله، بیشتر کتاب‌های شعر موجود در بازار برای گروه سنی «الف» سروده شده و مخاطبان بسیار از آن استقبال می‌کنند؛ اما به‌تدریج و با بیشترشدن سن کودک و رسیدن آن‌ها به دوران نوجوانی، استقبال آن‌ها از کتاب شعر کمتر از گذشته می‌شود.

شاعر کتاب «کتابم باسواد است» علت استقبال‌نکردن آن‌ها را این‌طور برشمرد: به نظر من دلیل این ریزش مخاطب سرمایه‌گذاری‌نکردن روی شعر نوجوان یا معرفی‌نشدن آثار موجود در این دسته‌بندی به مخاطبان است. اما ممکن است دلیل این امر تناسب‌نداشتن آثار موجود و سلیقه مخاطب نوجوان نیز باشد.

سمیه تورجی درباره اینکه «برای علاقه‌مندکردن نوجوانان به شعر چه فرآیندی باید صورت بگیرد؟» توضیح داد: کودکان و نوجوانان امروز با کودک و نوجوان دهه‌های پیش و حتی چند سال قبل تفاوت دارند. در وهله اول باید از علایق و روحیات نوجوانان شناخت پیدا کنیم که این امر هم مستلزم تحقیقات میدانی و قدم‌زدن در دنیای آن‌هاست. باید نیازها و دغدغه‌های این گروه را بشناسیم و براساس سلیقه آن‌ها بنویسیم.

کتاب شعر «کتابم باسواد است» سروده سمیه تورجی با تصویرگری ندا عسگری در ۲۸ صفحه و به بهای ۶۵ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مهدی حسنی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    خوب بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط