چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
نویسندگی یکی از مهارت‌های زندگی است

ایلام- نویسنده و ناشر ایلامی گفت: نویسندگی، یکی از مهارت‌های مهم زندگی است.

یوسف گوهری، نویسنده و مدیر نشر چامه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، با اشاره به انتشار کتاب تازه‌اش گفت: کتاب «فن نویسندگی و مکاتبات اداری» از دو بخش تشکیل شده، بخش اول بیشتر در ارتباط با نوشتن و نویسندگی بحث شده است.

وی ادامه داد: مهارت‌های نوین زندگی شامل چهار مهارت است. خواندن، نوشتن، حرف زدن و گوش دادن. در تعلیم تربیت رسمی ما در ارتباط با خواندن و صحبت کردن مباحث مبسوط و مفصلی وجود دارد. اما به نوشتن و گوش دادن کمتر به عنوان یک مهارت اساسی و مورد لزوم توجه شده است.

گوهری گفت: یکی از مباحث مطرح شده در این کتاب، چگونگی نوشتن نامه‌های اداری و مکاتبات مورد نیاز است و الگوهایی به عنوان نمونه ارائه شده و شکل کلی مکاتبات اداری مورد بحث قرار داده ام.

وی تصریح کرد: این کتاب در قالب گفت‌وگویی ساده میان چند نفر از اساتید دانشگاه نوشته شده و برای فهم بیشتر مطالب و ارائه مصادیقی از مفاهیم مورد نیاز، کتاب در یک بستر متفاوت ارائه شده است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: میان نوشتن و نویسندگی، تفاوت وجود دارد. کسانی که مشغول ترسیم نقشه یک برج هستند، افرادی که مشغول نوشتن یک سند حسابداری هستند، فروشندگانی که فاکتور اجناس فروخته شده را صادر می کنند، دانش آموزان و دانشجویانی که نکات مهم مطالب را یادداشت می‌کنند، همه عمل نوشتن را انجام می‌دهند، اما اگر از همین افراد درخواست شود تا مطالب نوشته شده را به عنوان یک تجربه موفق و یا تلخ، به صورت منظم و برای استفاده نسل‌های معاصر و آیندگان، بنویسند و چاپ کنند، معمولاً از این عمل سر باز می‌زنند. دلیل آن شاید یک ترس بی پایه باشد. ترس از مورد تمسخر قرارگرفتن یا مفید نبودن مطالبی که نوشته اند و یا ترس از رد شدن و یا ترس‌هایی دیگر.

وی ادامه داد: کسی که بخواهد بهترین کتاب را بنویسد، هرگز نویسنده نخواهد شد. نویسندگی، یکی از مهارت‌های زندگی است. هیچ مکانیکی از اول بهترین مکانیک نبوده. سربازان، تیرهای زیادی را شلیک می‌کنند تا بتوانند به هدف بزنند. یک ورزشکار، ساعت‌های زیادی را در حرفه خود به تمرین می پردازد. همه آنها بارها شکست می‌خورند و ممکن است مورد تمسخر اطرافیان قرارگیرند. ورزشکاری که از ترس تمسخر در میادین حاضر نشود، هرگز قهرمان نخواهد شد.

نویسنده رمان «کلبه‌ای در غبار» ادامه داد: تمام نویسندگان باید دیگران را ترغیب کنند تا تجارب خود را مکتوب کنند. تاریخ شفاهی، چندان قابل انتقال و استناد نیست. ملتی که بخواهد در تاریخ ماندگار شود نباید افراد موفق آن تجارب خود را با خود به آن دنیا ببرند. آنها باید در مقابل انسان‌های معاصر و نسل‌های آینده احساس مسئولیت کنند و نسبت به مکتوب نمودن دانش و تجارب خود اقدام نمایند.

مدیر نشر چامه‌سرا ادامه داد: موضوع مورد نیاز دیگر افراد جامعه، توانایی در بیان مقاصد خود به صورت مکتوب هستند، معمولاً افراد به راحتی می‌توانند نیازهای خود را بر زبان آورند، اما برای رسیدن به اهداف گاهی نیاز است تا درخواست را به صورت مکتوب ارائه داد. بسیار مشاهده شده که افراد تحصیلکرده از نوشتن یک نامه ساده اداری، ناتوان هستند.

مؤلف کتاب «الان موفقیت» ادامه داد: گاهی که نیاز است یک شخص در مراجعه به یک مکان اداری، درخواست خود را مکتوب ارائه دهد، از انجام این کار ناتوان است و به همین دلیل شاید از خواسته اصلی‌اش به خاطر عدم تسلط به نامه‌نگاری، چشم‌پوشی کند، بر اساس همین ضرورت، در این کتاب راه‌های نوشتن یک نامه اداری، ارائه شده است.

نویسنده ایلامی ادامه داد: کتاب فن نویسندگی و مکاتبات اداری به شکلی نوشته شده که می‌تواند مورد استفاده همه اقشار جامعه قرار گیرد. دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان، افراد با تحصیلات کمتر و افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

به گزارش ایبنا؛ نشر چامه‌سرا کتاب فن نویسندگی و مکاتبات اداری، تالیف یوسف گوهری، را در ۷۸ صفحه به قیمت ۸۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها