سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
تاکید رهبری بر تاثیرگذاری  شعر مایه خشنودی مخاطبان زبان فارسی شد

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با شاعران و استادان زبان فارسی نکات مهمی را در تأثیرگذاری رسانۀ شعر بیان کردند که مایه خشنودی تمام مخاطبان زبان فارسی شد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران: مطابق سنتی نیکو، هرساله در شب تولد امام حسن مجبتی (ع) رهبر فرزانه ایران اسلامی با شاعران و ادیبان سرزمین حکمت و فرزانگی دیدار می‏‌کند. رهبر حکیم در دیدار امسال (۱۴۰۳) نکات مهمی را در تأثیرگذاری رسانۀ شعر بیان کردند که مایۀ خشنودی تمام مخاطبان زبان فارسی شد. اینکه شخص نخست کشور با کم ‏نظیر خواندن میراث شعر در تمدن ایرانی، قدرت تأثیرگذاری آن را بیشتر از قدرت نظامی دانستند، ریشه در شکوه زبان فارسی و دردانۀ شعر در معرفی ایرانیان در جهان دارد.

کیست که نداند بیش از هزار و صد سال است که جهان ایران را با فردوسی، خیام، نظامی، سعدی، مولوی، حافظ، صائب و بیدل می‏‌شناسد؟ رسانۀ شعر بیش از هر رسانۀ دیگری در تاریخ تمدن ایرانیان، نقش نخست را در معرفی ایران به جهان داشته است. هم از این‏ رو، اگر جهانیان بخواهند قدرت فرهنگی و تأثیرگذاری آن را در میان تمدن‏های جهانی بکاوند، بدون تردید باید به سراغ شعر فارسی بروند.

حماسه، عرفان، اخلاق، نوع‌‏دوستی، توصیف زیبایی ‏های مادی و معنوی و ده ها مضون بشری با هنری‏ ترین شکل آن را تنها در میان میراث شاعران فارسی ‏زبان می توان یافت و لذت برد.

نکته دیگری که رهبر خردمندمان ما را به اهمیت آن دعوت کردند، پاسداشت زبان فارسی از هجوم واژه‏ های بیگانه بود. می‏ دانیم تقریباً هیچ زبانی در دنیا وجود ندارد که از استفاده از واژه‌های زبان‏‌های دیگر بی‏ نیاز باشد. حتی خداوند در قرآن کریم نیز شمار نسبتاً فراوانی را از واژه ‏های فارسی، عبری، سریانی و غیره بهره برده است و ما آن را در کتاب «واژه‏‌های دخیل در قرآن مجید» (آرتور جفری، ترجمۀ دکتر فریدون بدره‏ای، انتشارات توس) دیده‌‏ایم.

سرِّ تأکید رهبر انقلاب در دفاع از زبان فارسی در برابر هجوم واژه‌‏های بیگانه، دفاع از هویت ایرانی در برابر هویت تمدن غربی است که در پشت واژه‏‌های خود در پی فتح سنگرهای فرهنگی ماست وگرنه کیست که نداند استفاده از واژه‌های بیگانه در زبان فارسی پیشینه‌‏ای به درازای قوم آریایی و زبان فارسی باستان دارد؟ فلاسفه و زبان‏شناسان کارایی زبان‏ها را در حفظ و تثبیت هویت و هستی اقوام بی‏‌نظیر می‏‌دانند.

زبان فارسی در نزدیک به سه هزار سال زندگی ایرانیان نقش بی‌‏بدیلی در تداوم فرهنگی و تمدنی آنان داشته است. علاوه‏ بر این مهم، نقش وحدت‏ بخش زبان فارسی را نیز نباید فراموش کرد.

هوش کم‏‌نظیر اقوام ایرانی با پناه بردن به زبان فارسی، ایرانی‏گری را در این زبان یافته‏‌اند و چه خوب این دردانۀ سمین‏تن، این فرشته شیرین‏ کلام توانسته است از عهده این مهم به‏ خوبی برآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها