سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
پیشنهاد مطالعه مریم کوچکی به نوجوانان

مریم کوچکی، نویسنده کودک و نوجوان در پیشنهاد مطالعه نوروزی خود به سراغ یک اثر تألیفی رفته که برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم بوده است.

مریم کوچکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره پیشنهاد مطالعه نوروزی خود گفت: کتاب پیشنهادی من برای خواندن در بهار و آغاز سال ۱۴۰۳، جلد اول سه‌گانه «دروازه مردگان» با عنوان «قبرستان عمودی» است. این کتاب ۲۴۰ صفحه بوده و نشر افق آن در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است.

او درباره موضوع این اثر بیان کرد: داستان آغاز تکان‌دهنده و فراموش‌نشدنی دارد. کودکی به نام رضاقلی، از روستای خودشان همراه با پدر و مادر به جشن عروسی اقوام‌شان می‌روند. آن‌ها سوار بر گاری‌ای هستند که مسافران دیگری هم دارد. رضاقلی در بین راه خوابش می‌برد و وقتی از خواب بیدار می‌شود، نه‌تنها پیش والدین خود نیست؛ بلکه توسط مردانی ربوده شده به شهر برده می‌شود تا در قالی‌باف‌خانه کار کند.

این نویسنده کودک و نوجوان در توضیحی بیشتر درباره علت پیشنهاد خود گفت: رمان، آغاز خوبی دارد و در دو زمان روایت می‌شود. یکی در زمان قاجار و راوی رضاقلی است و دیگری در زمان معاصر و راوی پسری به نام مجید است که کاغذهای «زندگی‌نامه خودنوشت» رضاقلی را از میان وسایل پدر نقاشش پیدا می‌کند و با خواندن آن‌ها کنجکاو می‌شود تا دل تاریخ را بکاود و ببیند آیا رضاقلی، حقیقت را می‌گوید و خودش شخصی واقعی بوده یا…؟ رمان و متن زیبا و منسجم و مهیجش، نشان می‌دهد که حمیدرضا شاه‌آبادی, علاوه‌بر اینکه استاد رمان‌نویسی برای نوجوانان است در خلق رمان‌هایی در ژانر وحشت و تاریخی هم بسیار مقتدر است. در امتداد داستان، خواننده با وسایلی که مدرن هستند برای آن زمان آشنا می‌شود. مثل تراموا و دوچرخه که تازه آمده و مردم از دیدن دوچرخه‌سواران وحشت دارند، مثل حضور شخصیت‌هایی چون میرزاحسن رشدیه که برای ساخت مدرسه در ایران بسیار تلاش کرد و ملالت کشید. شاه‌آبادی به خوبی فضای تاریک و ناامن دوره قاجار را نشان می‌دهد. کودکی به راحتی ربوده می‌شود، فضای بد زندگی کودکان در قالی‌باف‌خانه‌ها، نحوه اخاذی مردم، مبارزه آن‌ها با وسایل مدرن و....

کوچکی افزود: این رمان را به نوجوانانی که به تاریخ ایران، به رمان‌هایی در ژانر وحشت و نیز درون‌مایه اجتماعی و عدالت‌خواهی علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنم. این اثر، رمان برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برگزیده جایزه کلاغ سفید، برنده ۵ نشان جایزه لاک‌پشت پرنده و جوایزی دیگر بوده است و در عرض ۶ ماه پس از چاپ اول به چاپ دوم رسید.

مریم کوچکی در پایان عنوان کرد: با آغاز به خوانش رمان و تعلیق‌های پی‌درپی‌اش، مخاطب اصلاً مایل به نیمه رها کردن رمان نیست. او می‌خواهد مدام خواندن را ادامه دهد تا همراه با رضاقلی و در آن حیاط بزرگ قالی‌باف‌خانه، به دنیای مردگان داخل حوض پا بگذارد و از این فضای فانتزی لذت ببرد. حمیدرضا شاه‌آبادی در این رمان، تصاویر به‌یادماندنی فراوانی خلق کرده است. دوست رضاقلی که از دنیای مردگان باز می‌گردد چنان وحشتی در دل مخاطبان ایجاد می‌کند که قطعاً تا مدت‌ها فراموش نمی‌شود. قطعاً با خواندن اولین جلد از سه‌گانه «دروازه مردگان» مخاطبان علاقه‌مند می‌شوند از سرانجام کار رضاقلی آگاهی یافته و نتیجه تحقیق مجید را بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط