جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
پیشنهاد شاهین فولادوند برای اهالی شعر و داستان در نوروز

ایلام- نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس جوان ایلامی سه عنوان کتاب در قالب‌های شعر و داستان برای مطالعه در ایام نوروز ۱۴۰۳ پیشنهاد کرد.

شاهین فولادوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در حوزه ادبیات داستانی در کتاب «کولبران نان و رنج» اثر مرتضی حاتمی را پیشنهاد می‌کنم که مجموعه‌ای است از داستان‌های مینی‌مالی. این کتاب در انتشارات شال گردن منتشر شده و دنیای سخت کولبران را بدون شعارزدگی و اغراق به تصویر می‌کشد. «کولبران نان و رنج»، از ۶۳ داستان مینی‌مال با روایت‌های تأثیرگذار نوشته شده که زندگی کولبران منطقه غرب و مردم کردنشین را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نویسنده با زبانی آرام و دقیق رفتار شخصیت‌های داستان و سپس حوادثی که در پی آن‌ها می‌آید را شرح داده و خواننده را به شنیدن و دیدن آنچه قرار است روی دهد، دعوت می‌کند و به دور از هرگونه اظهارنظر و تحمیل عقاید خود به خواننده پرهیز می‌کند و اجازه می‌دهد که خواننده خودش کنجکاو شود و پیام و مفهوم هر یک از خرده‌روایت‌ها را بگیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم من کتاب «یه‌کیگه نیه‌ناسمه وساگه وه‌رد یه‌ک بمریم» (کسی که نمی شناسمش، ایستاده تا با هم بمیریم) نوشته محمدامین منصوری را توصیه می‌کنم. این کتاب که انتشارات «ژ» آن را منتشر کرده، شامل ۸ داستان کوتاه مدرن کردی به زبان های کرمانشاهی و کردی ایلامی است. تمام داستان‌ها و اتفاق‌های این اثر در جغرافیای ایلام رخ می‌دهد منصوری مجموعه داستان‌های کوتاه کردی خوبی دارد و از نویسندگان کاربلد در حوزه داستان کوتاه کردی در ایلام است. او در این کتاب از رنج‌ها، مصیبت‌ها، سنت‌ها و دلبستگی‌های مردم کردزبان ایلام سخن می‌گوید که با تصویرسازی دقیق و پردازش شخصیت‌ها، فضایی عالی برای مخاطب ارائه می‌دهد.

نویسنده کتاب آدمک مخوف ادامه داد: پیشنهاد سوم من برای علاقه‌مندان به شعر سپید کتاب «کوچه‌ای که با سر به دیوار می‌خورد» سروده سیدرضا میری، شاعر و منتقد ایلامی است که او در این مجموعه تعدادی از شعرهای سپید جذابش را به تصویر می‌کشد. میری، از فعالان انجمن‌های ادبی استان و تخصصش را بر شعر «سایفایکو» بنا کرده است. شعرهای این کتاب با فضایی سلیس و چیدمانی از کلمات دست‌نخورده در فضایی بومی شکل گرفته که نشان می‌دهد شاعر، قدرت پردازش زبانی بسیار خوبی دارد. این کتاب در نشر ایهام و در ۶۱ صفحه منتشر شده است.

فولادوند گفت: تعطیلات نوروز باستانی فرصتی مناسب برای کتابخوانی است و بهتر است که علاوه بر طبیعت‌گردی و مسافرت، کمی با دنیایی از کلمات که در کتابی گرد هم آمده و انتظار بوکشیدن نفس‌های ما را می‌کشند، مهمان کنیم.

به گزارش ایبنا؛ شاهین فولادوند (۱۳۷۰) نویسنده و فیلنامه نویس جوان ایلامی تاکنون از او کتاب‌های آدمک مخوف، اشک عشق، شب تلخ و نوازش‌های عاشقانه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها