شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
راه اندازی دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی مسئولیتی بزرگ فراروی نخبگان قرار داده است

ایلام- مدیرعامل دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی گفت: وجود این دبیرخانه مسئولیت بزرگی فراروی نخبگان استان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، حبیب‌الله بخشوده، شاعر و نخستین مدیرعامل دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی، در یادداشتی کوتاه نوشته: زبان کردی یکی از شاخه‌های مانای زبان هند-اروپایی و گونه‌ای سرآمد از زبان‌های ایرانی است که به گواه آثار فولکلور و شفاهی منبعی غنی و ارزشمند از واژگان، اصطلاحات، کنایات، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها اشعار کودکانه، ترانه‌ها و… است که زیرسپهر آبی این جهان پهناور دائماً در حال زایش و پویش است. در روزگاری که بسیاری از زبان‌های بشری در حال احتضار و مرگ تدریجی‌اند.

زبان و ادبیات کردی ایلامی از دیرباز با وجود سرایندگان نامدار توانسته است در زیر چتری گسترده و با تنوع و تکثر با همه گویش‌ها و لهجات خود، کلمات را در زنجیره‌ای از آهنگ و احساس و در در یک نظام آوایی هماهنگ کند و آثاری ماندگار را خلق نماید که مونس و همدم شادی و اندوه مردمانش بوده است.

چه عاشقان خوش‌نوایی که با اشعار آن، روح اهورایی را در قالب هوره دمیده‌اند و چه آواز خوانان و نوازندگانی که با سروده‌هایش محفل آرای نوباوگان و نازنینان بوده‌اند. در قالب همین زبان است که فرهنگ این سرزمین به صورت پیوستاری زیبا جلوه کهکشانی خود را با تک تک ستارگانش به نمایش گذاشته است.

در بیست و دومین روز اسفندماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی به اهتمام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نخستین دبیرخانه زبان و ادبیات کردی با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ، رسانه و نشر آغاز به کار کرد. زمینه فعالیت این دبیرخانه آموزش، پژوهش نشست‌های نقد و بررسی، همایش، ترجمه و تالیف و… در حوزه‌های فرهنگ و زبان و ادبیات کردی است از اهداف تشکیل دبیرخانه تقویت زبان وادبیات، غنا بخشی به تولیدات ادبی، بسترسازی برای تولید آثار ادبی و فرهنگی، انجام پژوهش. های درحوزه‌های زبان‌شناسی، ادبیات شفاهی و ادبیات تطبیقی است.

ظاهر سارایی، محمدعلی قاسمی، حبیب‌الله بخشوده، علیرضا شوهانی و آرش پالیزبان اعضای هیئت‌مدیره‌اند که توسط مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند.اعضای هیئت مؤسس دکتر حبیب‌الله بخشوده را به مدت ۲ سال به عنوان مدیرعامل دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی برگزیدند و همچنین یونس قیطانی به عنوان مدیر دبیرخانه انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها