شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
چاپ بیش از نیم میلیون کتاب توسط  انتشارات معارف / برپایی نمایشگاه‌های استانی فرصت خوبی برای مخاطب و ناشر

قم - مدیر روابط عمومی انتشارات معارف با بیان اینکه این نشر در سال ۱۴۰۲ بیش از نیم میلیون نسخه کتاب چاپ کرده است، تاکید کرد: برپایی نمایشگاه‌های استانی فرصت بسیار خوبی برای مخاطب و ناشر است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به بهانه روزهای پایانی سال‌ها و فعالیت برخی ناشران ملی استان قم، خبرنگار خبرگزاری ایبنا به سراغ این ناشران می‌رود و با آنها درباره اتفاق‌هایی که در یک سال گذشته بر نشر آن رفته است گفت‌وگو کرده است. اینکه چه تعداد عنوان کتاب چاپ کرده‌اند، مصائب و مشکلات‌شان چه بوده، چه فعالیت‌های فرهنگی انجام داده‌اند، نگاه‌شان به آینده چگونه است گفت‌وگوی چهارم ایبنا با مرتضی اخوی مدیر روابط عمومی انتشارات معارف انجام شد.

- سال ۱۴۰۲ برای نشر شما چگونه بود. آیا سال پر کاری داشتید؟

بله. بحمدالله نشر معارف در سال ۱۴۰۲ حدوداً ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ کرد که تقریباً ۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۱۵۰ عنوان کتاب تجدید چاپ را شامل می‌شود. این آمار غیر از کتب درسی عمومی دانشگاهی است که در طی سال توسط نشر معارف چاپ شده‌اند. مجموع تیراژ کتاب چاپ اولی و کتب تجدید چاپ توسط این انتشارات ۵۰۴ هزار نسخه بوده است.

- این کتاب‌ها در چه موضوعاتی به چاپ رسید؟

نشر معارف در چهار موضوع، رمان نوجوان و بزرگسال، موضوع معارفی و دینی، کتب روان‌شناسی و سیاسی کتاب چاپ می‌کند.

- کدام کتاب‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؟

در کتاب‌های چاپ اولی مجموعه ۴ جلدی «راه رشد» که درباره تربیت دینی کودک و نوجوان، به قلم مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی نوشته شده است در مدت زمان بسیار کمی از اسقبال ویژی مخاطبان مواجه شد و چندین هزار نسخه از آن به فروش رسید. همین‌طور کتاب «حانیه» به قلم آقای حامد عکسری که برش‌هایی است از زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در کمتر از یک ماه دو هزار نسخه از آن به چاپ رسید.

- کتاب‌های تجدید چاپ چطور؟

در کتاب‌های تجدید چاپ، کتاب‌های «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، «اصول دین نوجوان»، «هنر مرد بودن»، «آن سوی مرگ»، «تاوان عاشقی»، «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن»، «خود خدا»، «خدا زاده»، «سواد مطالبه»، «صعود چهل ساله»، «علی از زبان علی علیه‌السلام» چندین و چند بار تجدید چاپ و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

- پویش‌هایی را در طول سال برگزار کردید. از آنها بگویید.

در سال ۱۴۰۲ سه پویش برای سه عنوان کتاب «تاوان عاشقی»، «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و کتاب «پناهم باش» با همکاری مجموعه محترم شیرازه و همین‌طور دوستان گرامی‌مان در فضای مجازی برگزار شد که به لطف خدا از استقبال بسیار خوبی، از سوی مخاطبان مواجه شدیم.

- حضورتان در نمایشگاه‌ها هم پررنگ بود.

نشر معارف واحدی دارد که کارهای نمایشگاهی را مدیریت و عهده‌داری می‌کند. در سال ۱۴۰۲ این واحد بیش از ۱۷ نمایشگاه در شرکت‌های مهم و بزرگ برگزار کرده است. ما در شهرهایی مثل بندرعباس، سیرجان، رشد؛ تهران، اراک، قم، نوشهر و.. برگزار کرده‌ایم.

همینطور ۲ نمایشگاه استانی در شهرهای (تبریز و بندرعباس) برگزار شد که متولی امور اجرایی آن خانه کتاب و ادبیات ایران بود و انتشارات حضور مستقیم توسط پرسنل خود در آن نداشتند. ولی تامین و ارسال کتاب توسط انتشارات صورت گرفته بود.

- نظرتان درباره برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، خاصه استانی چیست؟

طبیعتاً برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، در شهرها و استان‌های مختلف که از پایتخت دور هستند و دسترسی به برخی کتاب‌ها و ناشران را ندارند و یا کمتر دارند با لطف‌های بسیار زیادی همراه است. دیده شدن آثار انتشارات و ارتباط مستقیم ناشران با مخاطبان گرامی‌شان در سایر شهرها، ارتباط و شناخت مدیران و مسئولین و صاحبان شرکت‌هایی که در شهرهای مختلف هستند با انتشارات. فروش کتاب و … از ثمره‌های بسیار خوب برگزاری نمایشگاه در استان‌ها و شهرهاست.

برگزاری نمایشگاه در استان‌ها و شهرها از ثمره‌های بسیار خوب برخوردار است

برپایی نمایشگاه‌های استانی فرصت بسیار خوبی، هم برای مخاطبانی است که در شهرستان هستند، و هم برای ناشرانی است که عمدتاً در مرکز کشور فعالیت می‌کنند. ارتباط مستقیم این دو گروه، گفت‌وگو پیرامون کتاب‌های تولید شده، و یا حتی در دست تولید، فروش کتاب، کتاب‌هایی که شاید به راحتی در شهرستان‌ها یافت نشود، همه این‌ها از فرصت‌های بسیار خوبی است که برپایی نمایشگاه کتاب استانی در پی دارد.

در دو نمایشگاه استانی که در سال ۱۴۰۲ برگزار شد. مدیریت اجرایی این نمایشگاه‌ها توسط خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شده بود. از معایب این برگزاری می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چون ناشران درنمایشگاه حضور نداشتند، معرفی آثار آن‌ها توسط پرسنلی که خانه کتاب در استان‌ها گذاشته بود، به درستی انجام نمی‌شد و این موضوع باعث می‌شد مخاطبان گرامی هم، در خرید و انتخاب کتاب به سردرگمی داشته باشند.

چاپ بیش از نیم میلیون کتاب توسط  انتشارات معارف / برپایی نمایشگاه‌های استانی فرصت خوبی برای مخاطب و ناشر

- در برگزاری جلسات رونمایی کتاب و نقد و بررسی هم تلاش‌های خوبی در سال ۱۴۰۲ انجام دادید. به برخی از آنها اشاره بفرمایید.

ما همه ساله برای برخی از کتاب‌هایمان جلسات رونمایی و نقد و بررسی برگزار می‌کنیم. همچنین از برخی از مجموعه‌های فرهنگی که زحمت برگزاری نشست برای کتاب‌های ما را دارند، حمایت می‌کنیم. امسال هم برای تعدادی از کتاب‌ها مراسم رونمایی و نقد و بررسی داشتیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانم به مراسم کتاب «تنهای هزار ساله» که داستانی است از زندگی شیخ صدوق (ره)، کتاب «سپر» که رمان تخیلی برای نوجوانان عزیز است، کتاب «حانیه و خاکستر گنجشک‌ها» که جدیدترین کتاب‌های آقای حامد عسکری هستند، نام ببرم. همین‌طور برای کتاب «قاره سبز» که خاطرات سرکار خانم نقاشان است، مراسم رونمایی گرفته شد.

همچنین نشست بسیار مهم و خوبی در هفته‌ی کتاب‌و کتابخوانی با حضور دکتر وحید یامین‌پور درباره ذکام ذهن در فروشگاه پاتوق کتاب شهرک شهید محلاتی تهران برگزار کردیم.

- با توجه به فعالیت‌هایی که به آنها اشاره شد، مهم‌ترین دستاورد انتشارات معارف را کدام می‌دانید؟

از دستاوردهای ویژه نشر معارف می‌توان به ارتباطات بسیار خوبی که در سال ۱۴۰۲ با مولفان، مدیران فرهنگی، کتابفروشان برقرار کرده، اشاره کرد. به لطف خداوند این ارتباطات کاری و صمیمی هر سال بیشتر از سال گذشته می‌شود که این سرمایه‌مهم نشر معارف به‌حساب می‌آید.

چاپ مجموعه ۴ جلدی کتاب «راه رشد»، برگزاری پویش مطالعاتی در یکسال گذشته، حضور در نمایشگاه‌های استانی و برپایی نمایشگاه در شهرهای مختلف، چاپ بیش از نیم میلیون تیراژ کتاب، از دیگر دستاوردهای نشر معارف در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

- چشم‌انداز شما در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

نشر معارف تلاش دارند در سال آینده بخش نوجوان را بیشتر از قبل فعال کند تا کتاب‌هایی با موضوعات مختلف برای این رده سنی چاپ و عرضه کند. همین‌طور سیاست انتشارات بر این است که در سال ۱۴۰۳ سخت‌گیری بیشتری در محتوای کتاب‌ها داشته باشد که امید به‌خدا شاهد آن باشیم کتاب‌های بسیار خوب‌تر و مطلوب‌تری به بازار نشر عرضه کنیم.

- مشکلاتی که در سال ۱۴۰۲ با آن دست‌وپنجه نرم کردید؟

از مشکلات مهم حوزه نشر، کمبود کاغذ و حتی گاهی نبود کاغذ مطلوب در بازار بود که امیدواریم در سال پیش‌رو توجه بیشتری به این مهم از سوی مسئولان بشود.

افزایش قیمت‌های آماده سازی کتاب مشکل مهمی در سال ۱۴۰۲ بود

همین‌طور افزایش قیمت کاغذ و افزایش قیمت‌های آماده سازی کتاب (اعم از طرح جلد، ویراستاری، صفحه آرایی و..)، دغدغه و مشکل مهمی بود که باعث افزایش قیمت کتاب می‌شد و این افزایش به مخاطب فرهیخته و کتابی فشاری وارد می‌کرد که گاهی مانع از خرید کتاب می‌شد. امیدوارم با همت مسئولان محترم، این موضوع نیز رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط