چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
کتاب «غذاهای سنتیِ خوزستان»منتشر شد

خوزستان-کتاب «غذاهای سنتیِ خوزستان» تحقیقی جامع در فرهنگ غذایی استان خوزستان به همت نازنین کاظمی نویسنده خوزستانی روانه بازار نشر شد.

نازنین کاظمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، این کتاب را حاصل پنج سال تحقیق و پژوهش در غذاهای سنتی خوزستان دانست و افزود: فرهنگ غذایی خوزستان از سال‌های دور تا به امروز در سفره غذایی خوزستانی‌ها دارای ارزش بوده و بی‌تردید بیانگر بخش‌هایی از تاریخ و هویت ساکنان این استان است.

کاظمی هدف از نوشتن این کتاب را حفظ و احیای غذاهای سنتی استان خوزستان و شناساندن به دیگر اقوام بیان کرد و گفت: خوزستان اقوام، عشایر و خرده فرهنگ‌های بسیاری را در دامان گرم و پر مِهر خود جای داده است و قرن‌ها این اقوام در صلح و آرامش در کنار هم زندگی کرده و تنوع فرهنگی چشم‌گیری را رقم زده‌اند.

وی تنوع فرهنگی در کنار آب و هوایی چهار فصل را دلیل مؤثر در ایجاد طعم‌ها و رنگ‌های گوناگون در غذاهای سنتی خوزستان برشمرد.

کاظمی درخصوص اهمیت شناخت، نگه‌داری و گسترش فرهنگ غذاهای سنتی خوزستان اظهار کرد: سلامت خانواده و حفظ محیط زیست از جمله دغدغه‌های اصلی من برای نوشتن این کتاب بوده است و تلاش کردم با شناساندن غذاهای سنتی که با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند تازگی و سلامت‌بخشی، در چرخۀ طبیعت نیز خللی ایجاد نمی‌کنند، هم‌استانی‌ها و هم‌میهنان را به استفادۀ دوباره از غذاهای سنتی تشویق و ترغیب کنم.

این نویسنده خوزستانی گفت: اهمیت غذاهای سنتی اگر از دیگر جنبه‌های فرهنگی بیشتر نباشد کمتر هم نیست، چرا که ارتباط مستقیمی با سلامت جسم و روح انسان و حتی محیط زیست دارد. و پرداختن به آن نه تنها سودمند بلکه ضروری است. و از سویی دیگر، رخدادهای تاثیرگذار چون: جنگ هشت ساله که منجر به مهاجرت اجباری خوزستانی‌ها به دیگر استان‌ها شد؛ در گسترش فرهنگ استان و به‌ویژه فرهنگ غذایی آن بی‌تاثیر نبوده است.

کاظمی یادآور شد: این کتاب از به فراموشی سپردن بخش مهمی از فرهنگ غذایی نسل‌های پیشین جلوگیری کرده و این فرهنگ را به نسل کنونی و نسل‌های آینده انتقال داده و از آن حفاظت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها