شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کتاب «همه چیز از تیرماه شروع شد» و خاطرات خودنوشت یکی از خبرنگاران جنگ

در کتاب «همه چیز از تیرماه شروع شد» با روایتی دست اول از برخی حوادث مهم سروکار داریم. روایت‌هایی خواندنی که خواننده را به دل تجربه می‌برند و گوشه‌ای از ناگفته‌ها را بیان می‌کنند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): زندگی یک خبرنگار، زندگی پرفرازونشیبی است. به‌ویژه اگر کسی سال‌های طولانی به این حرفه اشتغال داشته باشد، این بالا و پایین‌ها را، که گاهی تلخ هستند و گاهی شیرین، بارها تجربه می‌کند. البته تجربیاتی از این جنس، برای برخی از خبرنگاران بیشتر اتفاق می‌افتد و علی حاجی پروانه، یکی از این دسته خبرنگاران است. کتاب خاطرات او که با عنوان «همه چیز از تیرماه شروع شد» به همت نشر سرو و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شده است، بخشی از این زندگی پرفراز و نشیب را با جزئیات و به تفصیل نشان‌مان می‌دهد. این کتاب حدوداً ۲۰۰ صفحه‌ای به قلم خود علی حاجی پروانه تألیف شده است و او در آن، از حدود چهل سال کار در حرفه خبرنگاری، از آنچه دید و شنید و لمس کرد می‌نویسد.

روایت او، اساساً روایتی بر محوریت مرور تجربیات و تحلیل و تفسیر بخش‌هایی از آن‌هاست. مسیر زندگی‌اش، در مسیری متفاوت با پیش‌بینی‌های اولیه‌اش رقم خورد و تقدیر، او را به راهی دیگر سوق داد. خودش از این بازی سرنوشت آگاه است. می‌نویسد: «خدمت سربازی در دفترچه خاطرات نوشته و نانوشته کسانی که این دوره را سپری کرده‌اند، مملو از تلخ و شیرین‌های فراموش‌ناشدنی است که آن را در داستان زندگی متمایز و برجسته می‌کند. اما وقتی حوادث این ایام به کانون و محور رخدادهای بعدی زندگی تبدیل شود و آدمی را به درون گردابی از اتفاقات عجیب و غریب و سرنوشت‌ساز پرتاب کند، آن‌وقت دیگر ماجرا متفاوت می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که برای من اتفاق افتاد. تجربه تلخ جنگ داخلی در کوچه پس‌کوچه‌های سنندج تا ورود به دنیای خبرنگاری، و از لمس غربتِ یک ملت در جنگی نابرابر تا مشاهده از نزدیک سازوکارهای نامردی در پاریس و لندن. همه و همه از سربازی و از تیر ماهی داغ در کردستان کلید خورد.»

کتاب خاطرات علی حاجی پروانه که عنوان «ناگفته‌های یک خبرنگار» نیز روی جلد آن دیده می‌شود، کتابی خواندنی است، چون از طریق آن، روایت دست اولی از برخی حوادث مهم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، حوادثی مثل ناآرامی‌های غرب کشور، به‌ویژه درگیری‌های کردستان و همچنین نبردهایی در جبهه جنوب مثل عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر. البته راوی و نویسنده این کتاب، مدتی هم خارج از ایران زندگی و فعالیت کرده و تجربیاتی هم در اروپا و آمریکا در توبره خاطراتش دارد. او در مرور این خاطرات، از آموخته‌های حرفه خود کمک می‌گیرد تا آنچه را که لازم و گفتنی است به گویاترین شکل ممکن بیان کند و مهم‌ترین نکات و عمیق‌ترین ظرایف هر خاطره را ناگفته باقی نگذارد. صادقانه و صریح روایت می‌کند و از اشاره به زشتی‌هایی که بارها پیش چشمم آمدند نیز ابایی ندارد. احتمالاً به اعتبار همین ویژگی‌های ممتاز هم بود که داوران بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، «همه چیز از تیرماه شروع شد» را در گروه مستندنگاری و بخش خاطرات خودنوشت، اثر شایسته تقدیر دیدند و نام کتاب و نویسنده‌اش را در فهرست نهایی برگزیدگان جای دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط