چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
جذابیت‌های هنری کتاب زمینه‌ساز افزایش سرانه‌مطالعه در کشور می‌شود

خراسان‌رضوی - قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جذابیت های هنری و بصری در کتاب، زمینه‌ساز بالا رفتن سرانه مطالعه در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از مشهد، یوسف امینی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز رویداد فرهنگی باشگاه کتابخوانان مشهدی و دومین رویداد مشهد شهر کتاب‌خوان‌ها که در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: رسانه و هنر در جذب مخاطب به کتاب نقش اساسی دارند و جذابیت های هنری و بصری در کتاب، زمینه‌ساز بالا رفتن سالانه مطالعه در کشور هستند.

وضعیت در حوزه نشر کتاب مطلوب است

وی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: درآستانه سال نو، انتخابات باشکوه را پشت سر گذاشتیم و همچنین برگزاری این رویداد کتابخوانی نیز نوید بخش آینده روشن برای نسل جوان دارد.

امینی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب سه مساله حائز اهمیت است، افزود: تولید و نشر کتاب درسطح کشور نشان دهنده این مهم است که وضعیت در حوزه نشر کتاب مطلوب است.

در حوزه معرفی و ترویج کتاب ضعیف عمل کردیم

وی خاطر نشان کرد: وجود چاپ و انتشار ۴۰۰۰ عنوان کتاب در سال اما در حوزه معرفی و ترویج کتاب، متوسط عمل کردیم‌.کتاب‌های بسیار خوب و ارزشمند چاپ، منتشر و سرمایه‌گذاری می شوند اما معرفی نمی شوند.

جذابیت‌های هنری کتاب زمینه‌ساز افزایش سرانه‌مطالعه در کشور می‌شود

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه داشتن جامعه کتابخوان بسیار حائز اهمیت است، گفت: علیرغم اینکه به اثرگذاری کتاب واقف هستیم و این گنجینه ارزشمند در کاهش آسیب‌های جامعه و آینده کشور نقش اساسی دارد، اما در حوزه کتاب خوان و مطالعه کتاب ضعیف هستیم.

وی ابراز کرد: بزرگان توصیه‌های بسیاری بر کتاب دارند که ما بی توجه هستیم و اخیراً صدا و سیمای جمهوری اسلامی دیدارهای رهبر از نمایشگاه کتاب را با عنوان برنامه دیدارهای رسمی پخش کرد. این مستند بازدید طولانی رهبر از ناشران را به نمایش می گذارد که نشان از توجه ایشان به حوزه کتاب دارد.

امینی با اشاره به اینکه خانواده در تشویق فرزندان به کتاب بسیار موثر است، افزود: رسانه و هنر نیز نقش اساسی دارد. جذابیت هنری، بصری و کارهای هنری در جذب مخاطب و بالا رفتن سالانه مطالعه به کتاب موثر است.

مشهد نویسندگان توانمند، مطرح و باذوق دارد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: این رویداد ارزشمند و قابل توجه است. ما در عرصه کتابخوانی مراحل و الزاماتی داریم که نیاز به نویسنده یکی از آن ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه مشهد نویسنده توانمند، مطرح و با ذوق بسیار دارد، افزود: کتاب باید توسط ناشران چاپ شود و به انتشار برسد و مشهد به خاطر مغناطیس قوی که دارد ملجا بزرگی است؛ از این رو ناشران بسیار خوبی در حوزه چاپ داریم.

ما نیاز به نهضت کتابخوانی داریم

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: آمار کتابخانه ها نیز مطلوب و حائز اهمیت است؛ اما آنچه خالی است و در این رویداد باید مورد توجه قرار دهد عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب است که می فرمایند ما نیاز به نهضت کتابخوانی داریم.

وی ابراز کرد: کتاب خواندن نه سن، نه موقعیت، نه شغل و نه محدودیت می شناسند. سردار قاسم سلیمانی با تمام مشغله‌ها هیچ گاه از کتابخوانی غفلت نکرد.

جذابیت‌های هنری کتاب زمینه‌ساز افزایش سرانه‌مطالعه در کشور می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بهترین الگو برای کتابخوانی خانواده ها هستند، افزود: این رویداد بسیار در این امر کمک می کند.

ایجاد بیش از ۱۰۰ شبکه کتابخوان در ۱۴۰۲

در انتها علی اکبر روحی گل‌خطمی، مدیر کانون فرهنگی شهید روحی و دبیر دومین رویداد مشهد شهر کتابخوان گفت: در دومین رویداد مشهد شهر کتابخوان ها از ۳۱ برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج آن تقدیر شد.

وی گفت: هدف این بود که در سال ۱۴۰۲ بتوانیم در شهر مشهد زیرساختی را برای شبکه سازی در حوزه کتابخوانی فراهم کنیم و موفق به ایجاد بیش از ۱۰۰ شبکه کتابخوان شدیم.


به گزارش ایبنا؛ در پایان مراسم از کتاب کابوس سالمندی اثر حجت الاسلام محمد تقی شفیعی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها