چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
مردم ایران باید با شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در ارتباط باشند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه همایش مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: همه مردم ایران باید با شبکه بزرگ کتابخانه‌های عمومی ارتباط داشته باشند و از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها چهارشنبه (۱۶ اسفندماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد. مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه و خوشامدگویی به حاضران، اظهار کرد: بحمدلله همراهی، هماهنگی و هم‌افزایی در مجموعه فرهنگی دولت، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دولت سیزدهم شکل گرفته است که شاید در طول ادوار دولت بی‌نظیر باشد. بنای ما این است که به‌واسطه این جلسات در حوزه مدیریت نهاد و اتصال با اعضای کتابخانه‌های عمومی گامی به جلو برداریم. ان‌شاءالله حضور مدیران کل استانی در تهران و جلسات تدارک دیده شده، موجب آغاز سال آینده با دست پُر باشد.

در ادامه یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از کتابخانه‌های عمومی در سفرهای استانی، گفت: همگرایی، همدلی و رفاقت بین مدیران فرهنگی، یکی از نعمت‌های شایسته شکرگزاری در این دولت است. در ادوار گذشته گاه همدلی لازم وجود نداشت. بحمدالله با روحیه تعاملی خوب دبیرکل محترم نهاد و اهتمام وزیر محترم فرهنگ به حوزه کتابخانه‌های عمومی، شرایط مناسبی برای همکاری وجود دارد و امیدواریم این موضوع از بخش ستادی وزارت ارشاد و نهاد به سطح استانی نیز تسری یابد. بنا در وزارت فرهنگ و نیز نهاد، بر همدلی و هم‌افزایی است و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، باید به نفع کار، حل شود. ان‌شاءالله این همدلی و وفاق در تمامی استان‌ها نیز در صورت وجود، تشدید شود و در غیر این صورت، شکل بگیرد.

احمدوند با بیان اینکه ریشه و اساس کار فرهنگی، به‌صورت ویژه کار در کتابخانه، کار داوطلبانه است، گفت: به همین دلیل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یک دستگاه رسمی دولتی محسوب نشده و از محل منابع عمومی اداره می‌شود؛ بنابراین در اداره کتابخانه‌ها هر قدر می‌توانیم باید از مشارکت‌ها بهره‌مند شویم. این کار به روحیه داوطلبانه نیز نیاز دارد و بنده به‌عنوان مدیرکل یک استان، فارغ از حق مسئولیت و ماموریت، باید بر خود فرض بدانم که بخشی از کارهای فرهنگی را به‌صورت داوطلبانه انجام دهم و بعد توقع داشته باشم که مردم هم در برنامه‌ها مشارکت داوطلبانه داشته باشند؛ در غیر اینصورت در جلب مشارکت عمومی مردم به نتیجه نخواهیم رسید. ما ابتدا باید خود به‌طور داوطلبانه کارهایی انجام دهیم و بعد از کتابدارانمان بخواهیم برای خود کارهای داوطلبانه تعریف کنند. جدای از وظایف و مسئولیت‌ها، انجام داوطلبانه بخشی از فعالیت‌ها، برای کسانی که در حوزه فرهنگی کار می‌کنند، باید به فرهنگ تبدیل شود و این خواهش من از شما است؛ چراکه موجب گشایش و برکت در کار خواهد شد. خود بنده در هفته چند ساعت در یک دبستان کار کتابخوانی انجام می‌دهم. یکی از هنرهای مدیران‌کل در استان‌ها توان ارتباط‌گیری و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت دستگاه‌های مختلف، منابع، اعتبارات و… در استان است. این کار مهم و ویژه‌ای است؛ چراکه توان مدیر، باعث رفع نیازها، حل مشکلات و توسعه کارها می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در جریان هستم که در تدوین برنامه‌های استانی به افزایش اعضای کتابخانه‌ها و تعریف خدمات جدید توجه می‌شود؛ خواهش و پیشنهاد من این است که برای افزایش عضو به سراغ مردم در مساجد، مدارس و سایر اجتماعات برویم و فعالیت‌هایمان را معرفی و ارائه کنیم. می‌دانم که این کار در بسیاری از مناطق انجام می‌شود اما این موضوع باید به‌عنوان یک راهبرد جدی مورد توجه قرار گیرد. همه مردم ایران باید با شبکه بزرگ کتابخانه‌های عمومی ارتباط داشته باشند و از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصتی ویژه و رویداد بزرگ فرهنگی کشور است و نهاد همواره در این رویداد حضوری موثر داشته که قابل توسعه است. به اعتقاد من حضور میلیونی مردم در نمایشگاه کتاب می‌تواند به نفع برنامه‌های نهاد در طول سال تعریف شود. برای همکاری بیشتر در این زمینه کاملاً آماده‌ایم. به‌علاوه، در نمایشگاه‌های کتاب استانی، که امسال در سه استان برگزار شد و ان‌شاءالله در سال آینده توسعه خواهد یافت، همکاران در نهاد کتابخانه‌ها نیز مشارکت داشتند و همکاری برای تامین منابع شکل گرفت که این موضوع نیز قابل توسعه است. تمایل داریم کتابخانه‌ها از نمایشگاه‌های کتاب استانی، بهره‌مند شوند و این ظرفیتی است که می‌تواند سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

احمدوند با اشاره به فرایند تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: واقعیت این است که معتقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید بیش از این برای تامین منابع کتابخانه‌های عمومی اعتبار اختصاص دهد؛ متأسفانه محدودیت منابع مالی وزارتخانه مانع شد که در این زمینه تحولی اتفاق افتد. در این زمینه پیشنهادی به وزیر محترم ارائه شد که با موافقت ایشان، طی سفرهای استانی هیئت دولت و رئیس جمهور محترم به استان‌ها، اعتباری برای تجهیز کتابخانه‌های استان ازجمله کتابخانه‌های عمومی، از محل سفرهای استانی دریافت شود. رئیس جمهور محترم این موضوع را تایید کردند و درحال پیگیری آن هستیم. حتماً بخش قابل توجهی از این منابع باید به تجهیز کتابخانه‌های عمومی اختصاص یابد. امیدواریم به این ترتیب تحولی در تامین منابع کتابخانه‌ها صورت گیرد.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی در خاتم گفت: شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی دبیرکل محترم نهاد برای حل مسائل و مشکلات نهاد هستیم. ایشان بسیار ساعی، پرتلاش و خوش‌فکر هستند و حضور ایشان نعمتی برای نهاد است. با وجود تمام تنگناها و سختی‌ها، بحمدالله با پیگیری ایشان تاکنون گشایش‌های بسیاری در کار نهاد اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها