شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
نجیب مایل هروی در بیمارستان بستری شد

خراسان‌رضوی - نجیب مایل هروی نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس اهل افغانستان و مقیم ایران در بیمارستان مشهد بستری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، شهاب مایل هروی فرزندِ نجیب مایل هروی، نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس سرشناس اهل افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایبنا از بستری شدن پدر خود در بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد به دلیل مشکلات جسمی خبر داد.

نجیب مایل هروی که تحصیلات خود را در کابل به انجام رسانده، از سال ۴۹ در انجمن تاریخ کابل به امور فرهنگی مشغول شد و در سال ۱۳۵۰ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و به تدریس، مطالعات و پژوهش‌های ادبی پرداخت.

او ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از انگشت شمار شخصیت‌های پژوهشگر است که به طور ژرف، به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقه‌مند است او همچنین در حوزه تصحیح متون و نسخه‌شناسی ده‌ها کتاب منتشر کرده است و بیش‌از ۱۰۰ متن مهم ادب فارسی و عرفانی را تصحیح کرده است.

از جمله کتابهای او می توان به برگهای پیر (مجموعه بیست اثر چاپ نشده فارسی از قلمرو تصوف)، مقامات جامی (گوشه ای از تاریخ فرهنگی و اجتماعی خراسان در عصر تیموریان)، کتاب آرایی در تمدن اسلامی، نقد و تصحیح متون (کتاب نمونه سال) اشاره کرد.

نجیب مایل هروی که پنج‌دهه است با نهادهای پژوهشی مهم هم‌کاری داشته است در سال ۸۶ جایزه ادبی-تاریخی بنیاد دکتر محمودافشار یزدی را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها